Work in progress: miniatuurtje in pokhout

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
image.jpg

De eerste in pokhout. Erg fijn om in te werken. De afwerkfase kan nu beginnen, wat vermoedelijk een lange fase gaat worden...

Het beeldje is 3cm hoog en gebaseerd op een plaatje dat ik op het internet vond. Het meeste werk is gedaan met een 6mm beitel van Sorby en een mesje van veritas.

Zijn er toevallig meer mensen bezig met dit soort werk? Altijd leuk om ervaringen/inzichten uit te wisselen.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Yoek, ik zou het eens op moeten meten, maar het zijn er heel veel. Ik werk er in de avond-uren aan, meestal terwijl ik een filmpje kijk. En ik kijk niet zo veel films, dus met deze ben ik al minstens een half jaar bezig. :-s
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Heel gaaf werk Meron. Maakt niet uit dat je lang bezig bent geweest, het resultaat mag er wezen. En als je meer ervaring krijgt maak je ieder werkstuk sneller. Straks maak je in een dag zon ding.

Pokhout is wel gaaf spul maar het lijkt me erg hard en broos voor snijwerk.. Kan je niet beter met linde of perenhout werken of evt. Teak?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
David80, linde wilde ik nog eens proberen; moet ik maar eens een stukje van bij Rick bestellen. Van teak heb ik nog wel een oud tafeltje dat ik kan verzagen. Het voordeel van pokhout is wel dat je ongelofelijk gedetailleerd kunt werken. Kan dat bij linde en teak ook?
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Het voordeel van pokhout is wel dat je ongelofelijk gedetailleerd kunt werken. Kan dat bij linde en teak ook?

Ik zelf niet veel ervaring met houtsnijden/draaien maar ik weet dat ze in Nederland van oudsher al houtsnijwerk uit linde maar ook perenhout maken omdat deze een hele homogene structuur hebben itt. tot pokhout wat vrij warrig en kruisdradig is. Pokhout is ook behoorlijk broos en er kunnen stukjes afbreken.

Verder maken ze al honderden jaren in Indonesië houtsnijwerk en beelden van teak hout. Daar kan je heel gedetailleerd mee werken.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Dit valt een beetje onder Netsuke carving, er zijn in nederland een paar mensen die zich hier mee bezighouden maar daar vind je ook bepaald wel niveau.
Dit is ook mooi gedaan.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hey ornament,
Er is wat progress. Echt veel details ga ik er niet meer in stoppen. Het is nu vooral afwerking. Normaal geef ik de miniaturen ook een laagje verf, dus dat moet ook nog.



image.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
In koor met Rick hierboven: NEEEEEEEEEEE!!!

Niks, of hoogstens olie. Misschien met een tikkeltje donkere kleurstof wat in de hoeken en gaten blijft zitten, maar niet schilderen. Zonde man!
 
  • Grrr
Waarderingen: Evert !

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.