Leuk forum, maarrrr...!

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik lees nu een paar weken mee op dit forum en ik kan niet anders zeggen dan dat ik daar een heel positief gevoel bij heb. Er is een leuke mix van totale leken (zoals ikzelf) en ervaren rotten. Heb prachtige werkstukken voorbij zien komen en ben alweer een beetje wijzer geworden :D

Wat ik wel mis zijn handige centrale topics. Dus bv een centraal topic over afkortzagen, het hoe en waarom, aantal aanbevelingen in diverse prijsklasses, ervaringen en slimme toepassingen.

Nu kun je op dit forum ook al heel veel vinden, maar alles staat behoorlijk versplinterd over vele verschillende topics. Met de zoekfunctie kom je een heel eind, dat wel.

Zijn er forumleden die dit herkennen?
 

WR1944

Oud hout
Niet echt. Maar omdat ik al een tijdje meeloop op dit forum heb ik wel een idee wat er zoal besproken is. De zaken die je om diverse redenen aanspreken lees je met wat meer aandacht en blijven ook beter in je geheugen hangen. En anders is er de zoekfunctie. Met de juiste zoektermen kom je gauw bij de onderwerpen van je interesse.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
De zoekfunctie brengt je een heel stuk in de goed richting. Dan is het een kwestie van de juiste postings doorlezen. Stel je zoekt op "afkortzaag" dan kom je best veel uiteenlopende zaken tegen die misschien ook erg goed zijn om ook te lezen.

Mooi om te lezen dat je bij het forum een positief gevoel hebt. Ik deel dat gevoel volledig.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
ik vind hier ook altijd veel info, soms teveel, omdat het inderdaad versplinterd staat, het kost soms wel wat tijd, maargoed , misschien ben ik dan ook wel eens ongeduldig ;) verder deel ik de mening van positiviteit
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Tja, je kan het op allerlei manieren indelen.
Je zou kunnen zeggen dat dit forum "in de praktijk" vooral blijkt te zijn ingedeeld naar werkstukken en niet zozeer naar middelen. Verhalen over hoe iemand iets heeft gebouwd blijken de leukste en leerzaamste. je leert zo ook de leden kennen. Een familie. Na een poosje zul je dat wel ontdekken :)

Waar ik mee begonnen ben is het HELE forum door te spitten. Heel leuk.

mvg
Klaas0639
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Eigenlijk heeft woruta gelijk. Maar dan krijg je een hele andere indeling van het forum. Dit forum is op een bepaalde manier gegroeid maar vanuit een andere gedachte. Je kunt de zoekfunctie gebruiken. Het probleem is vaak onder welke naam moet je zoeken. De een noemt het zus de andere zo.
Mij bevalt de huidige structuur goed.
In het blad finewoodworking staan vaak de vergelijkingen die je bedoelt. Nadeel is dat het gericht is op de Amerikaanse markt en die hebben volgens mij anderekwaliteits iideeën.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als je zo'n algemene vraagbaak opzet kom je in de richting van een 'woodwiki'. Ik ben bang dat het bijwerken van topics in zo'n wiki voor de meeste houtbewerkers 1) lastig is en 2) te veel tijd vergt. Daarbij zal je dan ook een stevige 'redactiecommissie' nodig hebben. Zelfs op een forum met 1000-en leden als het forum van de Festool Owners Group (FOG) zie je geen wiki, maar een vergelijkbare forum-werkwijze als hier. Dit geldt voor meer specifieke fora waar ik lid van ben. Ik zou graag een wiki willen zien, maar het 'materiaal' (de inhoud) kent zoveel invalshoeken, meningen en werkwijzen dat je dat niet in een encyclopedie-vorm gegoten krijgt.

Groet, Karel
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Klopt houtenklaas, het is lastig en vraagt veel inzet van moderators/leden En aan het eind van de rit is nog niet iedereen tevreden, want er zijn dan weer mensen die daar weer krankjorem van worden, want een eigen topic openen is dan soms weer in strijd met de regels :D

Blijft misschien het idee overeind om een soort sticky starterstopic te maken?
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Een hele poos stel ik vast dat sommige titels nogal raadselachtig geformuleerd zijn. Om te weten te komen waarover het gaat is men verplicht om in het bericht te duiken. Ook al leveren de diverse rubrieken wel een preselectie, toch is iemand die op zoek gaat naar een specifieke topic aangewezen op de zoekfunctie.

Daarom dus deze oproep om in de titel kernachtig te vermelden wat het onderwerp van het bericht is. Geavanceerd zoeken in alleen titel zou een lijst van treffers opleveren die veel selectiever is dan zoeken in heel het bericht. In het tweede geval doorworstelt men een hoop berichten waar het trefwoord ergens zijdelings bij vernoemd word maar niet het onderwerp van een topic utmaakt.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ja dat sommige titels niet helemaal duidelijk zijn klopt, en in het begin vond ik dat ook lastig. maar dat je nu verplicht wordt om te lezen heeft aan de andere kant al heel wat nuttige informatie opgeleverd, en ook al heel wat projecten teweeg gebracht .-)
 

WR1944

Oud hout
In een vorig leven beheerde ik een tijdje een bestand waar tekeningen en producten in opgeslagen werden. Het had een omvang van ongeveer een millioen unieke items. Hiervoor deed ik een korte cursus om de database zo toegankelijk mogelijk voor de gebruikers te maken. De cursusleider was een Duitse professor die ook veel voor de DIN werkte. Zijn stelling was dat er geen betere vorm van codering was dan de taal. Machines konden met elkaar in elke vorm van code communiseren maar voor de mensheid was de taal de belangrijkste vorm van interactie. Dus werden we gebrainwashed in het gestructureerd naam geven van artikelen. Zo kon een ieder snel vinden wat hij/zij zocht. Daarom pleit ik er dan ook voor dat een titel kort en krachtig weergeeft waar het over gaat. Een titel als "Help" of "Gezocht" schiet daarom duidelijk tekort.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Misschien en idee om aantal mensen de rechten te geven om de kop teksten aan te passen, als het gaat om bijv ervaringen met invalzaag of vlakschuurmachine dat dit kort en duidelijk staat.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja dat sommige titels niet helemaal duidelijk zijn klopt, en in het begin vond ik dat ook lastig. maar dat je nu verplicht wordt om te lezen heeft aan de andere kant al heel wat nuttige informatie opgeleverd, en ook al heel wat projecten teweeg gebracht .-)


Het is waar dat sommige titels geen of een onjuist beeld geven van de inhoud. Voor beginnertjes - zoals ik tot voor kort -:) - maakt dat niet uit. Ze groeien van alles wat wordt geboden. Voor de meer ervaren lieden geldt dat niet. Ik vind de suggestie om een daarvoor aan te wijzen "functionaris" de titels te laten veranderen nog niet zo gek. Dat zal ver achteraf moeten want veel topics "ontwikkelen" zich ook.

Wat overige veranderingen betreft: Bedenk ook dat de huidige "vrijheid " heel wat toevalsprojecten teweeg heeft gebracht. Projecten die ik niet graag had willen missen. Ik lees alles.

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb nog wel een tip:
Typ bij Google je gezochte vraag in en zet er woodworking.nl bij.
Dan wordt je zo naar de beste topics gestuurd.

Grts, Raymond
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Bij Google zorgt site:woodworking.nl in de zoekterm ervoor dat er enkel op de site wordt gezocht.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
ik vind dit forum wel gezellig zo, dat wilde ik nog even zeggen, en dat t zoeken af en toe wat langer duurt, is dan maar zo. wel een goede tip; om er rekening mee te houden in de titels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.