Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: De eerste forumstap

De eerste forumstap

Hallo forumgenoten,
    Na enige maanden lidmaatschap komt de tijd om mee te doen op dit forum en waar mogelijk een positieve bijdrage te leveren aan discussie en uitwisseling van kennis, kunde en vaardigheid.
    Ik wil dit begeleiden (als het lukt) met een foto van recent werk, gemaakt van Braziliaans FSC hardhout (zie ook op ledenbalk Radius).
    Kijk anders overigens ook gerust op mijn site: http://www.arstorno.nl
    vr.gr. Jan Pranger.
    Lemmer

Re: De eerste forumstap

Jan, van harte welkom.
    Zag op je site prachtig werk.
    Ook dat je er veel werk van gemaakt hebt om zo ver te komen, door diverse opleidingen in houtdraaien te volgen bij bekende houtdraaiers.
    Zag ook dat de diverse objecten van een prijs voorzien zijn. Verkoop je ook daadwerkelijk?
    Ben zelf puur hobby houtdraaier, gewoon omdat ik het leuk vind, verkopen is niet mijn bedoeling. Bijna alles gaat naar mijn kinderen, familie, en goede vrienden die mij van hout voorzien.
    Heb wel correspondentie uitwisselingen met buitenlandse houtdraaiers, om kennis en ervaringen mee uit te wisselen.
    Hoop nog veel van je te zien.
    Ad

Hallo Ad.

Bedankt voor je reactie.
    Ik ben eveneens hobbydraaier, maar wel met een professionele aanpak en opleiding. Ik koos deze hobby om mooie dingen te maken, in de sfeer van "arts and craft": vakwerk met een toegevoegde waarde in vorm, kleur en/of detail.
    Dit zou een definitie kunnen zijn voor houdraaiwerk als kunstvorm.
    Ik koop mijn hout dan ook bij gerenommeerde houtleveranciers.
    Ik verkoop draaiwerk, zij het in de opbouwfase van deze hobby.
    Anders gezegd: de kosten zijn groter dan de winst!
    Door meer en meer naamsbekendheid trof ik galeriehouders/-sters, die een keuze maken uit mijn werk in dit voor verkoop plaatsen tussen schilderijen, keramiek, glaskunst etc.
    Zoals bij http://www.galeriedepaardenstal.nl en http://www.deeerstenijkerksegalerie.nl.(nov.dec a.s.)
    Op mijn site http://www.arstorno.nl geef ik tevens tips aan houtdraaiers.
    vr.gr.
    Jan Pranger.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan pranger
    Hallo Ad.

Bedankt voor je reactie.
    Ik ben eveneens hobbydraaier, maar wel met een professionele aanpak en opleiding. Ik koos deze hobby om mooie dingen te maken, in de sfeer van "arts and craft": vakwerk met een toegevoegde waarde in vorm, kleur en/of detail.
    Dit zou een definitie kunnen zijn voor houdraaiwerk als kunstvorm.
    Ik koop mijn hout dan ook bij gerenommeerde houtleveranciers.
    Ik verkoop draaiwerk, zij het in de opbouwfase van deze hobby.
    Anders gezegd: de kosten zijn groter dan de winst!
    Door meer en meer naamsbekendheid trof ik galeriehouders/-sters, die een keuze maken uit mijn werk in dit voor verkoop plaatsen tussen schilderijen, keramiek, glaskunst etc.
    Zoals bij http://www.galeriedepaardenstal.nl en http://www.deeerstenijkerksegalerie.nl.(nov.dec a.s.)
    Op mijn site http://www.arstorno.nl geef ik tevens tips aan houtdraaiers.
    vr.gr.
    Jan Pranger.
    Jan, dat heb ik ook eens geprobeerd bij een plaatselijke kunstgallerie, om daar mijn werk geplaatst te krijgen, maar daar vertelde ze vrolijk me dat houtdraaiwerk geen kunst is, terwijl een houtdraaivriendin van mij niets anders doet. Zij heeft bij diverse kunstgalleries haar werk staan. Maar dan praat ik wel over Amerika
    Zou Nederland dan toch niet te klein zijn?
    Ad

Hallo Jan, Welkom op ons forum, altijd goed om nieuwe gezichten te zien. Zag ik het trouwens goed dat je op een Onewaymachine draait?

Ik vind dat je mooie werkstukken maakt, maar zijn je prijzen niet wat aan de hoge kant, zacht uitgedrukt? prijzen van rond de 150 euro voor een eenvoudige schaal is toch veel te veel? OF zie ik dat verkeerd?

Hallo Woodworker,
    Het gaat hier om galerieprijzen.
    De schalen heb ik laten taxeren. Het gaat dus om realistische prijzen voor unica's in galeriekwaliteit.
    Of zoals een van mijn leermeesters zei:"Goedkoper is altijd te duur". Een doordenkertje!!
    Oftewel de keuze moet vallen op de bijzondere schaal of een ander siervoorwerp. Wie goedkoop wil gaat maar naar IKEA.
    vr.gr.Jan Pranger.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

beste jan,

welkom op dit leuke forum. ook erg goed om te zien hoe je je werkstukken te koop aanbiedt. dit is iets wat ik in de nabije toekomst ook wil gaan doen. momenteel gaan mijn werkstukken naar familie en vrienden. het zou mooi zijn als het ook wat kostendekkend kan werken. benader je de galerie's persoonlijk?

rick

Hallo Jan,

ook van mij een hartelijke welkom op dit forum.
    Een ik moet zeggen jij doet erg mooi Werk!

@ woodworker: Ik denk zijn prijzen zijn OK. Het kan niet de zin zijn draaiwerk te verkopen
    voor maar de eigene kosten of en € of 3 meer, zelfs als je maar een hobbydraaier bent.
    Ik heb in Engeland een professioneele houtdraaier ontmoet, die op de eerste dag van zijn
    eerste tentoonstelling niks kon verkopen. Een andere houtdraaier gaf hem de tip:" Double your prices".
    De volgende dag was hij uitverkocht...

Hallo Rick,
    Ik exposeer zonder hoge verkoop verwachtingen op plaatsen waarvan ik verwacht, dat daar mensen komen met interesse voor mooie dingen b.v. tuinfairs. Ik ben daar zeer selctief in en ga eerst eens als bezoeker langs om een inschatting te maken.
    Daar kom je dan aan de hand van je werk in gesprek met belangstellenden, waaronder die die naar galeries leiden.
    Bij galeries (over het algemeen) overheerst het beeld van tabakspotten en stoelpoten.
    Ik probeer hen in contact te brengen met sites van gerenommeerde draaiers.
    De keus is dan aan hen om mijn werk daarin een plaats te geven en te overwegen of mijn werk past in de belangstellingssfeer van hun klanten/bezoekers.
    Eerst kom je hopelijk "binnen" als aankleding tussen andere kunstuitingen.
    Daarna is het vasthouden en gestage groei.............. of niet.
    vr.gr.
    Jan Pranger.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

jan

heb ik het goed gezien op de site ? draai jij met jet draaibanken? heb jij toevallig ervaring met de jet 1220 vs? ik zit er enorm over na te denken om deze aan te schaffen bij Schulte in duitsland.

bvd

rick

Forum Rechten