Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

juiste afmetingen Stanley nummer 3?

Hallo,

ik ben in de war met de afmetingen van m'n Stanley nummer 3: Als ik die opmeet, dan is de zool 9 inch (exclusief de handgreep), net als die van Lie-Nielsen overigens. Maar volgens google en Patrick's blood and gore (http://www.supertool.com/StanleyBG/stan1.htm#num3) zou hij maar 8 inch moeten zijn. Hoe kan dat nou? Mijn nummer 6 is wel gewoon 18 inch. Komt dit vaker voor? Weet iemand hier meer van?

groeten,
    Jan Anton

foto nummer 3:
    P1110454.jpg

nummer 6 is 18 inch:
    P1110457.jpg

Ja, het doet vaag een belletje rinkelen, maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Er is een type waar de maat verschilt tussen de Engelse en de Amerikaanse versie óf waar in de loop der tijd een versie met een andere lengte is geproduceerd. Maar of dat de #3 was?

Er zit iets lengte verschil tussen de verschillende bouwjaren.
    Ik heb een flink aantal No. 4, en tussen 1880 en 1985 zit daar 12 mm lengte verschil in.

Een No. 3 gebruik ik niet.

Mijn No. 6 is 45,6 cm lang en 7,6 cm breed. Die is van 1935?
    Gemeten met een plastic Schuil duimstok. (zet dit er even bij omdat er ook iets lengte verschil in merken duimstokken en meetlinten kan zitten)

Is het een made in USA of made in England?

Ik meende dat de No 3 uit Engeland de zelfde lengte had als de No. 4, zo rond de 24 cm.
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 14-07-13 om 23:09.

Hier net even gemeten. 23,cm op 5,4cm. Dit is wel een nummer drie met geribde zool.

Bedankt voor de input. Het is een Engelse, geen Amerikaanse. Zou dat dan het verschil verklaren?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Mijn usa no.3 uit de oorlogs jaren is 23,5 cm lang.

Ik denk dat ik het weet?

Bij de oude modellen was het kleine stukje achter op de schaaf onder de greep niet doorlopend zoals op jou schaaf.
    Bij de nieuwere modellen wel, dat verklaard het lengte verschil denk ik deels, en na verloop van jaren werden alle Stanley schaven ietsjes langer.
    Het maakt ook uit tot waar je meet.

Afgebeeld, is de No. 4, maar aangezien ik dit lengte verschil ook heb bij No. 5, No 5 1/2, No. 6, No. 6 1/2, durf ik te stellen dat dit bij de No. 3 ook zo is.

lengte verschil tussen stanley schaven 01.jpg
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 21-07-13 om 23:28.

Bedankt, dat verklaart het inderdaad voor een deel. Mijn nummer 6 is wel precies 18 inch als je die over de gehele lengte meet. Ik zal de rest ook eens meten, maar ik ga zo eerst op vakantie.

Groeten,
    Jan Anton

Forum Rechten