Een archiefkast

WR1944

Oud hout
Toen de werkbank af was viel ik in een soort van leegte. De stappen in het fabricageproces van de bank maalden steeds door je hoofd. Een volgend project diende zich al aan maar door die leegte en de dagelijkse temperatuur van over de 30 graden was het moeilijk op gang te komen.
In een wat verloren hoekje staat een entertainment center, zeg maar een kast waar een TV, een videorecorder, een DVDspeler en een hoop banden en DVD's in opgehoopt kunnen worden. Door diverse oorzaken is de kast uit z'n functie ontheven en herbergt nu een hoop VHS-cassettes waar geen hond naar kijkt. Verder is het een magneet voor allerlei prullaria want vrouwen over heel de wereld hebben nagenoeg dezelfde uitstaldrang. Door enkele vrij hardhandige verplaatsingen heeft de kast van beplakt spaanplaat en hardboard zodanige schade opgelopen dat het verband er een beetje uit is. Tijd voor actie dus en dat betekend het einde voor de kast.
Het plan is om een dossierkast te maken waar de administratie van het huis in opgeborgen kan worden. Er moeten archiefdozen en ordners in. Wegens manoevreerruimtegebrek en te weinig ruimte tussen plafond en werkbank in de kelder wordt het een gedeelde kast. De voetafdruk is 400 diep en 900 breed. Het onderdeel wordt 860 hoog en het bovendeel 1740 zodat het geheel 2600 hoog wordt. Hoog genoeg om het plaatsen van ongein op de bovenkant te ontmoedigen. In de onderkast wordt één plank geplaatst zodat er een rij staande dozen in kan en op de plank 4 dozen liggend. Er komen twee paneeldeurtjes in. In de bovenkast komen ook deuren maar dan met glas. M'n standaard constructiemateriaal is 2x2 Radiata pine uit Nieuw Zeeland maar de laatste oogst was zo krom dat ik overgegaan ben op 5/4x4 in hetzelfde hout. Als ik de balkjes overlangs door midden zaag heb ik 42 x 30 mm en dat is zat als dragend element. De leggers worden van 1/2" multiplex gemaakt in een houten frame van 1x2 (20x40) en de kastwanden van 1/4" idem.

Zoals gezegd was de start wat sloom maar tussen het BBQ-en en andere zomerse bezigheden door kwam ik langzaam op stoom. De doormidden gezaagde balkje met de lange Veritas schaaf glad gemaakt en met de verstekzaag nodige delen op lengte gemaakt. Met de werkbank operationeel heb ik gelijk een voet aan de zaag gemaakt zodat die in de bankschroef geklemd kan worden. Dat werkte perfect maar dat vermoedde ik al.
P7031515q.jpg

P7031516q.jpg

De balkjes worden met domino's verbonden, 6 x 40. Het lijkt wat iel maar de wanden gaan een deel van de sterkte verzorgen.
P7031517q.jpg

Even droog passen.
P7031518q.jpg

Voordat het frame in elkaar gelijmd gaat worden gaan de groeven voor het multiplex er eerst in. De achterwand gaat in een groef aan de achterzijde, de zijwanden gaan in een groef aan de binnenzijde. Zo heb ik een gladde binnenkant.
P7121520q.jpg

Voor de ondersteuning van de bodemplank en de bovenkant komt er een balkje met groeven die met Kreg-schroeven wordt vast gezet. De verdere ondersteuning gaat met afvallatjes, daar zie je later niets meer van. Je kijkt nu tegen de onderkant van de bovenkant.
P7121521q.jpg

Voor het maken van de paneeldeurtjes moest er natuurlijk een nieuw freesje gekocht worden. Elk argument in zo'n geval is welkom. Dit freesje is van Woodriver, het huismerk van Woodcraft en komt waarschijnlijk van één van de betere Chinese leveranciers.
P7121522q.jpg

Het karkas is af. Ik heb er een archiefdoos ingezet om een indruk te krijgen.
P7131523q.jpg

De volgende stapp wordt het maken van de deurtjes. Een echte paneeldeur is nieuw voor mij. Ik heb ook een ander type scharnier gekocht. Hier valt het ene scharnierblad in een opening van het andere blad. Op die manier hoef je de scharnieren niet in te laten. Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
De familie is nogal alfa-achtig georienteerd. Organiseren en practische oplossingen verzinnen schiet er nogal eens bij in. Tevens zijn er door ziekte en wat ongelukjes perioden geweest dat er wat minder wat minder geld het huishouden binnen kwam. Dat zijn de zegeningen van een kapitalistisch land. Dus is er wat meubilair uit 2e-hands winkels binnen gekomen. Kortom, het is een onpraktisch allegaartje geworden. En stapje voor stapje probeer ik er wat lijn in aan te brengen. Dus een groter huis hoeft niet, 4 slaapkamers, 2 badkamers en 2 dubbele huiskamers lijkt me ruim voldoende.
En dat praktische kan zonder al te veel moeite. Zo was er in de 2e huiskamer geen plafondverlichting. De leidingen lagen er, de schakelaars zaten op de muur maar het aansluiten was net een brug te ver. Dus heb ik even zitten puzzelen en zitten er twee plafondlampen en een plafondfan met licht die je vanaf de schakelaars kan bedienen. Na ruim 10 jaar was er licht. In de ruime keuken was er 1 plafondlicht, nu zijn het er 3 en is er ook aanrechtverlichting onder de kastjes. Beide kelders zijn ruimhartig voorzien van verlichting, evenals de voor- en achterveranda. En het eind is nog lang niet in zicht.
Maar overal waar een op maat gemaakt meubel komt gaat er een krakkemikkig ding weg. Dus het wordt langzaam een echt huis.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hallo Wim,

Dat begint weer een mooi kastje te worden.
Is Radiata Pine hetzelfde als 'ons' vuren hout?
Groeten, Raymond
 

WR1944

Oud hout
En... belangrijker nog... een thuis !!!

Ik ben niet zo gehecht aan een bepaalde plaats, oftewel niet erg honkvast. Vandaar dat ik vrij makkelijk verkaste naar Amerika. Maar ik heb wel graag een zekere mate van comfort om me heen. En dat is wat me drijft. En ik laat anderen graag kennis maken en mee genieten met die voor hen soms afwijkende maar wel aangename levensstijl.
Dus voor mij is thuis de plek waar ik me prettig voel.
 

WR1944

Oud hout
..... Is Radiata Pine hetzelfde als 'ons' vuren hout? .....

Ook al hak ik er regelmatig in, ik ben een houtleek. Ik heb Wikipedia er even op nageslagen. Pinus Radiata is de gecultiveerde vorm van de originele vorm zoals die in California groeit. Door het verwijderen van elk beginnende takje in het onderste deel van de stam krijg je knoestenvrij hout. Het is één van de snelst groeiende houtsoorten. En het is erg geschikt voor gebruik binnenshuis. Ik denk dat het in hetzelfde hoekje als vuren. De structuur is wat fijner wat met het schaven goed te merken is.

De deurtjes maak ik van poplar (populier). Met m'n nieuwe schaaf is het een genot om te schaven. En ik heb gemerkt dat je met een lichte sturende beweging van je pols de schaaf kan laten doen wat je wilt.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Toch weer een knap projectje. Het valt me wel op dat je vrij veel met machines werkt, terwijl je volgens mij alles in huis hebt om een volledig handgemaakt project af te werken. Is hier een specifieke reden voor? Een bepaalde voorliefde?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ziet er al goed uit.

is poplar in de VS niet meestal een magnolia-achtige (liriodendron tulipifera) eerder dan populier?
 

WR1944

Oud hout
Het valt me wel op dat je vrij veel met machines werkt, terwijl je volgens mij alles in huis hebt om een volledig handgemaakt project af te werken. Is hier een specifieke reden voor? Een bepaalde voorliefde?

Ik denk dat als je 35 jaar je werk op een efficiente manier moet doen je moeilijk anders kan. Mede door m'n aangeboren luiheid ging efficient handelen me makkelijk af. Een korte analyse.
De balkjes van het frame (90 breed) heb ik met de cirkelzaag gehalveerd en met de handschaaf glad gemaakt. De balkjes heb ik vervolgens met de hand op lengte gezaagd. De verbindingen tussen de balkjes zijn met de Domino gemaakt. De groeven met de freestafel. Het multiplex is met de cirkelzaag met overmaat gezaagd en met de handschaaf passend in de groeven gemaakt.
Het is een hobby voor mij en ik probeer zoveel mogelijk handwerk te verrichten. Maar als ik 2 meter hout moet schulpen doet m'n cirkelzaag dat vele malen sneller en nog zuiverder ook. Ik heb al wel gemerkt dat m'n nieuwe werkbank een goede aanvulling is en dat ik er beter met handgereedschap op terecht kan.M'n schaaf- en zaagtechniek is merkbaar verbeterd.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Altijd al naar poplar nieuwsgierig geweest, heeft met populier een lage dichtheid en waarschijnlijk een paar andere kenmerken gemeen. Zouden we hier Amerikaanse hout toestanden hebben dan hadden we minder spaanplaat - mdf meubels.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Poplar, tulpenhout, is een heerlijke en nog betaalbare houtsoort om meubels van te bouwen. Werkt heel weinig, laat zich fijn zagen en schaven. Wel een beetje saai, qua uiterlijk. Jaren geleden heb ik een partij overgenomen van een timmerman die er mee stopte, heb er wat kastjes van gemaakt. Het draait ook best lekker, soms tref je een stuk tulpenhout met een fraaie tekening die je door draaien naar boven kan brengen.

tulpenhout is bij sommige houthandelaren goed te krijgen voor een redelijke prijs.

groet, Rob.
 

WR1944

Oud hout
Hier komt het laatste deel van het onderkastje. Het tempo is wat lager dan gebruikelijk maar naast andere activiteiten speelt ook de temperatuur een belangrijke rol. 100 graden Fahrenheit is ongeveer 33 graden Celcius. Het voorlopig record staat op 102F, alles gemeten in de schaduw aan de noordkant van het huis.
P7181530q.jpg

De deurtjes waren aan de beurt. Ik wilde paneeldeuren maken met een wat authentieke uitstraling. Nadat ik een proefje had gedaan met de paneelfrees van Woodriver kwam ik er al snel achter dat de gefreesde rand veel te smal was. Dus er moest een grotere frees komen. Maar eerst de deurtjes voorbereiden. Ik had poplar gekocht in 1x3 (20x65mm) en 1x6 (20x140mm). Met de hand de benodigde stukken op (over)maat gezaagd.Voor het paneel had ik twee stukken 1x6 nodig plus een half strookje van 1x3. Na het zagen de randen met de schaaf mooi recht en haaks gemaakt.
P7141524q.jpg

Beide panelen werden met een overdosis aan klemmen samen gelijmd.
P7141525q.jpg

Omdat het bovenste deel van het deurtje een soort van toog zou krijgen (ik weet niet wat de "echte" benaming is) moest er een mal en contra-mal komen. Van 1/2" multiplex was er snel iets gezaagd. Op m'n gevoel heb ik de straal van de passer ingesteld en de cirkeldelen getrokken. Beide malhelften met schroefjes net op de rand op het hout vast gezet en de kopieerfrees er op los gelaten. Het poplar is makkelijk te verwerken, er komen hele fijne krullen van af. In een mum van tijd leek het wel of ik schapen aan het scheren was.
P7161526q.jpg

Nu de randen voorbereid waren kwam de volgende stap, het maken van de gaten voor de domino's. Omdat ik door de profielering van de regels en stijlen materiaal wegfrees moest ik de gaten dieper maken. Met streepjes had ik de plaats aangegeven voor de haarlijn van de Domino. Dat werkt voor mij het prettigst. Nu de profielering. Met een stukje afval de frees op de goede hoogte gezet en vanwege het zachte hout kon ik in één run alles frezen. Het contra frezen was na het juist instellen ook een fluitje van een cent.
P7161527q.jpg

Zoals eerder aangehaald had ik een paneelfrees nodig met een grotere buitendiameter om het beoogde effect te bereiken. Dus op de website van Freud en later van Woodcraft gekeken. M'n geselecteerde frees was in voorraad. In de zinderende hitte op m'n fiets gesprongen en net voor sluitingstijd (19:00) kon ik de frees bemachtigen. Ik kreeg zelfs nog wat korting en betaalde met belasting even over de $90.
P7171528q.jpg

De frees leek wel op een omgekeerd schoteltje. Pas toen ik hem in de freestafel monteerde kreeg ik pas een goede indruk van het formaat, 3 1/2" oftewel bijna 90 mm. Ik kon de frees niet diep genoeg in de tafel laten zakken. Met een slede van een stuk 1/2" multiplex met geleidestrip kreeg ik de panelen op de gewenste hoogte. Omdat het paneel even dik was als de randen moest er aan beide zijden van het paneel wat afgefreesd worden.
P7171529q.jpg

Het lijmen van de deurtjes verliep probleemloos. Nu kwamen de scharnieren aan de beurt. De schroefjes bleken iets te groot voor de gaten (of de gaten waren iets te klein, wie zal het zeggen). Dus met de staalboor de gaten iets dieper verzonken. Met de scharnieren gemonteerd kon ik de deurtjes op de juiste maat brengen.
P7181531q.jpg

Met rondom 1 tot 2 mm speling pasten de deurtjes mooi in het frame. Ik wilde niet met een magneetje of een snapslotje werken maar met een heus slotje. Dus weer op de fiets naar Woodcraft, ongeveer 20 minuten als er geen vrachttrein oversteekt. Die zijn soms zo lang en rijden zo langzaam dat je soms een kwartier moet wachten. Maar als techneut geniet ik steeds weer van de zaken die voorbij rollen. Het is zo anders dan in Europa.
Twee houten knoppen aangebracht, de sleutelgaten aangebracht en de slotjes gemonteerd. Zelfs nog een sleutelgatplaatje aangebracht. Met het aanbrengen van de sluitplaatjes en een diepteaanslag voor de deurtjes was dit project voorlopig afgerond.
P7211532q.jpg
P7211533q.jpg

Over de afwerking beslis ik later nog. Dat afwerken is niet echt een hobby voor me.
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Zo, dat schiet op! En een mooi ambachtelijk werkstuk.

Een vraagje over de scharnieren: ze zien er goed doordacht uit met die in elkaar vallende delen, maar lijken verder naar buiten te komen dan voor een onbelemmerde zwaai nodig zou zijn. Klopt dat of is het gezichtsbedrog?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
WR, het wordt steeds mooier :)

komt natuurlijk ook door je mooie werkbank. 90$ voor je frees, das 65 euro. Ga daar hier maar eens om, gaat je niet lukken ben ik bang. en in de US op elke straathoek verkrijgbaar bij houtwinkels. Ik was in Mei in Boston bij de locale woodcraft, man wat een walhalla...
 

WR1944

Oud hout
.... Een vraagje over de scharnieren: ze zien er goed doordacht uit met die in elkaar vallende delen, maar lijken verder naar buiten te komen dan voor een onbelemmerde zwaai nodig zou zijn. Klopt dat of is het gezichtsbedrog?

Ze steken inderdaad ongeveer een centimeter uit. Het zijn luie timmermans scharnieren. Je hoeft ze niet in te laten en er zit een klein knikje in beide bladen waarmee je ze tegen de rand van de deur kan oplijnen. Ik heb twee close-ups gemaakt waarmee de constructie wel duidelijk wordt. Anders vraag je gewoon verder.

P7221534q.jpg

P7221535q.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.