Zelfgemaakte beitelset eindelijk af!

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ergens eind vorig jaar ben ik begonnen met het zelf ontwerpen en maken van een set beitels, in de eerste instantie voor eigen gebruik. Een groot gedeelte van het verhaal kun je hier lezen, http://www.woodworking.nl/showthread.php?6036-Woodworkers-privé-beitelproject

Na een onderbreking in het project vanwege vrijwilligerswerk in Afrika, heb ik het deze week weer opgepakt. Ik heb nieuw staal besteld voor een paar andere extra projecten (messen, schaafbeitels en timberframing beitels) en tegelijkertijd de tijd genomen om dit project af te ronden.

410293-438x.jpg


De grootste en kleinste beitel moeten nog gehard worden en daarna geslepen. Maar als dat gebeurd is heb ik dan eindelijk een compleet zelfgemaakt setje beitels. Maten van de beitels zijn 6, 10, 15, 20 en 25 mm. De houtsoorten van de handvaten zijn walnoot, kersen en gouden regen, zelfgekapt en gedroogd.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ziet er professioneel uit. Kunnen diverse fabrikanten een voorbeeld aan nemen.
Weet je al iets over de standtijd in vergelijking met standaard verkrijgbare beitels.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Geweldig mooi werk Wilco! Helemaal speciaal dat je het hout zelf gekapt en gedroogd hebt.
Wat is de lengte van de handvatten en beitel zelf, onder welke hoek zijn ze geslepen en heb je ook een idee van de hardheid? Ze doen mij erg denken aan de "paring" beitels van Sorby.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ziet er professioneel uit. Kunnen diverse fabrikanten een voorbeeld aan nemen.
Weet je al iets over de standtijd in vergelijking met standaard verkrijgbare beitels.

Dankje Wim!

Ik heb de beitels nog niet heel veel gebruik, maar al wel aan een paar duurtests onderworpen. Ik heb zo onder 30 graden geslepen en vind persoonlijk dat ze het mooi lang volhouden. Wel zie je na een tijdje intensief hakken voor bijvoorbeeld pen en gat verbindingen dat de vouw wat ombuigt. Maar dat is ook te verwachten van het relatief ordinaire koolstofstaal (O1, 1.2510). Voor het werk waarvoor je meer een stekende, glijdende snijbeweging nodig hebt zijn deze beitels werkelijk perfect. Zeer scherp te slijpen waardoor je ze moeiteloos kunt gebruiken voor langere tijd. En voor dit werk heb ik ze ook gemaakt, dus wat dat betreft ben ik dik tevreden.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Geweldig mooi werk Wilco! Helemaal speciaal dat je het hout zelf gekapt en gedroogd hebt.
Wat is de lengte van de handvatten en beitel zelf, onder welke hoek zijn ze geslepen en heb je ook een idee van de hardheid? Ze doen mij erg denken aan de "paring" beitels van Sorby.

Ha Coko,

De totale lengte van een beitel is 290mm, waarvan 140mm staal. Deze beitels heb ik onder een hoek van 30 graden geslepen, dan zijn ze net wat meer geschikt voor allround werk dan 25 graden. Toch zit ik er nog wel over te denken om ze te herslijpen, dan snijden ze beter voor het meer delicate werk. Maar daarvoor heb ik eigenlijk ook al de paring beitels gemaakt (zie een van mn eerdere posten). Ik heb het staal laten harden met de aanvraag voor 60HRC, dus ik denk dat ze er niet ver vanaf zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.