Alternatief voor houtrotvuller?

maanmeisje2

Nieuw lid
11 jul 2013
4
0
Hallo iedereen,

ik ben een hobby schoenmaker (niet hersteller maar echt vanuit niks een schoen creëren). Hiervoor maak ik gebruik van houten leesten (beukenhout), die worden gemaakt in een fabriek in Duitsland. Omdat ik geen grootverbruiker ben, kan ik alleen maar uit het standaard assortiment van leestmodellen kiezen. Maar hier heb ik niet altijd genoeg aan. Soms moet ik een leest aanpassen omdat hij anders niet bij de voet past, en soms pas ik de leest aan omdat ik het model gewoon niet helemaal mooi vind. Dit betekent vaak dat ik een stukje erbij moet maken, soms wel over de hele lengte van de voet. Op het moment gebruik ik daar Alabastine Houtrotvuller voor (2 componenten), en dat werkt wel echt geweldig, maar dat spul is zo ontzettend duur voor zo'n klein beetje (soms gebruik ik best veel), dat ik me af vroeg of iemand daar misschien een goedkoper alternatief voor weet?

Het moet uiteraard goed hechten aan het hout, maar het moet als het droog is wel flink hard zijn en ook goed te bespijkeren zijn, en niet afbrokkelen. Verder moet het glad te schuren zijn (heb een schuurmachine dus als het niet heel makkelijk te schuren is, is dat niet erg) want anders zie je bobbels in de schoen als deze af is. Het leer wordt namelijk strak over de leest heen gespannen. Verder moet het niet in al te kleine laagjes op te bouwen zijn, want soms moet ik ergens wel 1cm aan zetten, als je dan maar laagjes van 1mm mag opbouwen dan duurt het wel heel erg lang. Als het al iets kant en klaars is zou helemaal super zijn, maar anders is 2-componenten ook goed.

En ter info: een grotere maat schoen bestellen en dan delen eraf schuren werkt niet, dan kloppen de verhoudingen van de leest namelijk niet meer met wat ik nodig heb.

Als iemand een tip heeft dan hoor ik het graag.

Groetjes Karin
 

maanmeisje2

Nieuw lid
11 jul 2013
4
0
10 Euro voor 500 gr is inderdaad niet zo heel duur. Volgens mij betaal ik voor de Alabastine 25,- voor dezelfde hoeveelheid (en dat vind ik dus nogal duur)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
We zijn een houtforum, toch? ;)

Karin, waarom probeer je niet gewoon een hele nieuwe leest te maken van beukenhout? Kost weinig (bij Masavehout, zie winkeltje hier op t forum), met een paar goede raspen, vijlen en schuurpapier kom je een heel eind denk ik. Veel leuker dan dat geklieder met vuller en zo!

Groet, Rob.
 

maanmeisje2

Nieuw lid
11 jul 2013
4
0
Een leest maken is niet zo eenvoudig als het lijkt hoor. Daar moet je een uitgebreide anatomische kennis voor hebben van voeten en spieren en bewegen en weet ik het wat allemaal. Het goed kunnen werken met hout is niet genoeg. Een leest is ook niet een kopie van een voet, zoals veel mensen denken, er zijn allemaal speciale dingen waar je aan moet denken, want als je het verkeerd doet en je maakt een schoen op zo'n zelfgemaakte leest, dan kan je gewoon je voeten en je houding beschadigen, als je daar lang op loopt dan kan je de rest van je leven klachten hebben. Dus het is een leuke suggestie, maar niet echt een praktische. Heel jammer, want als ik het zelf zou kunnen zou het waarschijnlijk ook een stuk goedkoper zijn. Maar ik was toch eigenlijk niet van plan om een 3-jarig opleiding ervoor te volgen, aangezien het schoenen maken maar een hobby is.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Lastiger dan het op het eerste gezicht lijkt, dus. Maar....

Als je een leest veranderd, dan loop je toch ook het risico dat het anatomisch niet meer verantwoord is? Of vergis ik me nou? Stel, je kopieert een bestaande leest maar past een deel aan zoals je ook zou doen met vuller? Heb je dan niet hetzelfde resultaat?

Ik zeg niet dat je het moet doen, je hebt er meer verstand van dan ik, maar ik probeer het te begrijpen, vandaar de vraag.
 

maanmeisje2

Nieuw lid
11 jul 2013
4
0
Ik snap je vraag. Je kan ook niet alle onderdelen van een leest aanpassen. Wat misschien een simpel voorbeeld is, is de wreef. Nederlanders hebben over het algemeen een hoge wreef, dus is die op de leest als standaardmodel vaak te laag. Die kan je vrij eenvoudig hoger maken (nadat je een passchoen hebt gemaakt om te kijken hoe veel) zonder dat je daarbij het risico loopt om een voet te beschadigen. Als iemand bijvoorbeeld een eeldknobbel heeft is het ook vrij makkelijk om dat op een leest toe te voegen. En natuurlijk kan je ook gewoon het model een beetje aanpassen, als je bijvoorbeeld een leest hebt met een wat puntige neus, kan je die wat ronder maken. Dat heeft geen invloed op de voet zoals die in de schoen zit, dat heeft puur met mode te maken.

Maar er zijn ook delen die je bijvoorbeeld niet zo makkelijk aan kan passen. Denk hierbij aan wat het breedste punt van je voet is, dat moet in je schoen (en dus in de leest) ook op de juiste plek zitten. Maar afhankelijk van de hakhoogte (en dus hoe ver je voet naar voren door schuift bij het lopen en hoe veel druk er op je voet komt te staan (wat ook weer te maken heeft met je gewicht als je het echt goed wilt doen)) moet dat op een bepaalde plek zitten. Om dat te bepalen zonder een medische/orthopedische achtergrond, dat is een beetje gevaarlijk. Als het niet goed zit dan gaat een schoen knellen, of schuiven. (en om het via trial en error te proberen kan wel eens heel lang gaan duren). En ook het geleng (de holling in de voet) moet goed zijn, als deze niet goed is dan kan de schoen te weinig steun geven of juist te stijf zijn. Als ik dus een leest bestel, dan ga ik eerst de voeten (beide voeten afzonderlijk) opmeten, op een heleboel verschillende manieren. Die afmetingen en het gewicht van de persoon e.d. geef ik dan door aan het leestenbedrijf en zij hebben daar 1 of ander programma voor waardoor er dan dus een goede leest uit rolt (want die worden niet met de hand gemaakt daar). Alleen omdat ik dus geen grote afnemer ben, kan ik dus niet alles aan laten passen naar mijn wens. In het voorbeeld van de wreef bijvoorbeeld, ik kan wel doorgeven hoe hoog die moet zijn op een leest, maar dat doen ze dan gewoon niet. Want dat is dan iets wat je makkelijk zelf kunt doen. Voor grote klanten doen ze dat natuurlijk wel.

Hierbij kan ik dan gelijk opmerken dat het kopen van schoenen eigenlijk altijd gedaan moet worden terwijl je begeleid wordt door iemand die er echt verstand van heeft, zelfs al heb je geen probleemvoeten. Want eigenlijk komt het er op neer dat elke voet (en dan bedoel ik niet elk paar voeten maar echt elke voet) is eigenlijk weer anders. Maar goed, dat gaat voor de meeste mensen te ver. Maar als ik toch schoenen maak, dan moet dat natuurlijk wel specifiek aangepast worden aan de voet, en daarom moet de leest ook gemaakt worden door iemand die anatomische kennis e.d. heeft. Anders heeft het weinig zin om zelfs schoenen te (laten) maken, dan kan je ze net zo goed kopen. En de kleine 'ongevaarlijke' aanpassingen kan ik dan zelf doen.

Ik hoop dat dit het misschien wat verduidelijkt.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Duidelijk omschreven, dank je wel. Je hebt dus eigenlijk voor ieder persoon een nieuwe leest nodig, of misschien zelfs per persoon per paar schoenen? Ik zat net vertwijfeld naar mijn voeten te kijken, die hebben als meest luxe schoen ooit Van Liertjes mogen dragen maar daar houdt het mee op. ik doe ze ernstig te kort, maak ik op uit je verhaal :)


Leuke hobby! Ik heb ooit, jaren geleden, primitieve leren schoenen gemaakt voor roleplaying (larp), zag er niet uit maar vond dat erg leuk om te doen. Leer is prettig materiaal om mee te werken.

Groet, Rob.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Een kopieerfreesmachine kan je ook zelf maken :) Maar dit soort unieke mallen zijn erg handig met een 3d printer te maken. Moet je ook een 3d scanner hebben :?

Het aanpassen van een houten mal zou ik ook doen met plamuur. Epoxyplamuur heeft een lange stand- en droogtijd, en is lastig te schuren. Wel erg hard, dus erin spijkeren zal wel goed gaan. Polyesterplamuur werkt erg snel en is erg goed schuurbaar. Probeer het een keer en kies evt. een vezelversterkte variant (of meng er zelf wat glasvezels doorheen), als het spijkeren erin niet goed gaat. Ik haalde dit altijd bij polyservice.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.