Scharnieren ?

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Blijkbaar is bij deze desktop iets voorzien dat de dragende functie, eens uitgeklapt, op zich neemt. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ? Zie foto

Attached files
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Klepscharen, eens met google gezocht, dit is een voorbeeld :


We zitten zeker in de juiste richting, nu nog dit specifieke model zoeken, ik heb de indruk dat dit volledig is ingewerkt, het gaat hier ook over een meubel van meer dan 100 jaar oud.

Attached files
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Volgens mij zou dit het moeten zijn :

Zou dit te koop zijn ?

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het lijkt heel erg op een secretaire die ik thuis heb staan. Kan je de twee planken links en rechts van de lade naar buiten schuiven als je aan de linker- en rechterkant van de duivenvakjes naar beneden reikt? Bij mijn model zit daar namelijk een mechanisme wat die planken naar buiten duwt tot onder de neergelaten klep.

Arthur
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Ik moet het natuurlijk ook raden maar ik ben er bijna zeker van dat de scharnieren, waar mijn vraag over gaat, er voor zorgen dat het uitgeklapte blad niet meer moet ondersteund worden.
Ondertussen heb ik een start genomen om deze scharnieren zelf te maken. In de handel is dit blijkbaar niet meer te vinden.( is dan ook meer dan 100 jaar oud )
Voordeel is dat deze opstelling het scharnier mechanisme bijna volledig uit het zicht maakt en er geen extra ondersteuning nodig is.
Wel bedankt voor de reactie ;)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Maar dat mechaniek zit er toch nog? De tekening die je maakte klopt. De klep stoot bij neerlaten tegen de kast en hangt aan de twee scharnieren waar hij omheen draait. Het schuifmechanisme wat jij tekent trekt de klep in neergelaten stand tegen de kast aan.

Als ik de constructie zo bekijk stoot een pal in de arm tegen het eind van de groef op het moment dat het blad volledig is neergelaten. De klep kan dan niet verder doorkantelen omdat de onderkant van het blad tegen de kast drukt: de arm trekt hem er tegenaan. Die arm zet het gewicht van de klep dus om in een drukkracht, en een deel komt nog steeds als opwaartse kracht op de klepscharnieren te staan. Lijkt me een lastige constructie om goed af te stellen: teveel ruimte bij de klepscharnieren en je blad kantelt gewoon door totdat je de ophangarmen en/of de klepscharnieren uit het hout trekt.

Arthur
 

WR1944

Oud hout
Voor zover ik het kan bekijken zitten er twee normale scharnieren in het blad. De metalen uithouders houden het blad in de uitgeklapte horizontale positie. Vaak worden er twee houten regels uitgetrokken, die het blad ondersteunen. Deze metalen ondersteuning is echter een mooie oplossing. Ik heb dit nog nooit eerder gezien en ik heb het ook niet op Internet kunnen vinden. Maar ik ben geen deskundige op dit gebied.
Ik ben bang dat je zelf wat moet gaan knutselen. Maar messing is gelukkig een vrij zacht metaal en makkelijk te bewerken. Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Jawel , eigenlijk voor die tijd knap gevonden. Ik stel me voor dat de meubelmaker toen naar de dorpsmit is getrokken om de scharnieren daar te laten maken.
De afstelling om "door te knikken" is volgens mij geen probleem omdat je de sleuf plaatst tegen het einde van de aanslag ( moeilijk uit te leggen ) en er altijd nog twee gewone scharnieren gebruikt kunnen worden.
Op het net kan je idd. zo iets niet meer vinden, blijkt.
Ik ga het uittekenen en zelf maken :cool:

Bedankt in elk geval voor de interesse, ik zal mijn voortgang hier posten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.