Kopse scheur

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mijn tafel begint nu echt op te schieten, maar ik zit nog met een vraag waar ik zelf niet echt het beste antwoord op weet.

In de kopse einden van de brede planken zit in elk eind een scheur. Dat is vrij gebruikelijk bij zulke brede planken en ik vind dat ook helemaal niet erg, staat wel lekker boers zo. Maar wat zou ik er verder aan doen. Moet ik bang zijn dat ze verder gaan scheuren (het hout is keurig droog nu)? Vullen met lijm lijkt me geen oplossing voor de lange termijn. Je ziet wel eens van die vlindervormige stukjes die in het hout over de scheur heen zijn gezet, maar is dat nodig? Ik weet nog niet of ik zo'n strikje wel een mooi gezicht vind.

Hier zie je een vrij extreem voorbeeld van die strikjes, en dat vind ik echt geen gezicht.

195516-438x.jpg
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
je hebt natuurlijk ook een soort metalen dingen die je erin kan slaan. Zie je af en toe bij een houthandel... die zijn wel wat subtieler dan zo'n strikje. Maar op zich is het toepassen van 1 of 2 strikken nu niet lelijk voor mij. Jouw voorbeeld is inderdaad een mooi voorbeeld van overdaad schaadt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
In de bouw geven de heren wel eens de op merking niet zeuren het mooiste meisje heeft ook een s....... Maar nu even serieus tot een bepaalde grote geeft een scheur een robuste look. Ook heb ik wel eens een oplossing gezien waar men met ijzerdraad als garen de scheur een accent gaf. Ook hier is creativiteit of artistiek gevoel van belang om een oplossing te kiezen. Helaas is dit niet mijn sterkste kant. Bij mij zou het net zo gaan als bij seek als het klaar is dan zie ik wat anders moest.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Even voor de duidelijkheid die foto is niet van mij!

Als ik de strikjes zoveel mogelijk in dezelfde houtsoort en kleur als het blad kies, vallen ze al minder op natuurlijk.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja, alleen, volgens mij is dat genoemd naar de "Dutchman" uit Pensalvania, die eigenlijk Duitsers zijn. Zuinig volkje was dat, die brandhout nog oplapten door slechte plekken uit te vullen met blokjes hout. Maar dat zuinige past dan wel weer goed bij ons. :cool:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja dat vraag ik me dus af. Hoe houdbaar is dat? Ik heb nu mijn benen op een antieke tafel liggen, komt uit een kroeg geloof ik, en daar zitten ook wat scheurtjes in die gevuld lijken met lijm. Beenderlijm neem ik aan.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
In staalplaat wordt dat vaak gedaan, ik wist niet dat het ook in hout zou helpen. Het is wel moeilijk uitvoerbaar, want de scheuren volgen de groeiringen en lopen ook boven en onder het blad niet even ver door. Dat wordt nog lastig om de goede hoek te treffen. Of ik moet een heel groot gat boren natuurlijk.
 

Mac

Actieve deelnemer
Dan is dat geen goed ide in dit geval!
Ik heb net even zitten zoeken in mijn archieven ( lees: links ) en ik kom toch niet echt veel verder dan een Dutchman of strikje als beste alternatief voor een reparatie. Wiggen op opvullen wordt overal ten sterkste afgeraden omdat er een grote kans is dat dat de scheur juist groter zou maken als het hout gaat werken.

Ik vond wel een afbeelding met een alternatief voor een Dutchman:

crackrepair.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Is het een oplossing om die vlinders niet helemaal door het blad heen te maken, maar alleen aan de onderkant van het blad in te hakken/frezen?
Dan is de bovenkant nog origineel, en aan de onderkant wordt alles bij elkaar gehouden.

Groeten, Raymond
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
559
Het boren van een gat om verder scheuren te stoppen is ook in hout wel gebruikelijk, maar dan vooral in kunstmatig aangebrachte "scheuren". Zie het uiteind van de zaagsnede in een Klemmsia lijmklem:
Klemmsia zwinge_besch.jpg

en deze instructie voor het maken van "wedged tenons", plaatje 14:

http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=449
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
uitfrezen , en soortgelijk stuk hout inlijmen , schuren , afwerken en klaar !
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
De vraag is natuurlijk MOET je er wat aan doen?

Zo'n gat boren moet wel esthetisch goed uitpakken in het ontwerp, ik zou een strikje aan de onderkant erin zetten dat je alleen het overstekende deel ziet vanboven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.