Tuintafel: beitsen, lakken en/of wasolie?

Michelle

Nieuw lid
10 jul 2013
2
0
Wij hebben een heel mooie, nog onbewerkte, eikenhouten tuintafel gekocht.
Nu is het plan dat het blad wat grijs/vergrijsd wordt, en de poten wit. Ik word alleen totaal niet wijs uit alle informatie die hierover is, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben overigens ook een complete leek :eek:.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Ik heb begrepen dat ik eerst de tafel moet schoonmaken (alleen door warm water of echt ontvetten?). Daarna de tafel licht opschuren.
Van het merk Cepe heb ik een mooie kleur beits gezien. Dat is op waterbasis.
Mijn grootste vraag is hoe ik het blad daarna dan moet afwerken. Met wasolie, of lak? En moet de tafel geïmpregneerd worden? En bovenal: wat zouden jullie daar heel concreet voor producten voor aanraden?

Voor de poten had ik in mijn hoofd om gewoon flexa wit te gebruiken, na het aanbrengen van grondverf.

Alvast heel veel dank voor het brengen van licht in mijn duisternis ;).
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Heb je een foto?
Waarom alleen de poten verven?

Ontvetten kan bv met water en amoniak.

Als de tafel laat vergrijzen door uv licht, en je gaat hem daarna schuren, is hij niet meer vergrijst zoals je in gedachten hebt denk ik.
 

Michelle

Nieuw lid
10 jul 2013
2
0
Dankjewel voor je reactie!
Voor een voorbeeldje hoe het ongeveer moet worden: http://www.welke.nl/photo/JontiWork...ld-meer-meubelen-model-Donald-kijk.1363733508
Een foto van onze tafel heb ik hier niet even bij de hand, die staat ingepakt in een zeiltje in de tuin. Maar het is hetzelfde model als op de foto.

Ik wil alleen de poten verven omdat ik het mooi vind dat je de houtstructuur van het blad blijft zien. Als je die verft, verlies je dat grotendeels. Daarom leek beits me meer geschikt.

Dus eerst ontvetten, en dan schuren. Dan beitsen, maar dan....? Hoe werk ik het af zodat het hout goed beschermd blijft?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik zou het blad niet behandelen. Zo nu en dan schoon borstelen met water/groene zeep. Bescherming met (lijn)olie betekent, dat de verontreiniging "vastplakt". Lakken geeft het probleem, dat door de werking van het hout barstjes ontstaan waardoor zich vocht ophoopt onder de lak - gevolg zwarte plekken. Eiken is een perfecte houtsoort die goed belucht (dus niet onder plastic (broei) jaren meegaat.
Mooi genieten van eerlijk hout.
vr.gr. Jan Pranger
www.arstorno.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.