paulk werkbank

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
hoi,

vandaag maar gestart aan mijn paulk werkbank, als project. Vooral om terug met mijn linkse hand te leren werken en om mijn gereedschap wat te leren kennen. online de plannen gekocht,en plaatmateriaal (populier multiplex) helaas denk ik volgens de plannen maatje te dik :p
heb overal 18mm multiplex voor...

IMG_2315.jpg
wegens de hitte vlug partytent opgezet voor wat schaduw, en mijn eerst gebouwde schragen.

IMG_2317.jpg
zat er alvast al direct naast, 15ipv 5 graden afgetekend

IMG_2318.jpg
wegens geen gepaste klokzaag (cfr aanbevolen) maar zelf ander maat genomen en voorgeboord, alles zo goed mogelijk met kraspasser uitgelijnd (mijn bosch is helaas gesneuveld, de spankop kapot, dan maar een overmaatse oude metabo ergens uit de garage gesleurd

IMG_2321.jpg

IMG_2322.jpg
de geboorde gaten verbinden, goede les. nog nooit invallend gezaagd, beetje kijken en passen

IMG_2325.jpg
voila, vind ik zelf niet slecht al was mijn allereerste hoek niet zo mooi, beetje bijschuren straks
ps: de uitgeboorde gaten van de klokzaag als "benchkookies? "gebruikt, denk dat dit de benaming toch is volgens hier te lezen
IMG_2324.jpg

ik ging deze gebruiken als mal om de andere resterende 3 steunen te maken, helaas is mijn freesje niet diep genoeg (misrekend in de winkel) heb de dikte van de bovenliggende multiplex vergeten bijrekenen, en als ik wil dieper frezen dan 1,2 cm, raakt de spantang de kopieerring... beu.. moet dus nog 0,6 cm uitnemen minstens... los frezen in die bestaande groef wil ik me niet riskeren... denk langere frees zoeken (8mm diameter, HW)

IMG_2326.jpg

ofwel teken ik via mijn bestaande mal alles over en met de zaag en decoupeerzaag alles maar doen zoals deze hier.. (enkel dat boren lukte me niet goed, kon de boor niet netjes recht houden dus had ik hulp nodig van de buurman :p
zien we later wel
 
Laatst bewerkt:

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
nog een beetje verder gedaan, de steunen zijn afgewerkt en de binnen kanten ben ik aan begonnen.

IMG_2348.jpg
probleem opgelost van te dik materiaal en te kleine frees :)
IMG_2349.jpg

binnnenkanten allemaal zelfde maken... ging me niet lukken zo..mss mal voor maken
IMG_2352.jpg

uittekenen om de kanten af te frezen binnenin
IMG_2355.jpg

dezelfde mal dan aangepast om alle binnnenstukken te kunnen uitfrezen,
IMG_2357.jpg

IMG_2359.jpg
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
nog wat verder gedaan..

steunen zijn afgewerkt, middensteunen en zijsteunen ook. moet nog de gleuven frezen om de bovenste delen op de schragen te laten passen

IMG_2387.jpg

IMG_2394.jpg

IMG_2397.jpg

IMG_2400.jpg

IMG_2401.jpg
droge testpassing

IMG_2403.jpg
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
nog verder gedaan aan deze werkbank, maar vergeten updaten.. bij deze enkele foto's van de afgewerkte werkbank

IMG_2427.jpg

IMG_2429.jpg

dan wat rails ingefreesd zodat de festool klemmen daarin kunnen glijden en dingen tja.. klemmen ;)

IMG_2453.jpg

en een foto van de bank in 'actie'
IMG_2504.jpg

ik ben blij met deze werkbank, kan deze op 5 min opbouwen en afbreken, de afzonderlijke delen wegen niet te zwaar om alleen te verplaatsen en manouvreren en afhankelijk van de werkzaamheden kan ik 1 module opzetten ook, dan heb ik een smallere bank. ik heb de mijne ook kleiner als de planenn gemaakt in lengte om makkelijk in huizen te kunnen gebruiken en te kunnen draaien rond hoeken/deuren/trappen etc.

niet alles is perfect, maar hetgeen ik verknoeid heb is ofwel niet zichtbaar, ofwel aangepast zodat het niet zichtbaar is, en heb op korte tijd veel over mijn machines en over werken met hout bijgeleerd wat ook wel leuk is
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Mooi resultaat, dit project staat ook nog op mijn lijstje :).
Ben nieuwsgierig wat voor rails je hebt gebruikt.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mooie werkbank. Heb meestal te weinig werkruimte op de klus anders lijkt het mij ook een ideale werkbank.
Verzwakken de ingefreesde rails het bovenblad niet?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik ben ook heel nieuwsgierig naar de rails die je hebt gebruikt. Het design kende ik al van Internet. Erg leuk! PaulK werkt met een aanhang zaag in dit systeem. Ik ben nog nieuwsgierig naar een toepassing van dit design waar je ook de festool platen in kan leggen.
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
de rails verzwakken het bovenblad zeker niet, ik heb nog genoeg plaatmateriaal over, en gezien het ontwerp van de bank (met de tussenschotten) is er overal zeker genoeg steun.

de rails... ja ik ben naar de locale doe het zelf gegaan met een festool klem mee, en daar goedkope gordijnrails gaan testen, en daar paste de klem perfect op dus geen nood aan dure profielen.

& bjorn, formaat kan je altijd zelf bepalen hé :) maar wat ik wel weet is dat je werkbank en beschikbare ruimte maal 2 gaan, zoals je op de foto's kan zien , stockeer ik werkmateriaal enzo in de bank ook, ipv erop. dan is alles bij de hand en hou je werkruimte over :)

@ zuma, ik ben al een tijdje aan het kijken naar een cms tafel voor de bovenfrees, mss een idee om deze hier in/aan te verwerken..
 

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
Bij welke Belgische bouwmarkt(en) is die rails te vinden? Ik ben ze in Nederland nog bij geen enkele bouwmarkt tegengekomen. Mocht ik binnenkort eens in België komen, dan kan ik daar allicht de lokale bouwmarkt binnenwippen.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Dat zijn gewoon gordijnrails hoor. Kan je vinden in de Brico, gamma, hubo in belgie, maar volgens mij vind je die zeker ook in nederland. Alleen moet je zoeken tussen de gordijnen en decoratie enzo.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Mooi gedaan zeg ! Leuk om het hele proces van begin tot eind zo te kunnen bekijken.

(PS: voel hierdoor wel meteen een stuk onrust ontstaan. Mijn project MFTC-XL ligt door alle drukte al een heeeeeeeeele tijd stil... ;) #zucht )
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
@Smirri13, hoe bevalt jou je werkbank na ruim een jaar gebruik?

Vorig weekend heb ik een dergelijke werkbank gemaakt, de stijfheid van de werkbladen valt me erg mee.
Eindelijk een werkbank van een fatsoenlijk formaat, ik denk dat ik m'n mft/3 maar ga verkopen.

Ron Paulk heeft ook zelfgemaakte afkortgeleiders bij de tafel, dat wordt het volgende klusje.
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
beste bjorn;

ik meer als tevreden van mijn werkbank. door de torsion box achtige constructie en de combinatie met populier multiplex is deze heel stijf en tegelijk licht.

Ik gebruik hem in de garage als werkbank, en kan die s'avonds netjes wegzetten (2 delen en de schraagjes apart) of ik neem hem mee als op ergens heen moet
(gewoon 1 deel meenemen en de schraagjes). Vb gipsplaten hangen of plinten plaatsen. Dan heb ik een werkbank mee op mijn hoogte waar ik gemakkelijk aan kan werken (met 3 gebroken ruggewervels wel een luxe ) zonder constant gebukt te zitten .

stijfheid en degelijkheid meer als voldoende. Let wel, ik doe geen handenwerk.. niet handmatig schaven of zagen.

Wel heb ik bemerkingen over de schraagjes, doordat deze in het ontwerp enkel met een lus aaneen zitten,kunnen deze nog onafhankelijk van elkaar links/rechts schuiven. Als je ze niet nauwkeurig plaatst blijft je werkbank links rechts knikken naargelang je ergens druk zet. Kan je uitschakelen door de schraagjes omgekeerd van elkaar te plaatsen.

Ik ben wel aan het kijken om een permanente werkbank te maken met een iets solidere basis om in de garage laten te staan. Wel zelfde principe.

bovenkant is voor werkstuk, in de tussenruimte kan ik makkelijk mijn gereedschap kwijt zodat het niet het werkoppervlak inneemt, er kan ook geen gereedschap afvallen door het werkstuk te bewegen, tussen de schragen staat de stofzuiger en de goedkope gordijnrails zijn ideaal om stukken vast te klemmen met de standaard festool klemmen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mooi dat ie jou goed bevalt.

Ipv schragen gebruik ik altrex zaagbankjes om de bladen op te leggen, die zaagbankjes heb ik er meerdere van en zo houd ik het uitwisselbaar. Idd als je de werkbank voor handschaven ed wil gebruiken is een steviger onderstel en meer gewicht beter.
Maar om op te monteren of om op te zagen lijkt me dit de beste werkbank die ik tot nu toe heb gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.