frezen in 18mm multiplex ( populier) ?

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
hallo,

binnenkort ga ik een eindje proberen frezen in 18mm dik multiplex. ik moet een mal maken en daarvan zo een exacte kopie maken. Daarom zou ik de multiplex willen frezen , met een frees met een lager op die het bestaande werkstuk naloopt.

ik zou een gat boren ter aanzet, dus kan een gewone frees gebruiken? en geen frees met een boorkop achtig uitzicht?
ik zou de multiplex frezen met mijn festool OF 1010 , is volgens mij krachtig genoeg?


ik heb nog geen losse frezen 8mm liggen en zou graag een setje aanschaffen, waarmee ik direct ook kanten kan afronden etc :)


enkele vragen:
kan mijn of1010 dit aan ?
welke frees gebruik ik best voor dit werkje, en bijvraag, kan ik een setje vinden waar zo een freesje inzit ? liefst beetje gevarieerd setje, heb zelf al rondgezocht en weet niet of ik juiste materiaal zou kopen..
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als je het gat of vorm netjes uitzaagt en niet teveel hout laat staan gaat het moeiteloos. Laat je teveel hout staan dan krijgt je machine het zwaar. Brandvlekken kunnen dan optreden. Je kan een sjabloon maken met bijpassende kopieerring. Of een sjaboon en een kopieerfrees.gebruiken.
 

Berks

Actieve deelnemer
1 okt 2012
28
0
Noord Holland
Als je niet eerst grof wilt uitzagen kun je ook in etappes uitfrezen, 2x 8mm of 3x 6mm afhankelijk van de freesmaat. Ga niet te diep met dunne frezen en gebruik bij verlijmd hout zoals multiplex altijd HM frezen. Een HSS frees wordt heel snel bot op dit soort materialen.
In het filmpje wordt niet de hele freesbewerking getoond, ik kan dus niet beoordelen of dit in 1 freesgang gebeurt. Met een krachtige machine kan het wel... zeker in dat superlichte Amerikaanse multiplex.

Brandvlekken kunnen dan optreden

Persoonlijk zou ik ook kiezen voor grof uitzagen, en dan frezen. Brandplekken door multiplex kunnen een vervelend residue op je frees achterlaten.

Ron.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.