cursus sketchup voor beginners

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Zoals reeds aangegeven EN als het goed is voor alle geïnteresseerden, wil ik met alle plezier de workshop geven.

Ik ben meer dan bereid om de cursus zodanig voor te bereiden, dat het toegespitst is op het voorbereiden en ontwerpen van werkstukken in hout e.d.
Mijns inziens ga je het meest leren door eerst een algemene inleiding te krijgen en dan meteen een concreet project uit te werken. Voor mensen die al vertrouwd zijn met het programma kan ik in overleg een aangepaste oefening voorbereiden, zodat ook zij verder geholpen zijn. Lesmateriaal aanmaken kan indien nodig (ik denk dan aan een overzicht van functies etc, een stappenplan voor de oefening, ..., etc)

Ik ben het ermee eens dat hiervoor een vergoeding moet afgesproken worden. Maar wel aan een forumprijs natuurlijk. Ik vind het belangrijker dat ik medehoutbewerkers kan helpen.
Daarnaast moeten we ook even kijken naar een maximum aantal deelnemers, anders wordt het onoverzichtelijk.. De workshop kan bvb ook een x aantal keer herhaald worden ofzo.

Waar het gegeven wordt in Nederland, maakt eigenlijk niet zo uit, dat komt wel goed. Wanneer is ook nog iets dat bekeken moet worden...
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Hoi Sam,

Zullen we ff verder per pb contact met elkaar leggen ove hoe verder zodat we een aanbod kunnen doen voor op het forum.

Had wel gezien er staat veel al op google maar is vrij uitgebreid en niet toengespits op ons als meubelmakers.

Hans
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb eventueel ook interesse, afstand is niet zo'n bezwaar. Moet dan wel kijken of ik het geregeld krijg met werk en oppas.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Denk dat het handig is dat ieder die wenst mee te doen ff een pb stuurt met zijn of haar email adres dan kunnen we onderling naar elkaar mailen wat we precies willen leren. Ik denk dat we moeten beginnen met simpele vierkanten en dat verder beetje uit breiden.

Ik denk dat dit erg kan aanslaan onder forum lezers want vele willen wel maar snappen niet alles van het pakket.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
In één dag van twee keer vier uur moet je wel iets verder komen dan een vierkantje tekenen. Huisje met een dakje en wat raampjes lukt dan denk ik ook wel weer.

Lijkt mij handig als je een opsplitsing maakt tussen mensen die nog nooit getekend hebben en Autocad tekenaars (of vergelijkbare pakketten). Ook diegene die handig zijn met computers en hun denkwijze hebben een voorsprong.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb een paar trainingsvideo's bekeken (help). Voor de basisbeginselen werkt dit prima. Ook ik heb veel aan CAD-tekenen gedaan. Ik heb het idee dat dit een nadeel is. In Sketchup is namelijk alles tot in het extreme aan elkaar gekoppeld. Je moet dus opnieuw leren tekenen. En daar is dan net geen trainingsvideo van :rolleyes:

Als het een webinar wordt, ben ik graag van de partij.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.670
2.554
Gaanderen
Ik ben het in grote lijnen eens met de uitgangspunten. Een voor beginners en of computerdigibeten( is voor deze groep een webair wel de juiste keuze?).
En een voor gevorderden. Ook is een vergoeding vanzelfsprekend. Wat ik echter mis is wat is de verwachting wat je na de cursus kan. Waar ik op hoop is dat je aan het einde een zaaglijst krijgt en een bouwtekening met maten per deel. Dit zal wel te hoog gegrepen zijn maar je moet een doel stellen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Ik heb een paar trainingsvideo's bekeken (help). Voor de basisbeginselen werkt dit prima. Ook ik heb veel aan CAD-tekenen gedaan. Ik heb het idee dat dit een nadeel is. In Sketchup is namelijk alles tot in het extreme aan elkaar gekoppeld. Je moet dus opnieuw leren tekenen. En daar is dan net geen trainingsvideo van :rolleyes:

Als het een webinar wordt, ben ik graag van de partij.

Even snel. Als je autocad gewend bent moet je even één basis regel veranderen. Als je een element tekent, zeg een kastplank, is dat een component (block in autocad). Dus elke plank onderdeel is een component.
Als je dat niet doet is het heel moeilijk om aanpassingen te maken. Vooral bij complexere tekeningen.

Stel je hebt blok A en blok B is gelijk aan A maar er is een cirkel uit. A kopieren met CTRL (windows insteling). De kopie exploderen (autocad) en dan direct daarna er een nieuw component van maken. Als je in A een gat zou maken komt dat ook in het orgineel A.
Dus kopieren, exploderen, component van maken, edit component.

Ik heb het ook geleerd door veel Youtube filmpjes te kijken. Als je weet wat kan in Autocad moet het met een trucje ook kunnen in Sketchup. Dus ga maar eens oefenen met spiegelen. :)

Ervaren autocad'ers komen in de gevorderde. Volgens mij ook mensen die windows en ctrl functies onder de vingers hebben.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ik loop tegen dezelfde problemen aan als de meesten in het topic verwoorden. Ben een middelmatige computergebruiker maar was in mijn arbeidzame leven meer gericht op Excel, Word en Powerpoint. Tekenen deed en doe ik nog steeds in Serif DrawPlus (gratis versie) dus 1 dimensionaal. Heb het een paar keer geprobeerd in SU. Duurde een eeuwigheid voordat ik het beetje goed had. Echter zodra ik iets moest wijzigen zat ik onmiddellijk in de problemen. Blijkbaar, zoals Jeroentje hierboven al beschreef, bestaan er "trucjes" om het gebrek aan intuïtief gevoel te compenseren.
Ik kom graag naar een cursus om me wat verder te bekwamen in SU. Een duidelijke doelstelling heb ik (nog) niet. Voor mij is het van belang de basis (eigenlijk het "anders" denken) goed onder de knie te krijgen. In een eenvoudig maar toch uitdagend genoeg ontwerp moet het geleerde dan tot uitdrukking gebracht kunnen worden. In hoeverre ik dit ontwerp zelfstandig kan realiseren is voor mij het meetpunt of de cursus voor mij geslaagd is.
Uiteindelijk is het zo dat je er altijd iets van leert; dus altijd goed om te doen.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Begin volgende week ben ik weer in nederland en ga dan een lijst aanleggen wie zich ingeschreven heeft, en aan de hand daarvan ook samen met Sam het e.e.a. verder uitwerken

Hans
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik ben ook wel geïnteresseerd, maar deelname is afhankelijk van afstand en kosten. Ik ben ook maar afhankelijk van een uitkerinkje.
Pieter
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Qua kosten kan ik nog geen uitspraak doen, afhankelijk van verschillende factoren maar streef er na dat het reeel moet blijven.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als er zoveel animo is, lijkt het me handig om voor sketchup (en/of andere tekenprogramma's) een aparte categorie op het forum te maken. Bij bv lumberjocks.com is dit ook het geval. Er zijn wel verschillende fora hierover, maar die zijn niet speciaal gericht op houtwormen.

Gr Ed
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.670
2.554
Gaanderen
Een aparte categorie lijkt mij waardevol. Mits er wel gepost in word. Ik vind het jammer dat er zo weinig in de eregalerij wordt gepost. Ik denk aan het potje van Nico of de draaibank van andre. Of zijn we te bescheiden om onze eigen werkstukken er in te zetten. Sorry voor diegene die ik hier vergeten ben.
 

Berks

Actieve deelnemer
1 okt 2012
28
0
Noord Holland
Zo'n aparte categorie voor Sketchup is denk ik zeer zinvol. Zeker voor mensen (zoals ik) die zelden naar een cursus gaan en alles zelf proberen uit te zoeken...
Een vraag is snel gesteld in zo'n forum en antwoorden laten ook nooit lang op zich wachten.
Ik ga er zeker gebruik van maken!

Ron.
 

Berks

Actieve deelnemer
1 okt 2012
28
0
Noord Holland
Op youtube is inderdaad genoeg te vinden, ook bij "popular woodworking magazine" staat veel info over sketchup. Je kan alleen geen gerichte vragen stellen op youtube, en de hulpfunctie van sketchup zelf is vaak ook niet erg verhelderend. Voor het stellen van vragen is een forum het meest bruikbaar.

Ron.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.