Work in progress: miniatuurtje in pokhout

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
haha,
bedankt voor de zorgen en de betrokkenheid.

ik heb er al ondertussen een stuk of 20 tot 30 gemaakt. En allemaal allemaal met een likje verf afgewerkt. Ooit begonnen ze als pionnen met een ruwe vorm, maar ondertussen zijn ze gedetailleerd genoeg om als volwaardige minitaturen dienst te doen. Elke nieuwe is beter dan de voorgaande en al meerdere keren bedacht ik me dat ik moest stoppen met verven.
Is dat moment nu dan eindelijk aangebroken...?

Rick... ik zal er eens over nadenken. Ik neem wel wat mee als (wanneer) ik naar Zwolle kom.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ja, dat moment is nu aangebroken!!

;)

De netsuke die ik heb mogen bewonderen leken me allemaal voorzien van een olielaagje, zowel de antieke als de nieuwere. Bij die laatste was vaak te zien dat ze "oud" gemaakt waren door olie met kleurstof op het werkstuk aan te brengen en die vervolgens weer af te vegen. Ik alle kieren, hoeken en gaatje blijft dan toch wat zitten waardoor er een "antiekpatina" ontstaat. Het geeft wat extra's vind ik, hoewel de echte patina, ontstaan door tientallen zo niet honderden jaren van gebruik, altijd zichtbaar mooier is.

Ik ben wel benieuwd naar je voorgaande werkstukken, zou je niet eens wat foto's willen plaatsen? Wie weet hel ik dan toch over naar verf :)

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Nog even een vraag over techniek: in Japan heb ik gezien dat de netsuke (en ook ander klein snijwerk) vóór de uiteindelijke afwerking in een emmer met heel fijn zand gedaan en dan met de hand "gewassen" waardoor de laatste rafels en oneffenheden verdwenen. Ik heb daar verder nooit iets over terug kunnen vinden op het internet. Heb ik staan kijken naar de productie voor toeristen of is dat echt een oude techniek?

Groet, Rob.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
rob, klinkt interesssant.

Ik volg niet echt technieken. Ik gebruik gewoon een 6mm beitel, een mesje en wat schuurpapier.
Ik zal eens wat gaan lezen over netsuke. Ik loop nu namelijk ook tegen het probleem aan dat ik sommige onderdelen niet helemaal strak krijg en er rafels en oneffenheden zichtbaar blijven.

Zijn er mensen die nog ideeen daarvoor hebben?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Afgelopen zaterdag heb ik het figuurtje (zie begin van dit draadje) vast mogen houden en bewonderen. Echt mooi, heel goed gedaan. Ik snap de wens om te schilderen maar wat zou ik dat zonde vinden! Maar goed, het hangt er maar helemaal van af hoe je er naar kijkt: als pion (maar dan wel een hele mooie) of als houtsnijwerk (netsuke-achtig)

Ik heb even opgezocht wie die Nederlandse netsukesnijder ook al weer was: Ko Baas, zie www.netsuke.nl Op de homapage zie je die rat waar ik het over had.

Ben erg benieuwd naar je volgende kunstwerkje en ga daar rustig een half jaartje op zitten wachten!

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Bedankt rob!
Ik ben nog steeds aan het uitzoeken hoe ik deze nog helemaal strakgepolijst krijg, maar met de nieuwe ben ik ook al bezig.
Van Rick krijg ik wat reststukjes ebben, dus met verschillende kleuren hout is de noodzaak tot verven weer heel wat kleiner.

Tot een volgende keer. Leuk je te ontmoeten!
Groet,
Meron
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.172
352
Etten-Leur
Dag Meron,

mooie werkstukken en wat een precisie leg je daarbij aan de dag! pok hout lijkt me wel apart en erg hard, of gaat dat nog wat?

Ik snijd hout op wat grotere schaal maar voor het fijne werk (schoonsnijden van ogen bijvoorbeeld) gebruik ik een klein puntig gutsje van Pfeill, dubbel geslepen en een lange vouw. Verder ook freesjes van 3 mm in een flexibele as.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,

Hans
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dag Hans,
Bedankt voor de tip.
Het pokhout is zeker hard, maar geeft me veel mogelijkheid tot details. Daarbij "deukt" het niet en heb ik geen last van houtvezels die beinvloeden hoe de snijlijnen gaan.
Het meeste werk doe ik met een gewone 6mm beitel van Robert Sorby en het houtsnijmesje van Veritas. Ik zal eens kijken of zo'n gutsje nog kan helpen. Heb je daar een url link van (bijv naar baptist?)

groet,
meron
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.172
352
Etten-Leur
Meron, met url ben ik niet zo handig. Ik heb als kleinste: type 1S/5 van Pfeil. De 1S is het type en de 5 de breedte in mm. Misschien is voor dit werk nog smaller beter.

baptist is www.baptist.nl maar de www.beeldhouwwinkel.nl heeft ze ook denk ik.

de freesjes zijn van hbm en zeer geschikt voor het fijne werk.

groetjes, Hans
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Knap gedaan, zeer fijn werk, veel respect en waardering voornamelijk naar de grootte toe.
Sirjacobs Didier
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@Wim, het lijkt me niet dat ik zelf bepaal dat hij in die rubriek thuishoort. Ik maak het alleen maar... Andere mogen het beoordelen. Maar bedankt voor het compliment!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.