Wat voor hout kan ik het best gebruiken voor houten speelfiguren?

Zonnedauw

Nieuw lid
13 jul 2013
2
0
Hallo allemaal,

ik ben hier nieuw op het forum en zowiezo nieuw in de wereld van de houtbewerking.

Houtbewerking heeft me altijd al getrokken en nu wil ik beginnen met het maken van houten speelfiguren a la Ostheimer (zie: http://www.ostheimer.de/ostheimer-kinderkram+M52087573ab0.html )
Nu vraag ik me af welke houtsoort ik hier het best voor kan gebruiken, omdat er mee gespeeld gaat worden moeten de figuren stevig worden en natuurlijk niet al te veel splinteren, bovendien moet het hout een lichte teint hebben zodat het geverfd kan worden.
Op internet heb ik al doe het zelvers gezien die gewoon vurenhout gebruiken en daar erg tevreden over zijn... ik vraag me echter af hoe lang het mee zal gaan; breekt dat niet snel?
Op de pagina van Ostheimer heb ik gelezen dat ze daar hout van de esdoorn en lindehout gebruiken, dat zou wat harder zijn (dat heb ik iig gelezen), zou dat beter zijn? ... en, ook niet onbelangrijk, zijn die houtsoorten wel makkelijk te krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reacties, het is vast niet al te spannend om vragen van leken te beantwoorden maar hopelijk kunnen jullie mij toch op weg helpen!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik wil ook speelgoed gaan maken voor m'n 2 kleindochters en over 4 weken aankomend kleinkind.
Welke lak- en verfsoorten (merk/type/leverancier) zijn hiervoor de beste en veilige keuze?
Pieter
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hallo allemaal,

ik ben hier nieuw op het forum en zowiezo nieuw in de wereld van de houtbewerking.

Houtbewerking heeft me altijd al getrokken en nu wil ik beginnen met het maken van houten speelfiguren a la Ostheimer (zie: http://www.ostheimer.de/ostheimer-kinderkram+M52087573ab0.html )
Nu vraag ik me af welke houtsoort ik hier het best voor kan gebruiken, omdat er mee gespeeld gaat worden moeten de figuren stevig worden en natuurlijk niet al te veel splinteren, bovendien moet het hout een lichte teint hebben zodat het geverfd kan worden.
Het ligt er ook een beetje aan hoe je ze wil bewerken. Als je veel wil gaan snijden, is een zachtere houtsoort als linde of elzen wellicht meer geschikt dan beuken. Als je het hout vooral gemakkelijk wil kopen, probeer dan beukenhout. Ook berken, esdoorn of kersen is best geschikt.

Volgens mij gebruikt Ostheimer zelf veel elzenhout, dat zie ik in ieder geval regelmatig op school.
 

Zonnedauw

Nieuw lid
13 jul 2013
2
0
Bedankt voor al jullie reacties, ik ben nog even aan het rondkijken maar neem jullie tips daar in mee!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.