Robland LX310 afzuiging zaagtafel

Reanimo

Nieuw lid
11 mrt 2013
3
0
Nooitgedacht
www.altfel.nl
L.s.,

Als nieuweling in houtbewerking en nieuweling in dit forum weet ik nog niet zo goed de weg. Twee weken geleden kocht ik een tweedehands Robland LX310 en ik ben nu aan het uitvogelen wat ik ermee kan doen.

De slechte stofafzuiging van de zaag beviel mij niet dus heb ik gisteren een uurtje geprutst met voor ongeveer 4 Euro aan onderdeeltjes.

De zaagdiepte is met dit "hulpstuk" beperkt tot 5 cm maar vrijwel zeker is met enig experimenteren en een volgende versie de volledige diepte haalbaar.

Verstekzagen is met dit hulpstuk niet goed mogelijk maar wanneer het zaagblad op 90 graden staat heb je vrijwel geen rommel meer.
Ik heb helemaal niets aan de machine zelf gewijzigd en wat ik heb toegevoegd is binnen 5 minuten aan te brengen of te verwijderen.
Het flexibele groene kunststof "scherm" is te koop bij Ikea als 2 flexibele snijplanken voor in de keuken voor 5 Euro of zo, dus 1 reserve.

Zouden ze in het zaagblad komen dan richten ze geen schade aan en ze zijn met een stanleymes op maat te maken.

De hoekijzertjes, boutjes en moertjes komen van een goedkope metalen stelling zoals te koop is in bouwmarkten.

Daar heb ik foto's van gemaakt (23 Mb) en die zijn tot 27 juli 2013 via deze link te downloaden: http://we.tl/hFxVQ0AAbp

Misschien hebben anderen iets aan deze oplossing; voor mij werkt het prima.

Goed weekend gewenst,

Vriendelijke groeten, Gijs

 

Diver

Nieuw lid
19 jun 2014
1
0
Beste gijs,

omdat ik ook overweeg een robland lx310 aan te schaffen ben ik nieuwsgierig naar jou ervaring met deze machine?

m.v.g.
Jan
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Beste Gijs,

Jouw link werkt bij mij niet.
Misschien is het verstandig om de foto's te verkleinen en in je bericht erbij te zetten.
Zodoende kunnen mensen de foto's ook later terug zien als ze op het forum zoeken.
 

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Is maar even zeggen maar Gijs zijn post is van juli 2013. ;)

Groetjes,
Kevin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.