Welk gedeelte van plank gebruiken voor deurstijlen?

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Na mijn fiasco met scheluw deuren na het lijmen, moet ik er nu helaas 4 overnieuw maken. Hiervoor heb ik nog grenen dosse planken liggen van 19mm dik. Kwartiers zou het beste zijn maar dat heb ik momenteel niet. De planken zijn 80mm breed en het bestek voor de stijlen word 48mm welke gedeelte kan ik het beste nemen, met de jaarringen plat of schuin aan de zijkant? Zie foto:

Boekenkasten_68.jpg
 

tuoh

Oud hout
Ik zou hier niet naar de richting van de jaarringen kijken maar naar de dichtheid ervan. Hout met dicht aangesloten jaarringen is over het algemeen wat stabieler dan hout met een grovere draad.
Als de planken hierboven droog zijn, en na het op breedte zagen niet werken, dan zijn ze zonder meer bruikbaar als deurstijltje.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ik zou hier niet naar de richting van de jaarringen kijken maar naar de dichtheid ervan. Hout met dicht aangesloten jaarringen is over het algemeen wat stabieler dan hout met een grovere draad.
Als de planken hierboven droog zijn, en na het op breedte zagen niet werken, dan zijn ze zonder meer bruikbaar als deurstijltje.

Ik zou juist de planken met veel zomer ringen niet kiezen. Vaak is dat hout wat veel trekt en onbetrouwbaar is. Daar in tegen hout met meer grotere winter ringen en minder zomer ringen zal mijns inziens minder trekken.
Het is niet alleen de kopse kant die bepaalt hoe een plank trekt. Het hart kan aan de andere zijde er wel inlopen. Het is soms ook een kwestie van gevoel als je een stuk hout beetpakt.

Altijd fijn als je een mening vraagt en twee tegen over elkaar staande antwoord krijgt. Ben erg benieuwd wat nummer drie er van denkt. :rolleyes:

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik 2, 4 en 5 op elkaar plakken. Dan kijk ik puur naar de jaar ringen. Daarna dwars er op weer de planken er uit zagen. Zo heb je kwartiers hout wat bijna niet werkt en minder kans op scheluw trekken omdat de stijl uit drie delen bestaat.
 
Laatst bewerkt:

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ik zou de tip van Tuoh volgen. Kies zoveel mogelijk hout met dezelfde dichtheid. Dat is gemakkelijker bij het verwerken.
Verder holle en bolle jaarringen (zie kopse kant) tegen elkaar lijmen. Goede lijm houd de zaak dan bij krimp en rek in evenwicht.

De opmerking van Jpajs over de breedte van de jaarringen begrijp ik niet helemaal.
De breedte van de zomerringen is toch altijd groter of gelijk aan die van de winterringen. In de zomer groeit het
hout namlijk het hardst.
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad, de "zomerringen" zijn altijd minstens even breed of breder dan de "najaarsringen" er zijn er ook altijd van beide evenveel:D Het zou anders een rare boom zijn.

Traag gegroeid hout (=hout waarbij zomer en najaarsring quasi even breed zijn) is kwalitatief het beste hout qua duurzaamheid en stabiliteit. Hout met grovere jaarringen, brede zomerringen en smalle najaarsringen, heeft bijna altijd een hogere mechanische weerstand. Perfect hout voor timmerwerk, hamerstelen, turnmateriaal, bogen, etc....


Ps: als ik goed gelezen heb is het niet de bedoeling om het hout onderling te verlijmen, maar om de planken te herzagen naar 19 x 48mm.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Verlijmen is inderdaad niet de bedoeling. De planken zijn nu ongeveer 80mm breed en er gaat dus een stuk van 30mm af.

Ik heb maar de stukken genomen waar de draad zo recht mogelijk loopt. Ik heb nog maar weinig hout voor dit project over.

Bovendien al zie ik op internet plaatjes van paneeldeuren dan zie je echt niet alleen kwartiershout en zelfs niet voor de stijlen. Dus ik denk dat het wel goed gaat. Voordeel is wel dat het inmiddels goed droog is. Want het heeft 3 maanden binnen gelegen.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Hoi David,
Bij mijn paneeldeuren heb ik de stijlen in de lengte doorgezaagd en hierna weer omgekeerd aan elkaar gelijmd. Zo vallen de tegengestelde spanningen in het hout weg en blijft de stijl strak.
gr. Nol
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hoi David,
Bij mijn paneeldeuren heb ik de stijlen in de lengte doorgezaagd en hierna weer omgekeerd aan elkaar gelijmd. Zo vallen de tegengestelde spanningen in het hout weg en blijft de stijl strak.
gr. Nol

Is ook een goed idee, zo zie je aan de zichtzijde iig niet dat de boel verlijmd is. Zal het onthouden voor de volgende keer.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
In welke richting doorgezaagd/gelijmd? Of maakt dat niet uit?

De balk die je gebruikt voor de stijl leg je met de brede kant vlak op de zaagtafel en zaagt hem in de lengte doormidden. Je zult dan merken dat hij door de spanning in het hout soms wat krom trekt. Je draait de ene helft 180 graden en lijmt hem dan weer tegen de ander. Wel handig om er voor het lijmen een paar lamello's in zetten om alles weer recht op elkaar te krijgen.
Als je het afwerkt met een dekkende lak is het geen probleem en zie er later niets meer van, je weet alleen zeker dat de stijl vlak blijft. Als je hem transparant laat en de nerven in zichtbaar blijven moet je even zien hoe de draad loopt of het al dan niet storend is.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
180 graden draaien is zodat de juist gemaakte zaagsnede andersom weer tegen elkaar komt?

Er staan een aantal deuren op het programma. Nu kijk ik niet op een scheurtje of krommetje meer of minder, maar de deuren moeten wel kunnen blijven sluiten ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.