oude lintzaag

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik heb een oude kirchner lintzaag gekocht. De wielen waren bekleed met leder, maar dit zit te los.
Kan ik op de plek van het leder een rubber band lijmen en kan deze band gewoon een strip rubber zijn die met de einden tegen elkaar wordt gelijmd? Ik weet dat je de wielen kan laten vulcaniseren maar ik ben meer van de goedkope oplossingen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Natuurlijk kan dat. Maar ik neem aan dat je wel wil dat de zaag er op blijft zitten en niet je vingers er af zaagt doordat het rubber loslaat.

Verder is het je vast bekend dat het rubber/kurk/polyurethaan dat er op moet iets afgerond moet worden?

Ik zou toch eens bij een goede machinehandel gaan vragen of ze het benodigde rubber/kurk/polyurethaan en de bijbehorende lijm verkopen,
en er niet een veredelde tochtstrip met bisonkit op plakken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Deze machine heeft platte banden ,maar beide wielen zijn te stellen in twee assen . Ik was benieuwd of iemand gewoon een paar stroken rubber of neopreen gekocht had op lengte gemaakt einden met secondelijm aan elkaar geplakt en met contactlijm of ruitenkit op de wielen gelijmd. De wielen hebben opstaande kanten waar de band tussen ligt. deze tussenruimte is 20 mm. Ik heb naar kant en klare banden gekeken maar die zijn over het algemeen te breed en erg dun en ik weet niet hoe makkelijk je deze banden smaller kan snijden zonder dat het een slingerend geheel wordt. De wielmaat is 350 mm dus we hebben het over een strookje van 1100 mm
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo chevy66
Je hebt een prima machine op de kop getikt, Van de goedkope oplossingen , DAT ben ik ook. De vraag is eerst of de wielen ook een beetje rond lopen. Als dat zo is dan kan je de zelfde truc proberen die .Matthias Wendel .. van woodgears heeft uitgevoerd op zijn zelfbouw lintzaag. Ik geef geen garantie en hoop dat dit je geen vingers gaat kosten.
http://woodgears.ca/bandsaw/homemade.html

Een binnenband, hoe simpel kan het zijn.
HG hugo
http://woodgears.ca/bandsaw/wheels.html
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
dit ter info
With the blade running so well on just the wood, I figured I didn't really need much of a "tire" on my bandsaw. So I cut up an old bicycle inner tube and glued it around the wheel with some "Shoe Goo" as glue. I stretched another inner tube around my tire and clamped it on with a spring clamp to provide even pressure around the circumference of the wheel while the glue dried.

The old inner tube I used was longer than the 18" wheel circumference, so to deal with the splice, I cut a notch into the wheel and pulled both ends of my inner tube section into that.

Update:
The shoe goe, being very thick, caused a bit of bumpiness, so it wasn't an ideal glue to use. The blade ran just fine on wooden wheels, so I then went without any tires. Later, I used some much smaller bicycle innertubes as bandsaw tires, which worked really well without the need to splice or glue.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
De band moet een mm of 5 dik zijn anders raken de tanden de flenzen van het wiel wat me niet bevordelijk voor de levensduur van het zaagblad lijkt. Volgens mijn informatie moet bij een platte band de zaag met zijn tanden over de rand van de band lopen en bij een bol wiel op het midden
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
20 mm breed en 1100 mm lang in leder iets langer om een overlappende naad te maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.