Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: paulk werkbank

paulk werkbank

hoi,

vandaag maar gestart aan mijn paulk werkbank, als project. Vooral om terug met mijn linkse hand te leren werken en om mijn gereedschap wat te leren kennen. online de plannen gekocht,en plaatmateriaal (populier multiplex) helaas denk ik volgens de plannen maatje te dik
    heb overal 18mm multiplex voor...

IMG_2315.jpg
    wegens de hitte vlug partytent opgezet voor wat schaduw, en mijn eerst gebouwde schragen.

IMG_2317.jpg
    zat er alvast al direct naast, 15ipv 5 graden afgetekend

IMG_2318.jpg
    wegens geen gepaste klokzaag (cfr aanbevolen) maar zelf ander maat genomen en voorgeboord, alles zo goed mogelijk met kraspasser uitgelijnd (mijn bosch is helaas gesneuveld, de spankop kapot, dan maar een overmaatse oude metabo ergens uit de garage gesleurd

IMG_2321.jpg

IMG_2322.jpg
    de geboorde gaten verbinden, goede les. nog nooit invallend gezaagd, beetje kijken en passen

IMG_2325.jpg
    voila, vind ik zelf niet slecht al was mijn allereerste hoek niet zo mooi, beetje bijschuren straks
    ps: de uitgeboorde gaten van de klokzaag als "benchkookies? "gebruikt, denk dat dit de benaming toch is volgens hier te lezen
    IMG_2324.jpg

ik ging deze gebruiken als mal om de andere resterende 3 steunen te maken, helaas is mijn freesje niet diep genoeg (misrekend in de winkel) heb de dikte van de bovenliggende multiplex vergeten bijrekenen, en als ik wil dieper frezen dan 1,2 cm, raakt de spantang de kopieerring... beu.. moet dus nog 0,6 cm uitnemen minstens... los frezen in die bestaande groef wil ik me niet riskeren... denk langere frees zoeken (8mm diameter, HW)

IMG_2326.jpg

ofwel teken ik via mijn bestaande mal alles over en met de zaag en decoupeerzaag alles maar doen zoals deze hier.. (enkel dat boren lukte me niet goed, kon de boor niet netjes recht houden dus had ik hulp nodig van de buurman
    zien we later wel
    Laatst gewijzigd door smirri13; 25-07-13 om 18:05.

Ben benieuwd. Het ziet er iig al goed uit.

nog een beetje verder gedaan, de steunen zijn afgewerkt en de binnen kanten ben ik aan begonnen.

IMG_2348.jpg
    probleem opgelost van te dik materiaal en te kleine frees
    IMG_2349.jpg

binnnenkanten allemaal zelfde maken... ging me niet lukken zo..mss mal voor maken
    IMG_2352.jpg

uittekenen om de kanten af te frezen binnenin
    IMG_2355.jpg

dezelfde mal dan aangepast om alle binnnenstukken te kunnen uitfrezen,
    IMG_2357.jpg

IMG_2359.jpg

nog wat verder gedaan..

steunen zijn afgewerkt, middensteunen en zijsteunen ook. moet nog de gleuven frezen om de bovenste delen op de schragen te laten passen

IMG_2387.jpg

IMG_2394.jpg

IMG_2397.jpg

IMG_2400.jpg

IMG_2401.jpg
    droge testpassing

IMG_2403.jpg

Ziet er goed uit Ben benieuwd.

nog verder gedaan aan deze werkbank, maar vergeten updaten.. bij deze enkele foto's van de afgewerkte werkbank

IMG_2427.jpg

IMG_2429.jpg

dan wat rails ingefreesd zodat de festool klemmen daarin kunnen glijden en dingen tja.. klemmen

IMG_2453.jpg

en een foto van de bank in 'actie'
    IMG_2504.jpg

ik ben blij met deze werkbank, kan deze op 5 min opbouwen en afbreken, de afzonderlijke delen wegen niet te zwaar om alleen te verplaatsen en manouvreren en afhankelijk van de werkzaamheden kan ik 1 module opzetten ook, dan heb ik een smallere bank. ik heb de mijne ook kleiner als de planenn gemaakt in lengte om makkelijk in huizen te kunnen gebruiken en te kunnen draaien rond hoeken/deuren/trappen etc.

niet alles is perfect, maar hetgeen ik verknoeid heb is ofwel niet zichtbaar, ofwel aangepast zodat het niet zichtbaar is, en heb op korte tijd veel over mijn machines en over werken met hout bijgeleerd wat ook wel leuk is

Mooi resultaat, dit project staat ook nog op mijn lijstje .
    Ben nieuwsgierig wat voor rails je hebt gebruikt.

Mooie werkbank. Heb meestal te weinig werkruimte op de klus anders lijkt het mij ook een ideale werkbank.
    Verzwakken de ingefreesde rails het bovenblad niet?

Ik ben ook heel nieuwsgierig naar de rails die je hebt gebruikt. Het design kende ik al van Internet. Erg leuk! PaulK werkt met een aanhang zaag in dit systeem. Ik ben nog nieuwsgierig naar een toepassing van dit design waar je ook de festool platen in kan leggen.

de rails verzwakken het bovenblad zeker niet, ik heb nog genoeg plaatmateriaal over, en gezien het ontwerp van de bank (met de tussenschotten) is er overal zeker genoeg steun.

de rails... ja ik ben naar de locale doe het zelf gegaan met een festool klem mee, en daar goedkope gordijnrails gaan testen, en daar paste de klem perfect op dus geen nood aan dure profielen.

& bjorn, formaat kan je altijd zelf bepalen hé maar wat ik wel weet is dat je werkbank en beschikbare ruimte maal 2 gaan, zoals je op de foto's kan zien , stockeer ik werkmateriaal enzo in de bank ook, ipv erop. dan is alles bij de hand en hou je werkruimte over

@ zuma, ik ben al een tijdje aan het kijken naar een cms tafel voor de bovenfrees, mss een idee om deze hier in/aan te verwerken..

Forum Rechten