meubelmakerskistje II

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Euuuh Meneer Roeland mag ik effe ?
Zit het een en ander te bekijken en probeer mij van alles voor te stellen maar zit nu toch wel even te twijfelen .
Je stelt voor de regels van 15mm bij 20 mm te maken maar geld dat ook voor de stijlen (de verticalen staanders).
Waar ik het nu spaans benauwd van krijg ten minste als ik het een en ander goed begrijp is het volgende :
-je geeft de optie onder B de achterzijde het onder verstek te doen met behulp van een veer .
Dat betekend zoals ik het begrijp dat in de stijl een gat gehakt moet worden (voor de pen ) een hoek van gezaagd worden voor de verstek en inkrozing voor de veer en een sponing voor de paneeltjes <knikkende knietjes> als dat allemaal uit die 15 x 20 mm moet dan zit er volgens mij niet veel hout meer in die stijl </einde knikkende knietjes>.
HELLUPPPPPPP !!!!!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Rene, je stelt het te moeilijk voor aan de stijl aan de binnenzijde een hoek schaven van 45 graden in dat 45 graden vlak kun je een pennetje of veer kwijt om het lijm oppervlak te vergroten.
Vervolgens als de beide zijde´s van het kistje klaar zijn ook aan deze stijlen(verticalen staanders) aan de binnenzijde een hoek schaven van 45 graden en ook in dat vlak de gekozen verbinding schaven, steken boren aan de hand van welke verbinding je hebt gekozen pen of veer en je hebt een passende verbinding tussen achterzijde en zijkanten in verstek(denk aan een schilderijlijstje). Je kunt de verstek verbinding ook koud verlijmen en nadien van buiten af er veren in zagen dwars op de lijmnaad.
Ik hoop dat je nu eenigzins gerustgesteld bent

Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Vind het een grote thriller !!
Heb geprobeerd het een en ander te tekenen met sketch up wordt er behoorlijk down van :p
Dit is een verwoede poging :gezien vanuit de binnen zijde van de kist zou dit de linker stijl moeten zijn waar overigens nog geen veer is ingetekend .

geenhout.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Netjes Rene,
Ik kan niet overweg met sketch up maar jou tekening ziet er goed uit en ja ik geloof dat je de verbinding in de smiezen hebt de groef waar het paneel in zit loopt inderdaad door en word door de spatpen opgevuld de pennen zijn dieper als de groef maar tussen de pennen heb je een iets diepere groef getekend?????? dat zou ik niet doen!! gewoon de diepte van de groef aanhouden.

Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
De maten die ik gebruikt heb zijn : de 20 x 15 mm voor de stijl
Voor de spatpen heb ik 5 mm genomen(de diepte bedoel ik dan)
de sponing is zoals jij zei 8 mm diep
Het gat van de pen is 9 mm diep dacht eerst 2/3 (pakweg 13 mm) te nemen maar dan gaat het gat voorbij aan het verstek of anders gezegd dan zou de pen door het verstek gaan .
Daarom zit ik in de "stress" dat ik het idee heb dat er weinig hout meer in de stijl zit als daar ook nog is de ruimte voor de veer uitmoet .

Maar misschien kloppen mijn maten niet .
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Maar misschien kloppen mijn maten niet .

Je maten kloppen!!
Gewoon de groef op 8mm houden en pen op 13 a 14 mm houden als het geheel in elkaar zit het verstek er aan schaven (zagen) het geeft niets als je dan door een gedeelte van de pen zaagt/schaaft dit gebeurt ook bij constructies van stoelen en tafels waarbij de pennen elkaar ontmoeten alleen die zaag je op voorhand al op 45 graden af anders word 1 pen korter als de ander. Uit eindelijk gaat het om het lijm oppervlak. de stijl van het achterpaneel en de stijl van de zijde worden uiteindelijk een geheel denk aan een tafelpoot.
Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Roeland
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb het boek ondertussen ook binnen. Steek er veel uit op. Er zitten toch nog heel wat hiaten in mijn basis kennis.
@ Roeland: goede tip. Ken je een soortgelijk boek dat zich richt op het gebruik van handgereedschap en op technieken uit die tijd?

Mvg
klaas0639
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Bij mij valt hij ook net op de mat. Ik had het boek besteld bij amazon.co.uk. Voor 14,99 euro binnen een week thuis, incl. verzending.
Ik koop meestal boeken daar, scheelt heel veel soms. In NL zijn vastgestelde prijzen, elders niet.
Alleen interessant natuurlijk als je Engels geen probleem is.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ah Peatey, je bedoelt waarschijnlik het boekje over houtverbindingen. Leuk boek inderdaad.
Maar ik had het over het boek "Meubelbouw, studieboek voor den meubelconstructeur" van C.C. De Lathouder dat door Roeland was aanbevolen.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
En mede houtwurmen hoe zit 't !!!
Zitten we met zijn allen op de aftrap te wachten van het nieuwe project meubelmakerskissie II ?
Zijn wij al in het geniep bezig met allerlei proefstukjes om de lastige verbindingen straks te kunnen maken .
Ik moet een bekentenis afleggen nog niet maar het gaat wel gebeuren heb bij mijn (onze) plankjesgoeroe een bundeltje "verklooi" hout besteld om het een en ander uit te proberen .

Maar eeuuhh Biecht is op .....
-zijn wij al een beetje aan het prutsen ?

En hoe is de tussenstand...... jij gaat toch ook meedoen ,natuurlijk verwacht ik dat minimaal het halve forum meedoet .. het maken van fouten zijn verplicht ....volmaaktheid totaal overbodig , mopperen noodzakelijk.... het gaat tenslotte om het leerproces en niet zozeer om het kistje alhoewel zo'n puik kissie is toch wel een pronkstukje (als het een beetje lukt )
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
heb je een sketchup model nodig? ;)
Zou wel heeeeeel erg gaaf zijn Sam .

Wat een gaaf idee! Ik zou echt heel graag mee doen, maar jammer genoeg is mijn werkplaatsje nog verre van af :(
Ik ga het op de voet volgen en zodra ik de mogelijkheid heb, ga ik zeker meedoen!
Tja Rene je begrijp natuurlijk dat ik wil weten hoe het met het werkplaatsje staat ? Pas op wat je antwoord want ik zal alles aanwenden om je te strikken !!!

Dank je, ik heb mezelf direct een exemplaar kado gedaan. En dan maar oefenen :)
Misschien maak ik dan wel een youtube kanaaltje, om mijn gestuntel met de wereld te delen. Ter lering (voor mezelf) en ter vermaak.
Dit effe terug lezend:dit is duidelijk een " aanmelding" om lekker mee te doen of......


@sam
Ben een week of 2 a 3 wat pogingen gedaan om wat voor elkaar te krijgen maar vind het behoorlijk ingewikkeld . Dus het zou wel super zijn als we zo'n sketchup model/tekening zouden hebben .
Heb begrepen van Roeland dat ie het een en ander nog zou bekijken welke verbindingen te gebruiken en hoe de panelen aan elkaar te verbinden .
Moet wel maakbaar zijn in de zin van we zijn hier geen meubelmakers maar goed willende amateurs die wat willen leren maar dat zal wel goed komen (we zingen er gewoon een lied bij Bloed ...zweet en tranen )

De poging achterwand.jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Erg geduldig ben ik niet Sam (zul je wel gemerkt hebben afgelopen zondag) Maar een weekje ;-) wachten kan ik wel .
Maar vertel is waar denk je aan (iets van 4 a 6 weken of is dat te rap )
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
wel eerst heb ik plannetjes nodig van het kissie ;) dan moet ik eens met Hansalmere bekijken waar we het kunnen laten doorgaan, etc ...

maar wie weet heb ik wel tijd om het sneller te maken en te mailen?
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Mijn werkplaats... Tja. Nog een vloertje, een dak te isoleren, een muur geluidsdicht maken, een werkbank te bouwen. Het wordt wat kortdag ;-)

Maar mochten jullie starten dan ga ik zeker proberen mee te doen. Ik heb het boekje van Terry Noll al doorgespit in mijn vakantie en het Zwaluwstaartzaagje ligt al klaar. Alhoewel ik daar nog geen zwaluwstaart mee gemaakt heb kan ik zeer waarschijnlijk al aan 1 van de voorwaarden van deelname voldoen: Het maken van fouten is verplicht ;-)

Grt. René
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.