Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Zelfgemaakte beitelset eindelijk af!

Ergens eind vorig jaar ben ik begonnen met het zelf ontwerpen en maken van een set beitels, in de eerste instantie voor eigen gebruik. Een groot gedeelte van het verhaal kun je hier lezen, http://www.woodworking.nl/showthread...-beitelproject

Na een onderbreking in het project vanwege vrijwilligerswerk in Afrika, heb ik het deze week weer opgepakt. Ik heb nieuw staal besteld voor een paar andere extra projecten (messen, schaafbeitels en timberframing beitels) en tegelijkertijd de tijd genomen om dit project af te ronden.

De grootste en kleinste beitel moeten nog gehard worden en daarna geslepen. Maar als dat gebeurd is heb ik dan eindelijk een compleet zelfgemaakt setje beitels. Maten van de beitels zijn 6, 10, 15, 20 en 25 mm. De houtsoorten van de handvaten zijn walnoot, kersen en gouden regen, zelfgekapt en gedroogd.

leuk al die zelf gereedschap makende leden!

Schitterend!

Echt schitterend resultaat Wilco! Gefeliciteerd met het doorzettingsvermogen en de mooie beitels!

jaap

Ziet er professioneel uit. Kunnen diverse fabrikanten een voorbeeld aan nemen.
    Weet je al iets over de standtijd in vergelijking met standaard verkrijgbare beitels.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasaveHout Bekijk Berichten
    Gaaf !! Binnenkort wil ik ze wel eens "live" zien.
    Prachtige beitels,
    kunnen wij ze daarna in je houtwinkeltje bekijken?

Mvg.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, mvg .

Wow, dat is een mooie set beitels geworden ironworker!

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Geweldig mooi werk Wilco! Helemaal speciaal dat je het hout zelf gekapt en gedroogd hebt.
    Wat is de lengte van de handvatten en beitel zelf, onder welke hoek zijn ze geslepen en heb je ook een idee van de hardheid? Ze doen mij erg denken aan de "paring" beitels van Sorby.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Ziet er professioneel uit. Kunnen diverse fabrikanten een voorbeeld aan nemen.
    Weet je al iets over de standtijd in vergelijking met standaard verkrijgbare beitels.
    Dankje Wim!

Ik heb de beitels nog niet heel veel gebruik, maar al wel aan een paar duurtests onderworpen. Ik heb zo onder 30 graden geslepen en vind persoonlijk dat ze het mooi lang volhouden. Wel zie je na een tijdje intensief hakken voor bijvoorbeeld pen en gat verbindingen dat de vouw wat ombuigt. Maar dat is ook te verwachten van het relatief ordinaire koolstofstaal (O1, 1.2510). Voor het werk waarvoor je meer een stekende, glijdende snijbeweging nodig hebt zijn deze beitels werkelijk perfect. Zeer scherp te slijpen waardoor je ze moeiteloos kunt gebruiken voor langere tijd. En voor dit werk heb ik ze ook gemaakt, dus wat dat betreft ben ik dik tevreden.

Forum Rechten