Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4
  1. #1

    frezen in 18mm multiplex ( populier) ?

    hallo,

    binnenkort ga ik een eindje proberen frezen in 18mm dik multiplex. ik moet een mal maken en daarvan zo een exacte kopie maken. Daarom zou ik de multiplex willen frezen , met een frees met een lager op die het bestaande werkstuk naloopt.

    ik zou een gat boren ter aanzet, dus kan een gewone frees gebruiken? en geen frees met een boorkop achtig uitzicht?
    ik zou de multiplex frezen met mijn festool OF 1010 , is volgens mij krachtig genoeg?


    ik heb nog geen losse frezen 8mm liggen en zou graag een setje aanschaffen, waarmee ik direct ook kanten kan afronden etc


    enkele vragen:
    kan mijn of1010 dit aan ?
    welke frees gebruik ik best voor dit werkje, en bijvraag, kan ik een setje vinden waar zo een freesje inzit ? liefst beetje gevarieerd setje, heb zelf al rondgezocht en weet niet of ik juiste materiaal zou kopen..

  2. #2
    Als je het gat of vorm netjes uitzaagt en niet teveel hout laat staan gaat het moeiteloos. Laat je teveel hout staan dan krijgt je machine het zwaar. Brandvlekken kunnen dan optreden. Je kan een sjabloon maken met bijpassende kopieerring. Of een sjaboon en een kopieerfrees.gebruiken.

  3. #3
    maar de binnenzijde (waar het materiaal weg moet), moet ik wel eerst grof uitzagen ? kan niet als het ware door het hout heen snijden met de frees ? enkel afronden/ bijwerken?


    hier gaat het zonder precies

    http://www.youtube.com/watch?annotat...&v=JSz-6WazgS4
    Laatst gewijzigd door smirri13; 17-07-13 om 19:13.

  4. #4
    Als je niet eerst grof wilt uitzagen kun je ook in etappes uitfrezen, 2x 8mm of 3x 6mm afhankelijk van de freesmaat. Ga niet te diep met dunne frezen en gebruik bij verlijmd hout zoals multiplex altijd HM frezen. Een HSS frees wordt heel snel bot op dit soort materialen.
    In het filmpje wordt niet de hele freesbewerking getoond, ik kan dus niet beoordelen of dit in 1 freesgang gebeurt. Met een krachtige machine kan het wel... zeker in dat superlichte Amerikaanse multiplex.

    Brandvlekken kunnen dan optreden
    Persoonlijk zou ik ook kiezen voor grof uitzagen, en dan frezen. Brandplekken door multiplex kunnen een vervelend residue op je frees achterlaten.

    Ron.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top