cursus sketchup voor beginners

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Op youtube is inderdaad genoeg te vinden, ook bij "popular woodworking magazine" staat veel info over sketchup. Je kan alleen geen gerichte vragen stellen op youtube, en de hulpfunctie van sketchup zelf is vaak ook niet erg verhelderend. Voor het stellen van vragen is een forum het meest bruikbaar.

Nou kom maar op met jullie YouTube filmpjes. Ik heb de meeste wel gezien en kan er redelijk uit komen. Heb zelf een achtergrond van jaren in Autocad. Mooiste is twee schermen. De eerste met educatief les materiaal en de tweede met Sketchup. En voor wie de weg kent zijn er ook boeken in PDF te vinden. Verder zijn er hier genoeg die bereid zijn om antwoord te geven.

Cursus is leuk maar je hebt hooguit acht uur om informatie te geven. Daarvan onthou je er ??? En gerichte vragen worden moeilijk om voor ieder individueel te beantwoorden. Verder zit je nog met de reistijd van de zuiderlingen en noorderlingen. Voor de echte beginners een eerste opstapje blijft wel handig. Maar de autocaders en andere deskundige onder ons die gaan het wel redden.

Hier kun je in alle rust al je vragen stellen. Met elkaar moet er toch iets moois uit komen. Domme vragen bestaan niet, allen vragen die niet gesteld worden, die zijn pas dom. Misschien dat het antwoord een enkele keer ook iets te moeilijk valt. Blijf door vragen en stop niet. Er zitten zoveel verborgen trucjes in waarvan ik er een paar ken, maar ook niet allemaal. Verder onwijs veel extra programma's die je kan installeren voor specifieke doeleinden.

Sketchup is voor iedereen, op zijn niveau, een prachtig freeware programma. Een prachtige manier om je privé projecten goed voor te bereiden.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Het voordeel van een aparte categorie op dit forum is ook dat de vragen en antwoorden in het Nederlands zijn. De meest waardevolle filmpjes en andersoortige uitleg over sketchup is toch vaak in het Engels. Voor mijzelf is dit geen probleem, maar ik lees hier toch regelmatig dat dit voor sommigen wel een struikelblok is.

Gr Ed
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Dus:

- rubriek op het forum waar je jezelf de eerste stappen etc kan aanleren.
- workshop om e.a. dat nog niet duidelijk genoeg is persoonlijk uit te leggen (2 niveau's)
- een forum-handleiding, in het nederlands.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Uitleg in het Nederlands kan fijn zijn om de nuances te begrijpen. Ik kan vrij goed Engels lezen maar je mist soms net een woord. Ik refereer maar even aan het woord template bij ons houtbewerkers bekend maar onze vloeiend Engels sprekende minister schoot hiermee een behoorlijke bok.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hallo Jordiij,

mijn oplossing is een cursus Sketchup te doen.
Ik doe hem met afstandsonderwijs (digitaal) inclusief begeleiding door docent en start in augustus.
Te zijner tijd laat ik wel horen of het iets is.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
oke nooit geweten dat er al cursisen sketchup zijn. hbe er nooit echt naar gezocht eigenlijk.

als er nog een cursus komt met meerdere mensen van het forum zou het wel leuk zijn en leerzaam.
 
Laatst bewerkt:

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Als het aan mij ligt en aan Sam dan gaan we een cursus opzetten die toe gespits op hout bewerking en voor leden van dit forum.

Hans
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Mooi initiatief. Ik ken SketchUp nu zo'n anderhalf jaar en heb er veel tijd in gestoken om het mezelf eigen te maken. Ik heb er al veel ontwerpen mee gemaakt, zoals tafels, een kassameubel, een schuur en een houten hamer. Ik ben zeker geïnteresseerd in een cursus voor gevorderden om nog meer uit het pakket te kunnen halen. Maar ik ben ook bereid en in staat om een cursus voor beginners te geven. Gewoon beginnen bij nul en speciaal gericht op ontwerpen voor houtbewerkers. Het is wel een beetje afhankelijk van de termijn waarop dit plaats gaat vinden, want ik moet dan wel e.e.a. kunnen voorbereiden. Persoonlijk denk ik dat een cursus op een locatie beter werkt dan een webinar. Een webinar leent zich meer voor een demonstratie van mogelijkheden (eenrichtingsverkeer), terwijl je bij een cursus in een klaslokaal veel meer interactie hebt.
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Kun je ook nog een nederlandse versie downloaden van sketchup? ooit had ik de pro versie ergens op de kop getikt maar klaarblijkelijk zitten we inmiddels bij versie 13...

Welke versie praten we hier over...voor een eventuele cursus?
 
Laatst bewerkt:

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Wat jij hier vertelt werkt prima. Zo werk ik ook vaak.
Maar digitaal werken (bijvoorbeeld SketchUp) heeft zo zijn extra's/meerwaarde.
Denk aan ontwerpen vergroot en verkleind kunnen bekijken,
3-D werken en bekijken, materialen kiezen.
Als je meubels ontwerpt kun je ze in een ruimte plaatsen en bepaalde
(design)meubels downloaden om de samenhang met je ontwerp te zien.
Tot slot geen losse blaadjes maar alles netjes per onderwerp in mappen.
Kortom echt de moeite waard vind ik.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik zou gewoon de laatste versie nemen denk ik? Of toch vrij recent. Niet dat er zoveel veranderd elke keer hoor :)

Het gaat in eerste instantie toch vnl. over een manier van werken met het programma, eerder dan de laatste nieuwe snufjes te belichten.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Ik heb even wat geprobeerd na wat filmpjes op youtube bekeken te hebben. Dit is mijn eerste ontwerp wat voor mij wel een beetje aangeeft dat je heel snel wat kunt leren. Als je paar basics snapt is het ineens dodelijk eenvoudig. Enige handigheid met computers helpt denk ik wel.

Dit is het geraamte van een plantenbak en heeft me net circa 15 minuten gekost om te tekenen. Ik ben best trots op mezelf eigenlijk :)

Plantenbak sketchup - v1.0.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.