Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: Kopse scheur

Kopse scheur

Mijn tafel begint nu echt op te schieten, maar ik zit nog met een vraag waar ik zelf niet echt het beste antwoord op weet.

In de kopse einden van de brede planken zit in elk eind een scheur. Dat is vrij gebruikelijk bij zulke brede planken en ik vind dat ook helemaal niet erg, staat wel lekker boers zo. Maar wat zou ik er verder aan doen. Moet ik bang zijn dat ze verder gaan scheuren (het hout is keurig droog nu)? Vullen met lijm lijkt me geen oplossing voor de lange termijn. Je ziet wel eens van die vlindervormige stukjes die in het hout over de scheur heen zijn gezet, maar is dat nodig? Ik weet nog niet of ik zo'n strikje wel een mooi gezicht vind.

Hier zie je een vrij extreem voorbeeld van die strikjes, en dat vind ik echt geen gezicht.

je hebt natuurlijk ook een soort metalen dingen die je erin kan slaan. Zie je af en toe bij een houthandel... die zijn wel wat subtieler dan zo'n strikje. Maar op zich is het toepassen van 1 of 2 strikken nu niet lelijk voor mij. Jouw voorbeeld is inderdaad een mooi voorbeeld van overdaad schaadt.

In de bouw geven de heren wel eens de op merking niet zeuren het mooiste meisje heeft ook een s....... Maar nu even serieus tot een bepaalde grote geeft een scheur een robuste look. Ook heb ik wel eens een oplossing gezien waar men met ijzerdraad als garen de scheur een accent gaf. Ook hier is creativiteit of artistiek gevoel van belang om een oplossing te kiezen. Helaas is dit niet mijn sterkste kant. Bij mij zou het net zo gaan als bij seek als het klaar is dan zie ik wat anders moest.

Even voor de duidelijkheid die foto is niet van mij!

Als ik de strikjes zoveel mogelijk in dezelfde houtsoort en kleur als het blad kies, vallen ze al minder op natuurlijk.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Seek: Ik heb niet echt een antwoord op je vraag, weet echter wel dat deze "strikjes" in de Engelse litaratuur een "Dutchman" worden genoemd. Misschien een reden om te deze oplossing te kiezen ?
    Laatst gewijzigd door Mac; 13-07-13 om 11:47. Reden: Nederlands is toch moeilijker dan ik dacht...
    ----------
    Groeten,
    Mac

www.lerabot.fr

Ja, alleen, volgens mij is dat genoemd naar de "Dutchman" uit Pensalvania, die eigenlijk Duitsers zijn. Zuinig volkje was dat, die brandhout nog oplapten door slechte plekken uit te vullen met blokjes hout. Maar dat zuinige past dan wel weer goed bij ons.

Is opvullen met Epoxy een mogelijkheid?

Ja dat vraag ik me dus af. Hoe houdbaar is dat? Ik heb nu mijn benen op een antieke tafel liggen, komt uit een kroeg geloof ik, en daar zitten ook wat scheurtjes in die gevuld lijken met lijm. Beenderlijm neem ik aan.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Ik heb wel eens een oplossing gezien waar aan het einde van de scheur een rond gat wordt geboord. Dit zou verder scheuren voorkomen. Nu kan ik alleen niet hiervandaan bepalen of dat ook een esthetisch verantwoorde oplossing is...
    ----------
    Groeten,
    Mac

www.lerabot.fr

In staalplaat wordt dat vaak gedaan, ik wist niet dat het ook in hout zou helpen. Het is wel moeilijk uitvoerbaar, want de scheuren volgen de groeiringen en lopen ook boven en onder het blad niet even ver door. Dat wordt nog lastig om de goede hoek te treffen. Of ik moet een heel groot gat boren natuurlijk.

Forum Rechten