Houten campingbedje, welk hout, hoe demontabel?

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Voor onze vakantie met de caravan wil ik een campingbedje maken voor m'n jongste van 9 maand, dit met name i.v.m. te weinig ruimte in de caravan. Zie bijgevoegde tekeningen. Van welk hout kan ik dit het beste maken en hoe dik?
Daarnaast is het nog een uitdaging om hem demontabel te maken zodat hij tijdens de reis mooi ingeklapt kan blijven. Ik heb al gedacht aan bedhaken, maar ik wil eigenlijk niet teveel uitstekende dingen aan de binnenkant van het bedje i.v.m. stoten e.d.
Ik hoor graag jullie mening en tips!
Campingbedje01.jpgCampingbedje02.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Als ik dit ontwerp zie zou ik uitgaan van 6 mm mdf en de randen afwerken met een houten lijstje. De hoeken zou ik scharnierend maken met een leren veter door gaatjes of zo.

Als je dat lijstje rondom doet misschien een mogelijkheid om een locking systeem te bedenken in de hoeken. Dat ze in elkaar klikken of schuiven.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
op de korte kanten een U profiel waar de lange kanten in passen, hier 2 (of 3) gaten doorheen boren en dan een (verzonken) bout met een (vleugel) moertje erdoor.

En 6 mm lijkt me wel wat aan de dunne kant, zou eerder voor multiplex 9 of 12 mm gaan denk ik
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
MDF is in verhouding erg zwaar en in 6mm lijkt het me ook zwak. Ik zou ook voor multiplex gaan en dan 9mm.
 

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Bedankt voor jullie reacties!
Het gaat me er om dat hij niet echt zwaar wordt, maar kan ook niet te dik. Dit in verband met de ruimte tussen de kussen waar hij moet passen. De 'uitstulpingen' aan de onderkant zijn er voor om hem op de plek te houden. Op bijgevoegde foto zie je de 'mal' van karton.
Misschien dat ik anders ga voor een niet demontabele versie. En mogelijk is het maar voor één vakantie, dus wil er ook weer niet teveel tijd aan besteden.
@JPAJS Ik ga denken over het lockingsysteem vanuit de hoeken.
@LMM Op zich een goed idee maar (en dat kon je niet weten) het is ook de bedoeling dat er nog iemand naast komt te slapen en aan de andere zijkant zit een kast, dus klem (zie ook foto).
Zou MDF 6mm niet stevig genoeg zijn voor eenmalig gebruik? De kleine is nu 9 maand.

2013-07-16 21.46.20.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Is het geen idee om van doek een etui te maken met vier vakken. Die te vullen met 4 mm triplex, eventueel kan er nog een laagje schuim op de plaat aan de binnen zijde plakken. Flapje extra met klittenband en je vouwt het zo in elkaar. Matrasje er in en alles blijft wel staan. Alleen het uitzicht is niet denderend zonder die getekende gleuven.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Persoonlijk zou ik er geen gleuven inmaken i.v.m. de veiligheid dat er iets tussen kan komen.
Wil je toch uitzicht van de kleine vanuit het bedje dan zijn daar wel andere mogelijkheden voor.
Misschien een idee om van de vier zijden de verbinding met pennen/deuvels maken daarna droog in elkaar zetten met twee kleine spanbanden eromheen of klemmetjes op de hoeken aan de buitenkant.

Mvg.
 
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Je kan beter geen MDF gebruiken voor kindermeubels vanwege de giftige dampen die vrij (blijven) komen (formaldehyde) en kunnen zorgen voor oa luchtweg problemen. Gebruik gewoon multiplex, dan weet je zeker dat je én steviger bent, en gif vrij!

groeten,
Patrick
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Gebruik gewoon multiplex, dan weet je zeker dat je én steviger bent, en gif vrij!

Hangt er natuurlijk van af of er in de lijm om de lagen hout op mekaar te kleven niet dezelfde stoffen zitten natuurlijk.
Waarschijnlijk wel in veel mindere mate, bedenk ik me nu ;-).

Ik zou ook zeker niet voor mdf gaan, dan inderdaad veel beter triplex of multiplex van 6 dik.
Desnoods kan je er als versteviging een latje op maken, zal al een pak schelen!

Succes ermee!
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.