geverfd hout weer blank maken

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik probeer wat kleine mahonie onderdelen die ooit wit geschilderd zijn weer blank te maken om ze te lakken.
Dat betekent veel schuren, met de Multimaster en de hand.
Zijn er nog tips en trucs om de laatste stukjes wit uit de nerven te krijgen?

Daarnaast overweeg ik om het mahonie te beitsen om de laatste witte stipjes te maskeren met Epifanes mahoniebeits.
Is dat een goed idee of zal dat juist de witte stipjes accentueren?

Groeten,
Duncan
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Duncan
Er is de optie om te logen. Je kan ook zelf in de weer gaan met verfafbijt. Met het laatst heb ik in een vorig huis een paar deuren mooi kaal gekregen.
hg Hugo
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Dank,
Ik heb ook eerst afbijt gebruikt: flux green afbijt, met name ook omdat het in een ruimte is met slechte ventilatie.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
enkele tips

hout logen

Vergrijsde tuinmeubelen? Het antieke kastje van oma? Een houten vloer of een oude deur? Logerij ..... kan alle soorten hout een nieuw leven geven. Alle soorten hout en alle soorten houten objecten kunnen door logerij ..........veilig ontdaan worden van oude verf-, lak-, beits- en waslagen. Dit wordt logen of ook wel ontlakken genoemd.
Afkrabben? Niet doen!

Het kost veel energie en tijd als u zelf de materialen afkrabt of een afbijtmiddel gebruikt. De kans op beschadiging is erg groot. De houtstructuur wordt vaak onherstelbaar aangetast en er is een verhoogde kans dat de lijmverbindingen in de huidige verfsoorten oplossen. Ook blijft het hout altijd vet als u zelf een waslaag wilt verwijderen.
Veilig en effectief logen

Logerij ........ heeft speciale reinigingsbaden waarin de verf-, beits-, was- en laklagen voorzichtig losweken. Het fineer, de structuren en de lijmverbindingen van het hout of metaal blijven tijdens en na het loogproces volkomen onbeschadigd en intact.
 
Laatst bewerkt:

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Het zit helaas vast in een boot, en die is aan de buitenkant net geschilderd, dus helaas is de logerij geen optie, maar ik zal het onthouden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.