Alternatief voor dit hout gezocht

Bonsegons

Nieuw lid
18 jul 2009
5
0
Loopt mijn eerste klant mijn woning binnen om samen zijn nieuwe salontafel te ontwerpen, ziet hij mijn tv meubel staan:"Ja, dat is precies de houtsoort die ik wil voor mijn tafel." Dus...

Op de foto's is een beplakte spaanplaten tvmeubel te zien, eiken choco noemde de winkel het toentertijd. Wie weet een alternatief in volhout hiervoor? Ik zoek nu niet het alternatief ebonized eiken.

Alvast bedankt!

Attached files
 

Bonsegons

Nieuw lid
18 jul 2009
5
0
Wengé is ook de eerste houtsoort die bij mij door het hoofd schoot. Ik heb op aanraden van Guido eerst maar eens het houtvademecum erop na geslagen:
Bewerkbaarheid: vrij goed, maar gereedschappen stompen snel af en het hout splijt snel. Hmmm, een laatje met zwaluwstaartjes is verplichte kost voor dit project.
Zaagsel en schuurstof is giftig, daar valt nog wel rekening mee te houden.
Lijmen: matig. Indien veel inhoudsstoffen aanwezig zijn, is het moeilijk te lijmen.

Al met al, is Wengé nou niet echt het hout, waarmee je je tweede schoolproject gaat maken. Ook al zou de klant het prijskaartje in orde vinden.

Dus de zoektocht gaat verder...
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik begrijp niet goed waarom, als de opdrachtgever wenge-kleurig gebeitste eik wil, je ze dan niet in eik maakt en ze vervolgens in de gewenste kleur beitst? Een betaalbare houtsoort met hetzelfde uiterlijk ben ik persoonlijk nog niet tegengekomen, maar dat houdt niet tegen dat ze kan bestaan...
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Je zou je zelf ens kunnen verdiepen in Sucupira Preta oftewel Zwarte Kabbes als alternatief voor Wengé. De structuur is wel wat grover maar je kan dit ook mooi donker maken. het is relatief veel goedkoper dan Wenge maar ook wat lastiger te lijmen vanwege de inhoudsstoffen. Maar daar zijn trucjes voor zodat het lijmen ook prima gaat (ook met Wenge).
 

Tristan 1

Nieuw lid
7 nov 2009
1
0
Is het nog van belang ik zou je kunnen helpen maar dat is een hoop informatie die je misschien al niet meer nodig hebt omdat je het al weet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.