Schroeven voor MDF ?

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Wat zijn de aangewezen schroeven voor MDF ?
Ik lees wat over "spax" , met welke maat moet je voorboren om splijten te voorkomen ?

Iemand ervaring ?
 

RobC

Actieve deelnemer
1 apr 2008
26
1
Spax heeft schroeven waarmee je zonder voorboren of verzinken o.a. MDF kunt verbinden.
Ze worden o.a. bij Pontmeyer verkocht.
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Spax heeft die idd. , maar het voorboren zelf is voor mij niet zo een probleem, als je de juiste maat weet tenminste :roll:
 

RobC

Actieve deelnemer
1 apr 2008
26
1
En dat is natuurlijk weer afhankelijk van de dikte van het MDF dat je aan elkaar wilt schroeven.
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Dat is voor mij meestal 18mm, probleem is dat de plaat wel eens wil open scheuren met gebruik van klasieke houtschroeven, ze zitten ook niet echt vast
 

RobC

Actieve deelnemer
1 apr 2008
26
1
Ik zou in dat geval gewoon de 4,0 x 40 mm schroeven nemen. Die zijn niet te dik, maar wel lang genoeg om in combinatie met houtlijm een stevige verbinding te maken.
Als je ze gaat kopen kun je natuurlijk ook een paar rest stukjes MDF meenemen en het ter plekken even uitproberen.
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Dank voor het advies, op ebay staan er veel te koop maar daar wegen de verzendkosten deftig door als je met kleine aantallen koopt eens kijken waar ze die in Belgie verkopen, blijkbaar boort men voor de binnenmaat van de schroef, wat mij logisch lijkt.
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hallo

Ik gebruik zelf bij 18mm mdf 3.5x45 :idea: van Spax.Probleemloos schroeven zonder scheurvorming of splijten.Er zijn meerdere fabrieken die mdf schroeven maken o.a. Fischer (bekend van de pluggen)wereldwijd verkrijg baar.Succes ermee ;)

Geurt


------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer--------
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Heren, heren, wat een problemen allemaal.
Ik werk al jaren met spaanplaatschroeven. Dat zijn schroeven met een dunne kern en scherpe schroefdraad. Laatst weer een doos van 200stuks gekocht bij de Formido (elke bouwmarkt verkoopt ze). Doe dan de iets duurdere met een in was gedoopte punt, die schroeven lekker in.
Inboren is niet nodig. Als je twee platen MDF op elkaar wilt lijmen boor je in de bovenste plaat wel voor zodat de schroef er doorheen gaat (diameter schroefdraad) en eventueel verzinken.
Op deze wijze trek je bij het lijmen de tweede plaat stevig tegen de eerste.
Zo maak ik bijvoorbeeld tafelbladen, bovenblad 18 mm MDF, aande onderzijde langs de randen 6 cm brede stroken lijmen en schoeven (klemmen hoeft dan niet). Laatst nog 96 schroeven ingedraaid.

Attached files
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Jazeker, probleem komt als men kopse verbindingen maakt ,platen op mekaar schroeven kan idd. met normale schroeven.
Bedankt voor de vele reacties, dit is een forum waar ik wat aan heb :cool:
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Leo64 zei:
Jazeker, probleem komt als men kopse verbindingen maakt ,platen op mekaar schroeven kan idd. met normale schroeven.
Bedankt voor de vele reacties, dit is een forum waar ik wat aan heb :cool:
Ha Leo, volgens mij kan je "kops" MDF beter deuvelen.
Kopshout schroeven geeft toch ook problemen als je niet uitkijkt?
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Klopt, deuvelen of met lamello systeem werken, zou dat even sterk zijn als schroeven ?
Ik vermoed dat lijm hier ook een deftige rol in speelt, van een vriend heb ik vernomen dat hij met PU lijm werkt maar daar heb ik helemaal geen ervaring met.
 

peers

Nieuw lid
16 aug 2009
6
0
PU lijm is zéér sterk, het voordeel t.o.v. de bekende witte houtlijm is, bij het lijmen van MDF (en met name de kopse kant) dat het niet op waterbasis is (MDF+water=problemen) en minder in de kopse kant trekt.

Let erop dat je bij het gebruik van lamello's lijm op waterbasis moet gebruiken omdat de lamello's water nodig hebben om uit te zetten. Dit geldt niet voor deuvels.

Wanneer ik MDF schroef, dan gebruik ik dunne schroeven, altijd i.c.m. lijm, en boor voor met een boortje dat 1mm dunner is dan de diameter dan de gebruikte schroeven. Houtschroeven (waarvan het bovenste gedeelte niet voorzien is van een schroefdraad) trekken de verbinding goed vast. Ik verzink de koppen altijd.
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Ok, pattex heeft deze PU lijm merk ik , volgende week inkopen gaan doen :cool:
Met de kennis die ik nu heb gekregen moet het lukken.

Bedankt aan ieder die zijn bijdrage aan dit toppic heeft geleverd :lol:
 
A

Anonymous

Guest
Ik kan je ook zeker aanraden om voor te boren, ook al gebruik je speciale schroeven met boorpunt voor MDF. Als je dat niet doet loop je het risico bij kopse verbindingen dat er een kleine opbolling ontstaat in de kopse plaat en dat ga je zien met donkere kleuren en strijklicht.

Uiteraard is verbinden met deuvels/lamello's/domino's beter, je hebt dan een sterke verbinging zonder risco van scheuren of opbollen, maar ook kostbaar aangezien je er speciale machines voor nodig hebt.
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
De prijs voor een lamello machine valt eigenlijk best mee, ik heb er eentje van 40 euro ( power plus ) gekocht om te testen. Ik ben daar zeer over te spreken,

Wat heeft de power plus niet t.o.v de echte lamello ( +/- 700 euro )

- Kwalitiet zaagblad is minder, dat koop je van een beter merk, bv : freud
- Hoogteregeling is wat moeizaam, enkel goed bij de duurste lamello is dit beter
- Zaagwissel is een beetje moeizamer
- Geen uitstraling ( 2PK - mercedes )

Voor mij was de som snel gemaakt, als je deze machines niet proffesioneel gebruikt kan ik echt de power plus aanraden, voor 80 euro zit er een prima zaagje op.

Ik hoop met deze opmerking niemand tegen het hoofd te stoten ,het is mijn persoonlijke ervaring .
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Hallo

Bij mdf heb ik zelf ook goede ervaringen met het gewoon "koud" in verstek lijmen van hoeken, zonder lamelo's of id dus.
Gewoon de delen in verstek zagen, op de werkbank leggen met de verstekken tegen elkaar aan.
Daarna de delen verbinden met tape, de mdfdelen omdraaien, witte houtlijm in de verbinding doen en dan de verstekken tegen elkaar klappen.

In de interieurbouw wordt dit vaak zo gedaan, zelf ga ik dit straks ook toepassen bij het maken van de schouw voor mijn keuken, voordeel is geen schroefgaten en geen kops mdf.
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Moet er met gewone witte lijm geen persdruk gezet worden om het water er uit te krijgen ?
De techniek die je daar beschrijft is nieuw voor mij en ik ga deze zeker ook eens proberen ;)
Zo leren we weer wat bij, dank U
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Op deze manier heb je wel minder druk dan met lijmtangen of schroeven, maar toch kun je als je het plakband goed strak doet de "verbinding" mooi dicht krijgen.
Heb 1,5 jaar in de interieurbouw gewerkt en we lijmden veel in elkaar op deze manier, ook geplastificeerd spaanplaat, wat in mijn ogen niet zo sterk is bij alleen maar een lijmverbinding als mdf.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Zijn er niet gewoon standaard tabelletjes voor welke schroefafmeting i.c.m. dikte MDF????
Of bepaalde formules??? Schroeflengte = 2,5 x houtdikte???? (ik zeg maar wat hoor :D )
Ga zelf binnenkort met 22 aan de gang.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.