cursus sketchup voor beginners

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Beste Ronald,
Volgens mij heb je de intenties en doelstellingen van dit forum niet echt begrepen... Hier proberen wij, experts en beginnelingen, elkaar verder te brengen met onze hobby of vak door ervaringen te delen en uit te wisselen. Daar hoort af en toe bij dat gemaakte kosten vergoed moeten worden.
In dit geval werd gaande weg duidelijk dat de leden die SketchUp (SU) gebruiken daar veel gemak en voordeel van ondervinden en dat anderen die SU ook graag zouden willen toepassen dit voor hen als een gemis zijn gaan ervaren. Daarnaast bleek het voor een aantal leden (waaronder ik) niet goed mogelijk SU zonder hulp onder de knie te krijgen. Op basis van deze uitgangspunten is het idee ontstaan een SU cursus door een van de forumleden te organiseren. (Lees het gehele topic hier op na.)
Nu jij, als nieuw forumlid, zo maar uit het niets binnen komt vallen met een commercieel aanbod wekt dat op zijn minst bevreemding. Verschillende forumleden hebben (geheel belangeloos!!)zich ingezet om de cursus van de grond te trekken en in uitvoering te nemen. Die kun je niet zo maar even overrulen met een commercieel aanbod dat ook qua prijs geen enkele relatie meer heeft met de gekozen opzet.
Je licht verontwaardigde toon waarop je met bovenstaande reactie probeert dit ook nog te rechtvaardigen maakt het niet beter. Je geeft hiermee blijk geen rekening te hebben (willen?) (ge)houden met het ontstaan en de opbouw van dit item en de mensen die met hun inzet geprobeerd hebben een cursus te realiseren. Jouw houding in deze kan zo rauw en zelfs beschadigend overkomen.

Mijn idee: Ronald laat je inbreng van dit item hierbij en poog met bv voorbeelden van je werkstukken en/of ondersteuning geven aan werkstukken van anderen, je positieve inbreng te laten zien. Wellicht, als de cursus niet meer van de grond kan komen en er toch nog voldoende belangstelling is voor deelname, dat je alsdan een op dit forum aangepast aanbod kunt uitbrengen. Ik zou dan wel willen voorstellen dit, na afstemming met Jaap, in de commerciële rubriek te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Is er eigenlijk komende open dag van masave een ervaren sketch-upper die zijn ontwerpen laat zien? Daar kunnen dan mensen met vragen terecht en het is misschien een mooi nieuw startpunt om deze cursus van de grond te krijgen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wat de cursus betreft:
Het blijkt niet eenvoudig te zijn om met "vrijwilligers" op een soort ad hoc basis op korte termijn uit het niet een cursus te organiseren. Vandaar misschien dat een professionele cursusgever de aandacht vraagt.

Zelf zou ik al geweldig geholpen zijn met een goed boek over het Sketch Up programma. Natuurlijk, er is - net als bij alle serieuze programma's - ook bij SU een helpfunctie maar ik hou niet zo van een helpfunctiestijl van leren. Zal aan mijn generatie liggen, maar het is niet anders. Ik wil een boek dat me bij de hand neemt, me tot grote hoogte brengt :) en niet blijft steken in kleuteren. Ik gebruik Sketch up al een poosje en leer het nu door gebruik en helpfunctie. Voor mij een niet efficiente methode.

Dus.... Wie van de forumers geeft me nou alvast een goed advies voor een boek :) Ben ik voorlopig tevreden.

mvg
Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dank CivixX. Het is een begin. Overigens ben ik zelf dit stadium ruimschoots voorbij :). De trainingsvideos van sketch up zijn voor het maken van de eerste stappen ook aan te raden. Zijn heel goed.

Wat wil ik nou? Ik wil een boek dat aan de hand van oefeningen (dus niet aan de hand van programmatools) met mij het programma doorexerceert. Ik heb dat boek nog niet gevonden. Ik blijf hopen het te vinden of hier een titel aangedragen te krijgen.

mvg
Klaas
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Moest ik het niet zo belachelijk druk hebben met het proberen te realiseren van mijn droom, dan kwam ik met plezier naar Rick's opendeur om sketchupvragen te beantwoorden! Helaas (hoor mij nu klagen... :) ) is mijn agenda momenteel te vol met het monsterproject: the Creating Collective! (meer hierover binnenkort!)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben benieuwd hoe het de itemstarter (juli vorig jaar) Hansalmere ondertussen vergaat. Heeft hij ondertussen een andere oplossing gevonden?. Een boek of zo (Dan wil ik dat natuurlijk graag horen :). Of moddert hij nog steeds?

Mvg
Klaas
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als Engels geen bezwaar is: "sketchup the missing manual" . Even googlen.

Ik heb hem in Nederland in een boekhandel gekocht.
Ook HIER te koop.

Gr Ed
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Heren: Beide boeken lijken me wel. Ik geloof dat - als ik de inhoudsopgave en recencies lees - "Sketchup for dummies" nogal wat dieper gaat, maar ik heb wisselende ervaringen met de "for dummies" serie. Sommige boeken uit die serie zijn heel goed, andere uitgesproken slecht (lees: sluiten niet aan bij mijn leermethode :)).

Maar ik ken WR1944 van dit forum als iemand die qua opvatting over techniek overeenkomst met mij vertoont (dat is wat ik denk) . Dus.... Het boek lijkt me het proberen waard :).

(Het is jammer dat ik mezelf niet zover heb kunnen krijgen een "echt" mech. tekenprogramma aan te schaffen zoals Autocad. Daar heb ik me bij neer gelegd. This niet anders).

Misschien komen er nog meer goede suggesties :). Ik wacht nog even met bestellen he.


met vriendelijke groet,
Klaas
 

WR1944

Oud hout
Ik heb met Autocad gespeeld toen het nog gratis en simpel was. Daarnaast heb ik in later jaren modules geprogrammeerd voor CAD-programma's in de scheepsbouw. Het begrip CAD is dus niet nieuw voor mij. Met SketchUp heb ik een paar keer een beginnetje gemaakt maar dat beviel me niet. Nu met versie 8 heb ik weer een poging gedaan, nu met een boek. Met m'n ervaring weet ik wat een CAD-programma kan doen en hoe het globaal werkt. Ik moet alleen de juiste knoppen vinden. En dan komt een boek goed van pas. Maar omdat ik niet dagelijks er mee bezig ben zakt het elke keer weer een beetje weg en moet ik voor sommige zaken weer een boek op m'n knieen hebben.
Op het Internet zijn talloze tutorials over SketchUp te vinden. Het is alleen jammer dat je steeds van scherm naar scherm moet switchen. Dan werkt voor mij een boek op m'n schoot beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.