meubelmakerskistje II

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
* misschien moeten we een rubriek projecten maken

Heb van Roeland een schets /voorstel ontvangen van ONS GEZAMELIJK FORUM PROJECT
In het Kort :Hallelujah!!!!!!, holy shit !!!!!!, YES !!!

Het is een grote etude van verbindingen !

Er zal tijdens het maken gezucht ,gezweet ,geklaagd en zeker niet te vergeten houtjes verkloot worden YEP alle emoties kunnen we er dus in kwijt zoals potjandriedubbeltjes ,getverderrie ,gloeiende &*%$ (PIEP ) etc .etc
Duidelijk moet zijn dat wij er met zijn allen plezier aan moeten beleven en mogelijk een emotionel traantje weg pinken ,van enthousiasme, als er onvoorzien en totaal onverwacht nog is wat lukt .

Het bouwen van het kissie zal dus zeker niet zonder slag of stoot gaan het is een grote oefening van pen en gat (blind en doorgaand) / sliss en keep verbindigen ...er is heel veel te leren !!!!

Iedereen kan bij het vervaardigen van het kissie de gereedschappen gebruiken die tot zijn of haar (dames !! ) beschikking staan.
-Je hebt een te gekke tenon jig gemaakt om de pennen te zagen op de cirkel zaag schroom niet om die te gebruiken maar onder 1 voorwaarde laat 'm zien en vertel er over .
-Je hebt een lintzaag ! als je wilt gebruik 'm en vertel er over.
-Je doet alles met de hand GO FOR IT !!! .
-Je hebt een appelboor omgebouwd en aangepast voor het maken van de gaten van de pen en gat verbindingen .... verbaas ons !!

...niet toegestaan is elkaar de loef af te steken ,pochen etc .
Verplicht is elkaar een hart onder de riem te steken en het hebben van plezier van onze hobby .

Hier onder de schets / voorstel van het Meubelmakerskissie II van Roeland Brekelmans

Geweldig zou zijn als er iemand met behulp van de schetsen van Roeland een gedetailleerde bouwtekening met maten van de diverse componenten zou kunnen maken met sketch up .

Het woord is nu aan jullie houtjesmaniaken !!!

meubelmakerskissie II.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De eerste opdracht voor de sketch up cursus is binnen. Zal wel een afstudeeropdracht worden. Daarnaast lijkt het me leuk om dit kistje na te bouwen. Om dit nu in dr vakantieperiode te starten kan dubbel zijn. Er zijn leden met vakantie, andere zullen juist nu extra tijd hebben.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Wim we kunnen natuurlijk eerst het een en ander bespreken van de tekeningen hoe de plankkies en frame delen in elkaar steken want het is mij niet allemaal duidelijk .

HO,stop ,halt Rick !! Ik zie er naar uit...... What the &#^$#.. (piep) nee wij gaan met zijn allen zwoege, freubelen en genieten dus doen !!
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Hallo Woruta mag ik dat zien als YEP ik ga mee doen :D
Ik spreek nu voor mij zelf mij is het te doen om er van te leren , waarom gebruik je deze verbindingen hoe maak je ze op welke manieren kun je ze maken etc etc voor mij is het kistje zelf niet de hoofdzaak maar de weg er naar toe .
Dus kom op !!!!
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
We gaan er ook met de schetsen van Roeland zeer zeker uitkomen daar twijfel ik niet aan .
Het mooie van sketchup is natuurlijk dat je alles van alle kanten kunt bekijken je kan zelfs in de verbindingen kijken (x ray ) dus het gaat wel meer leven .
Snap er zelf nog steeds de ballen van maar alles kan natuurlijk in samen spraak met Roeland die de schetsen maakt .

Dus het kan een mooie symbiose worden tussen het project meubelmakerskissie II en de sketchup cursisten ;-)
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Wat een gaaf idee! Ik zou echt heel graag mee doen, maar jammer genoeg is mijn werkplaatsje nog verre van af :(
Ik ga het op de voet volgen en zodra ik de mogelijkheid heb, ga ik zeker meedoen!
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Renekooijman dat gaat nog wel even duren de eerste 2 a 3 weken zal er nog geen plankkie worden gezaagd .
Het lijkt mij verstandig nog even te wachten ,eerst de schetsjes goed bekijken en dan kijken wie er allemaal mee doen vervolgens de plankkies bestellen en dan KNALLEN !!!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
tja....je hebt me er min of meer ingesluist om een kist te maken.....Gloeiende,gloeiende....PIEP......We zullen zien... Ik heb al 2 gereedschapskasten hangen die net nieuw zijn. Mag ik geen 2e werkbank maken ??;)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb gisteren nog een schets gehad van Roeland ,ja die gaat ervoor TOPPIE, van het achter paneel .
Het een en ander is nog niet helemaal duidelijk (bv hoe breed en hoe hoog het wordt ) .
Veronderstel bij I dat de pen hoogte pakweg 13 mm is en de breedte inclusief de spatpen ook pakweg 13 mm is (ong 2/3) de hoogte van de spatpen is 8 mm dus even diep als de sponning wordt ook 8 mm de breedte van de sponning is 5 mm (of te wel 1/3)
Weet niet of dit allemaal correct is ? Snap dat het niet op de 1/1000 mm moet maar het gaat mij min of meer om de verhoudingen .


achterpaneel .jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Heren (zijn er geen dames?),
Is het een idee om het kistje naast het SketchUp-project ook als houtpakket aan te bieden?
Misschien iets voor Rick om een aantal pakketten te maken (op reservering) en op 1 september op te halen?
Wie heeft er nog meer belangstelling?
Pieter
 

WR1944

Oud hout
Dat is een leuk project, het past helemaal in de geest van dit forum. Ik ga geen kistje maken maar ik denk dat ik een paar constructiedetails kan gebruiken in volgende projecten. Ik merk zelf dat ik meer met de hand doe dan machinaal. Met m'n slijptechniek en m'n werkbank gaat het gewoon een stuk beter.
Ik ben alleen bang dat we gedurende de loop van het project een grotere massa aan gefrusteerde berichten voor onze kiezen krijgen dan van Rendew alleen. Ik voorzie al een overdosis aan Shift-Number characters in de voortgangsrapportering. ;-)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Omdat mijn houttechnieken VER onder de maat zijn ga ik aan de slag met wat er in de schuur ligt. Dat is dus geen MOOI of exotisch hout maar gewoon wat er op dit moment voorhanden is. Ik zal ook al de mooie details wel vergeten. Als ik aan de video's van René
denk dan zakt mij de moet een beetje in de schoenen. Ik ben niet zo van het prutsen. Gewoon recht toe recht aan, meer mijn stijl.
Ik wacht op de volgende officiële aankondeging van het Kissie 2 team.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.