houten bad

willem

Nieuw lid
8 feb 2009
16
0
Als je op internet zoekt naar houten baden, vindt je de meest prachtige dingen. Toen ik echter wou zoeken naar een verslag van iemand die zelf zoiets gemaakt had, vind ik niets.
Ik vraag me af hoe je een houten bad waterdicht, zeepbestendig, schimmelvrij, ... kan houden.
* waterdicht: vele lagen vernis, en dan hopen dat er nooit een miniscuul barstje in komt, want eens er water in het hout zit, kan het er niet meer uit. Of eerder een dampopen olie, maar zeep tast toch olie aan ??
* schimmelvrij: in tegenstelling tot een wijnton, is een bad afwisselend nat en droog(zuurstof). Bovendien lekker warm: de ideale omgeving om interessante schimmelculturen te kweken in alle hoekjes ?
Iemand die hier meer over weet of ervaring mee heeft ?

willem (die (nog) niet van plan is een bad te bouwen, maar gewoon nieuwsgierig)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hmmm, denkt even aan een houten lattengebouwde zeilboot. Die zet je gewooon in de botenlak. Je doet 'm te water en dan zinkt hij. Even laten liggen (dan kan het hout goed dicht trekken) en dan hozen. Dan is hij waterdicht. Kan me voorstellen dat dit ook zo gaat met een gelakte bad. Enige voorwaarde is dan wel dat hij vaak gevuld moet zijn anders droogt het hout weer :lol:

Beter optie lijkt mij gewoon de binnenkant van het bad in de (injecteer)epoxy te zetten en dan met 2 componenten lak afwerken (ook uit de botenwereld).
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
zuma zei:
Hmmm, denkt even aan een houten lattengebouwde zeilboot. Die zet je gewooon in de botenlak. Je doet 'm te water en dan zinkt hij. Even laten liggen (dan kan het hout goed dicht trekken) en dan hozen. Dan is hij waterdicht. Kan me voorstellen dat dit ook zo gaat met een gelakte bad. Enige voorwaarde is dan wel dat hij vaak gevuld moet zijn anders droogt het hout weer :lol:

Beter optie lijkt mij gewoon de binnenkant van het bad in de (injecteer)epoxy te zetten en dan met 2 componenten lak afwerken (ook uit de botenwereld).

Ik heb wel eens een bad gezien dat in de epoxy stond, dat ging prima.
wat misschien ook een idee is, een bad van stroken teak met een kitnaad er tussen zoals een teakdek ;)
 

JeroenSuurd

Nieuw lid
30 jun 2008
9
0
Klarenbeek
www.suurd.net
Leuk onderwerp, heb er ook vaak overgedacht om eens een houten bad te maken, maar door vele andere projecten nog nooit hier aan toegekomen om de plannen uit te werken, laat staan uit te voeren.

Het toeval wil wel dat het bedrijf waar ik werk niet ver af ligt van een scheepswerf waar een botenbouwer voor een vormgeefster (http://www.wiekisomers.com) een houten bad in beperkte oplage bouwt, misschien valt hier voor de geinteresseerden wat inspiratie uit te halen, de website van de botenbouwer is http://www.vliehout.nl.

Mogelijk heb ik nog ergens wat foto's van het bouwproces in digitale vorm, maar die zal ik even moeten zoeken.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
JeroenSuurd zei:
Leuk onderwerp, heb er ook vaak overgedacht om eens een houten bad te maken, maar door vele andere projecten nog nooit hier aan toegekomen om de plannen uit te werken, laat staan uit te voeren.

Het toeval wil wel dat het bedrijf waar ik werk niet ver af ligt van een scheepswerf waar een botenbouwer voor een vormgeefster (http://www.wiekisomers.com) een houten bad in beperkte oplage bouwt, misschien valt hier voor de geinteresseerden wat inspiratie uit te halen, de website van de botenbouwer is http://www.vliehout.nl.

Mogelijk heb ik nog ergens wat foto's van het bouwproces in digitale vorm, maar die zal ik even moeten zoeken.


:D
bb3_groot.jpg
 

koenibaby

Nieuw lid
13 okt 2009
2
0
Een douche met houten vloer heb ik al eens gezien.
Het is gewoon parket in afromozia, maar tussen de latjes zit een soort rubber en dat zou het waterdicht houden. Onder het parket ligt geen waterdichte laag, zodat eventueel vocht verder weg kan. Maar dat is enkel een vloer en dus veel gemakkelijker dan een bad voor de vorm en ook voor het onderhoud. Rondwerk is strontwerk hé.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.