Passpiegel op voet.

Berks

Actieve deelnemer
1 okt 2012
28
0
Noord Holland
Het handwerk seizoen is blijkbaar weer begonnen want er moest ASAP een passpiegel komen.
Er werd al gedreigd met Ikea! Nu had ik toevallig nog een spiegel, jawel van de I..., beukenhout heb ik altijd op voorraad. De rest van de inrichting van haar hobbyhoek is beuken en wit.


Beloofd dat ik in een weekend even snel een passpiegel zou maken, duurde toch weer langer....


De foto's:

Stap_1.jpg


Ruw beukenhout.

Stap_2.jpg


Na het zagen en schaven...

Stap_3.jpg


Het frame voor de spiegel..
Het onderste stuk is dikker om een contragewicht te vormen, het spiegelframe kan namelijk kantelen op de voet en de as zit ruim onder het midden.



Stap_5.jpg


De voet..


Stap_6.jpg

Bouwpakket met domino's.


Stap_10.jpg

Even passen..


Voor de koppeling van het spiegelframe op de voet heb ik weer iets van de I... gebruikt. Jammer genoeg geen tijd voor iets moois van hout.


Koppeling_0.jpg

En jawel de eerste echte misser! Het gat voor de moer is aan de voorkant geboord..
“Don't Drink and Drill”, tijd om te stoppen......



Koppeling_3.jpg

Omdat de beweging van de spiegel op de as door frictie gecontroleerd wordt, moet de schroef met het inbusje bereikbaar blijven, een afdekplaatje met een magneet is de meest praktische oplossing.


Met eenzelfde afdekplaatje ga ik de misser aan de voorkant wegwerken.

DSC02330.jpg


Dit wordt hem dan, nog wat details, schuren en afwerken. Maar niet vandaag!



Ron.
 

WR1944

Oud hout
Dat is een mooi slank en praktisch project. Het lijkt er op dat je hebt gekeken naar wat je kon maken van het beschikbare hout en dat ook redelijk verbruikt hebt. Het is voor mij een soort van sport om handelsmaten zo volledig te gebruiken dat je weinig restjes hebt. Dat stapelt maar op.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Kwam net toevallig dit plaatje tegen.

21988_508411882565375_497841785_n.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hee, die heeft m'n dochter ook in haar kamer staan.
Ze had het geduld niet om te wachten tot ik er een zou maken.
Ik heb m wel in elkaar gezet, maar het is wel een budget-I...
Dun MDF met papierfolie er omheen.

Als deze straks stuk gaat, ga ik er zelf een maken.

Grts, Raymond
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Beloofd dat ik in een weekend even snel een passpiegel zou maken, duurde toch weer langer....

Dat herken ik... maar dit keer is het nog eens gelukt ook !! Was dan ook wel een veel minder uitvoerige klus als die van jou: er moest er één komen van stei...hout (censuur).
Ik vind het maar zo-zo, dat stei...hout; doordat het zo scheluw is, is het lastig om de lijst goed sluitend te krijgen. En dus is de achterzijde (naar mijn mening...) juist mooier dan de voorzijde.
Maar dat is wat de opdrachtgever juist wilde en dus is het prima zo. Zie foto's...

On topic: mooi resultaat !!! En leuk dat je ook je misser met ons deelt... ;)

Project 13018 buitenspiegel 03.jpg
.
Project 13018 buitenspiegel 04.jpg
 

Berks

Actieve deelnemer
1 okt 2012
28
0
Noord Holland
@WR1944
Ik heb altijd een flinke voorraad hout liggen, koop vaak restpartijen e.d. Als ik een project heb kan ik er dus bijna altijd de meest gunstige maten bijzoeken. Dan heb je inderdaad weing afval.

@JPAJS & @SunRayes
Blij dat de "opdrachtgever" deze niet wilde hebben, dat gaat zeker niet lukken in een weekend. Als je hem tenminste zo wilt maken dat hij niet omvalt als je de deur te wild opendoet. Of dat die deur er afbreekt..

@Oceans'11
Hoog tijd dat we weer steigers gaan maken van stei...hout!

Ron.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.