juiste afmetingen Stanley nummer 3?

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Hallo,

ik ben in de war met de afmetingen van m'n Stanley nummer 3: Als ik die opmeet, dan is de zool 9 inch (exclusief de handgreep), net als die van Lie-Nielsen overigens. Maar volgens google en Patrick's blood and gore (http://www.supertool.com/StanleyBG/stan1.htm#num3) zou hij maar 8 inch moeten zijn. Hoe kan dat nou? Mijn nummer 6 is wel gewoon 18 inch. Komt dit vaker voor? Weet iemand hier meer van?

groeten,
Jan Anton

foto nummer 3:
P1110454.jpg

nummer 6 is 18 inch:
P1110457.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ja, het doet vaag een belletje rinkelen, maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Er is een type waar de maat verschilt tussen de Engelse en de Amerikaanse versie óf waar in de loop der tijd een versie met een andere lengte is geproduceerd. Maar of dat de #3 was?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Er zit iets lengte verschil tussen de verschillende bouwjaren.
Ik heb een flink aantal No. 4, en tussen 1880 en 1985 zit daar 12 mm lengte verschil in.

Een No. 3 gebruik ik niet.

Mijn No. 6 is 45,6 cm lang en 7,6 cm breed. Die is van 1935?
Gemeten met een plastic Schuil duimstok. (zet dit er even bij omdat er ook iets lengte verschil in merken duimstokken en meetlinten kan zitten)

Is het een made in USA of made in England?

Ik meende dat de No 3 uit Engeland de zelfde lengte had als de No. 4, zo rond de 24 cm.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik denk dat ik het weet?

Bij de oude modellen was het kleine stukje achter op de schaaf onder de greep niet doorlopend zoals op jou schaaf.
Bij de nieuwere modellen wel, dat verklaard het lengte verschil denk ik deels, en na verloop van jaren werden alle Stanley schaven ietsjes langer.
Het maakt ook uit tot waar je meet.

Afgebeeld, is de No. 4, maar aangezien ik dit lengte verschil ook heb bij No. 5, No 5 1/2, No. 6, No. 6 1/2, durf ik te stellen dat dit bij de No. 3 ook zo is.

lengte verschil tussen stanley schaven 01.jpg
 

Bijlagen

  • lengte verschil tussen stanley schaven.jpg
    lengte verschil tussen stanley schaven.jpg
    24,7 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Bedankt, dat verklaart het inderdaad voor een deel. Mijn nummer 6 is wel precies 18 inch als je die over de gehele lengte meet. Ik zal de rest ook eens meten, maar ik ga zo eerst op vakantie:).

Groeten,
Jan Anton
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.