Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Schroeven voor MDF ?

Wat zijn de aangewezen schroeven voor MDF ?
    Ik lees wat over "spax" , met welke maat moet je voorboren om splijten te voorkomen ?

Iemand ervaring ?

Re: Schroeven voor MDF ?

Spax heeft schroeven waarmee je zonder voorboren of verzinken o.a. MDF kunt verbinden.
    Ze worden o.a. bij Pontmeyer verkocht.

Spax heeft die idd. , maar het voorboren zelf is voor mij niet zo een probleem, als je de juiste maat weet tenminste :roll:

En dat is natuurlijk weer afhankelijk van de dikte van het MDF dat je aan elkaar wilt schroeven.

Dat is voor mij meestal 18mm, probleem is dat de plaat wel eens wil open scheuren met gebruik van klasieke houtschroeven, ze zitten ook niet echt vast

Ik zou in dat geval gewoon de 4,0 x 40 mm schroeven nemen. Die zijn niet te dik, maar wel lang genoeg om in combinatie met houtlijm een stevige verbinding te maken.
    Als je ze gaat kopen kun je natuurlijk ook een paar rest stukjes MDF meenemen en het ter plekken even uitproberen.

Dank voor het advies, op ebay staan er veel te koop maar daar wegen de verzendkosten deftig door als je met kleine aantallen koopt eens kijken waar ze die in Belgie verkopen, blijkbaar boort men voor de binnenmaat van de schroef, wat mij logisch lijkt.

Hallo

Ik gebruik zelf bij 18mm mdf 3.5x45 :idea: van Spax.Probleemloos schroeven zonder scheurvorming of splijten.Er zijn meerdere fabrieken die mdf schroeven maken o.a. Fischer (bekend van de pluggen)wereldwijd verkrijg baar.Succes ermee

Geurt

------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer--------

Heren, heren, wat een problemen allemaal.
    Ik werk al jaren met spaanplaatschroeven. Dat zijn schroeven met een dunne kern en scherpe schroefdraad. Laatst weer een doos van 200stuks gekocht bij de Formido (elke bouwmarkt verkoopt ze). Doe dan de iets duurdere met een in was gedoopte punt, die schroeven lekker in.
    Inboren is niet nodig. Als je twee platen MDF op elkaar wilt lijmen boor je in de bovenste plaat wel voor zodat de schroef er doorheen gaat (diameter schroefdraad) en eventueel verzinken.
    Op deze wijze trek je bij het lijmen de tweede plaat stevig tegen de eerste.
    Zo maak ik bijvoorbeeld tafelbladen, bovenblad 18 mm MDF, aande onderzijde langs de randen 6 cm brede stroken lijmen en schoeven (klemmen hoeft dan niet). Laatst nog 96 schroeven ingedraaid.

Attached files

Jazeker, probleem komt als men kopse verbindingen maakt ,platen op mekaar schroeven kan idd. met normale schroeven.
    Bedankt voor de vele reacties, dit is een forum waar ik wat aan heb 8-)

Forum Rechten