Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3

hoe monteer ik een geheng

Hallo forummers

even een praktische vraag, simpelweg omdat ik nog niet veel met gehengen en duimen heb gespeeld in de praktijk.

ik ben momenteel thuis bezig om een poort te maken voor de oprit en een poort bij de voordeur. Ik heb een aantal beren
    gemetseld, in welke 2 klauwduimen zijn ingemetseld. Deze zitten in het hart.

Nu is de vraag, hoe plaats ik de heng op mijn nog te maken poort.. aan de buitenzijde met oog naar binnen, aan de binnenzijde met
    oog naar buiten of aan de binnenzijde met oog naar binnen?

ik heb rvs gehengen. ook rvs slotbouten en moeren. plaats ik de slotbout met de kop aan de geheng zijde of aan de andere kant?

ik ben zeer benieuwd naar jullie antwoorden..

mvg rick van berkum

Dat hangt af van de draairichting. Ervan uitgaande dat ze naar binnen draaien: montage aan de binnenzijde, ogen naar binnen, kop aan houtzijde, moer aan gehengzijde.

Het heng aan de kant vd deur/poort waar die naar toe draait, zoals Roald zegt.
    Bij hengen heb je vaak allemaal ronde gaten, behalve het gat dichtbij de "knoop", deze is vierkant, tenminste bij de hengen die ik ken/ mee werk. De moeren komen bij de ronde gaten, de koppen vd slotbouten dus aan de andere kant, in/op het hout. Bij het vierkante gat andersom, het vierkante gedeelte onder de kop vd slotbout valt in het vierkante gat. Dit is ook om deuren te beveiligen tegen inbraak, bij allemaal moeren aan de buitenkant zou je het heng los kunnen halen en de deur uitnemen.

Forum Rechten