Nagatsu Shōichi 長津勝一, The Saw Doctor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Gisteren was in Grimbergen de demonstratie van Nagakatsu-san.
Stralend weer, een mooie locatie, leuke mensen, en geweldige meester-zaagscherper.
Hoewel, hij is veel meer dan een slijper van zagen.
Het eigenlijke vijlen is maar een deel van het optimaliseren van een zaag.
Hij beheerst de kunst om het zaagblad zelf te verbeteren.
Deukjes en onvolmaaktheden (die voor ons niet zichtbaar zijn), worden met enkele wel gerichte tikken er uit geslagen.
Dan volgt nog een proces van hameren om een zekere spanning binnen het blad te creëren. Het resultaat, en de te nemen handelingen bepaalt hij door het blad enkele keren te plooien, en te kijken. Het resultaat is een zaag die stabieler zaagt. Een zaag die eigenlijk afgeschreven was, gaf hij een tweede leven.
Hij had ook enkele zagen bij die door hem geslepen zijn. Deze zagen geven een zaagsnede die even glad is als een geschaafd oppervlak.
Voor mij heeft hij een blad voor een spanzaag onderhanden genomen. Het blad is in leveringstoestand waardeloos, maar zaagt nu geweldig.
Een kettingzaag? Laat maar komen. En alle nodige uitleg erbij.
Foto's heb ik niet, misschien dat iemand anders er enkele kan plaatsen?
Het was een geslaagde dag en de uitstap meer dan waard.
Met dank aan allen die dit hebben georganiseerd.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
zeer zeker de moeite geweest! Mijn derderangs zaagje heeft hij ook onder handen genomen:

nik geslepen, enkel de spanning in het blad aangepast en de zetting van een aantal tanden gecorrigeerd: het ging van een groffe zaagsnede naar een gladde op 10 minuten!
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ziet er erg gezellig uit,mooie locatie ook.

Erg mooi om te lezen dat dergelijke vakmanschap nog aanwezig is en op deze wijze wordt doorgegeven aan een andere generatie!!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Erg mooi om te lezen dat dergelijke vakmanschap nog aanwezig is en op deze wijze wordt doorgegeven aan een andere generatie!!

Wij stonden er bij en keken er naar! Tik tik, plooi, plooi, kijken, tik tik tik, plooi, plooi, kijken... Mij is het een raadsel wat hij precies doet, voelt, ziet. Maar het werkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.