1-2-3 block?

Zandmenneke

Nieuw lid
9 jul 2013
4
0
Ik ben vorig jaar begonnen met de bouw van een set luidsprekers en heb me daarvoor serieus gestort op houtbewerking. Sinds vorig jaar serieus met houtbewerking bezig. Voor het maken van malletjes en het afstellen van machines wordt er in de Amerikaanse literatuur vaak gebruik gemaakt van zgn "1-2-3 blocks". Link slechts om te laten zien hoe het er uit ziet. http://www.amazon.com/Anytime-Match...UTF8&qid=1373399162&sr=8-2&keywords=123+block. Weet iemand toevallig hoe deze blokken in het Nederlands of Duits genoemd worden? Geen van de aanbieders van deze blokken op Amazon verscheept nl. naar Nederland. Graag info.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Eindmaten of kaliberset. Hiermee heb je vaste maten om bv schuifmaat te controleren. Deze hebben wel een behoorlijke prijs. Kijk eens bij vynckier op de site. Volgens mij is er hier wel eens een topic geweest waarin stond dat je goederen naar een adres in de vs. kon sturen en deze verzorgden dan de zending naar nl.
 

WR1944

Oud hout
In de metaal is een set eindmaten een heel ander verhaal. Dan praten we over serieuze nauwkeurige maten. Ik kan me niet voorstellen dat het in hout zo nauwkeurig moet. Ik gebruik een schuifmaat bij houtbewerken omdat ik het door gewoonte makkelijker vind aflezen. Ik kijk niet eens naar de nonius maar schat of de maat dichter bij het linker of rechter millimeterstreepje staat.
Wil je iets vergelijkbaars dan zijn er instelblokken van Veritas. http://www.leevalley.com/US/Wood/page.aspx?p=32520&cat=1,43513,43553&ap=1
Je kan ze bij Lee Valley bestellen en ze verschepen internationaal. Maar ik denk dat je met een op maat gezaagd stukje afvalhout ook uit de voeten kan.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Aangezien je dit in het subforum "handgereedschap" plaatst, vraag ik me ook af waar je dit bij een schaaf, een handzaag of een beitel gaat gebruiken?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Volg onderstaande link en je ziet de toepassingen. Die link stond overigens al in de diverse antwoorden.

Groet, Rob.

http://www.leevalley.com/US/Wood/page.aspx?p=32520&cat=1,43513,43553&ap=1

En toen stond er ergens tussen nog deze link met deze foto. Waar zijn die voor ???

hbm-l-1125.jpg-325x280-dad27ebc88.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
1-2-3 blokken hebben een vaste maatvoering (1' x 2' x 3' bijvoorbeeld) Ze worden voor 1001 zaken gebruikt, overal waar je een exacte hoek nodig hebt. De gaten met schroefdraad zijn voor het aan elkaar bevestigen van de blokken waardoor allerhande exacte vormen mogelijk worden. Omdat de maat te vertrouwen is kan je er ook, zoals elders in dit draadje al opgemerkt, gereedschap mee kalibreren, zoals schuifmaten, blokhaken en meetlatten.

Het zijn verrekt handige dingen, hoewel ik sinds ik mijn setjes kwijt ben geraakt geen nieuwe heb gekocht. Zonder kan ik ook prima leven, als houtbewerker. Het zijn toch meer dingen voor de metaalbewerkers onder ons. Als je die trouwens gaat bevragen over 123 blokken krijg je nog honderen gebruiksdoelen te horen!

Groet, Rob.

PS Hoe je setjes 123 blokjes kwijt raakt? Hebben jullie geen kinderen die graag met blokken speelden?
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Bedankt voor de uitleg.

Volgens mij zijn deze blokken voor hout niet echt noodzakelijk, omdat door de werking van het hout toch afwijkingen plaats vinden.
Inderdaad voor metaalbewerking misschien meer van toepassing.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.