Petitie voor betere zaagvijlen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zie in die test staan dat er voor sommige vijlen 'citric acid', citroenzuur gebruikt wordt. Waarom en hoe wordt dit toegepast?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het idee is dat je botte vijlen weer scherp kunt krijgen als je ze een tijdje in een zuur legt. Nieuwe vijlen zou je misschien ook kunnen verbeteren op deze manier, maar de test wijst uit dat het in dit geval niets nuttigs oplevert.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Lijkt me meer iets voor verroeste vijlen, dat je die dan met citroenzuur weer oplapt. Maar als ze echt bot zijn, is er niks meer mee te beginnen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja ik heb ook gelezen in dit rapport over het veronderstelde effect van citroenzuur op de scherpte van de vijlen. Had iemand hier ooit van gehoord? Voor mij is het geheel nieuw.

mvg
klaas0639
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Het idee is dat je botte vijlen weer scherp kunt krijgen als je ze een tijdje in een zuur legt. Nieuwe vijlen zou je misschien ook kunnen verbeteren op deze manier, maar de test wijst uit dat het in dit geval niets nuttigs oplevert.

Ik kan me ook echt niet voorstellen dat zuur een vijl verbeterd, het lijkt mij juist dat de "tanden"van de vijl eerder bot worden door het zuur...

Op http://vintagesaws.com worden zaagvijlen als wegwerpartikelen bestempeld.

Finally, many people make a big mistake when they buy a saw file in thinking that it will last forever. You are only wasting time and producing dull teeth if you try to extend the life of a file. Each file has three cutting edges. The rule of thumb I use is that it a saw is really dull requiring teeth to be reshaped and filed, plan on only using one cutting edge per saw. If the saw only need a light touch up, then you may be able to get two saws sharpened per cutting edge. If your file makes a loud screeching sound when you use it--it is telling you that it is dull and that you should switch to a fresh edge. Saw files are so inexpensive, that there is no reason to try to use a single file to sharpen 10 saws
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ja, maar volgens mij is het probleem van de petitiestarter dat je de zaagvijlen van tegenwoordig al kan weggooien vóór het eerste gebruik. Dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling...
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ben trouwens wel benieuwd of hier mensen rondlopen met zeg zo'n 30 jaar zaag slijp ervaring die dit verhaal kunnen beamen?

En dan nog, wat zijn we bereidt om te betalen voor een verbeterde ienie minie vijltje voor pak em beet een 15 tpi zwaluwstaartzaag ?
Hoeveel langer zou zo'n vijl meegaan en hoeveel beter zou een zaag geslepen met zo'n vijl nou zagen?
Persoonlijk denk ik dat de laatste twee wel mee vallen maar dat het eerste nog wel eens flink kan tegen vallen...maar ik kan het natuurlijk flink mis hebben.
Zoveel zaagslijp ervaring heb ik nu ook weer niet, en dat alleen maar met goedkope moderne vijltjes van Dieter Schmid :)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
@ArtHarg
Dit was een reactie op hier boven, op de suggestie vijlen te scherpen met zuur.

Over zaag vijlen:
Zaagvijlen hebben een enkele kap, een vijl met enkele kap heeft groefjes die parralel op elkaar staan.
En dus niet kruislings zoals de meeste vijlen.
Vijlen met een enkele kap zijn gemaakt voor het bewerken van zachte materialen.
Aangezien een zaagblad dat niet is zal hij snel slijten.
Vanwege de enkelekap kan het vijlsel gemakkelijk uit de tanden, dan bij een vijl met dubbelekap.

Zaagvijlen zijn dus niet geschikt voor langdurig gebruik.
Vijlen met enkelekap, gebruikt op harder staal, zijn dus snel bot.

Gebruik:
Voor het vormen van een tand bij een kapzaag, verslijt je makkelijk één vijl.
Voor het bijscherpen van een kapzaag, gebruik je de vijl maar een paar keer, dit ligt aan de hardheid van het zaagblad. ik heb kapzagen waarbij ik een zaagvijl maar drie keer kan gebruiken, maar ook waar ik ze vijf tot zes keer gebruik.

Op het moment dat je een piepend geluid hoord is de vijl bot, en moet je hem draaien.
In mijn beleving zijn de Bahco zaagvijlen prima te gebruiken, mits je ze tijdig draaid.
Om die reden werden en worden zaagvijlen meestal verkocht in doosjes van 10 of 12.

Een wereldwijde petite starten voor beter zaagvijlen, met zo weinig mensen gaat niet lukken denk ik.
En ik denk ook dat je flink meer gaat betalen voor een zaagvijl.
Zaagvijlen kosten als je ze per doosje koopt meende ik iets van 4 euro per stuk, de naaldvijlen zijn iets duurder.

Vanaf begin 1990 kwamen de geharde zaagpunten steeds meer in opkomst, en werd er steeds minder gevijld.
En ja, ik denk dat er zeer weinig houtbewerkers zijn die na 1990 zijn door gegaan met zagen vijlen, scherpen, zetten. Ik heb echter een aantal mooie kapzagen gekregen toen ik begon met houtbewerken, en ben deze dus blijven gebruiken.

Maar na 2005 is er een flinke opkomst van mensen die weer probeerden ambachtelijk te houtbewerken, en tweedehands en nieuwe kap en afkortzagen kopen via bv ebay of handelaren in tweedehands gereedschap,
en bv via youtube leren hoe je ze slijpt en zet.

Echter zijn veel van deze filmpjes gemaakt door mensen die dit ook nog maar net doen,
en vaak fout of zeer omslachtig, met de bekende enorme houten zaagklemmen en allerlei hulpstukken om de vijl in de juiste hoek te houden.
Ik heb het vijlen nog op school geleerd, tijdens de lessen houtbewerken.
het grote voordeel daarvan was dat het werd geleerd door iemand die naast je stond.
Ben denk ik wel een van de laatste generaties die dit op school geleerd heeft.

Zagen werden meestal geslepen in een zaagklem van zo'n 15 cm breed, bevestigd op een 5cm dikke plank die in de houtenwerkbank klem ging, en de zaag werd daar een aantal keren in verplaatst,
bij een kapzaag 2 keer bij een langere handzaag 3 tot 4 keer.
Maar in een grotere stalen bankschroef met bekbeschermers wil dit ook prima, maar omdat je dit niet in de youtube filmpjes ziet word hier vaak raar tegen aangekeken.
Maar dit is wel de manier zoals in Nederland jarenlang zagen gevijld en gescherpt werden.

Het is wel belangrijk de zaag op de juiste hoogte in te spannen op elleboog hoogte, en niet zoals in veel filmpjes op bijna schouderhoogte.
Als je het scherpen goed beheerst kun je op die manier in een paar minuten tijd een zaag scherpen.
Als je vormend vijlt, kun je eventueel voor dat je gaat scherpen, de vijlbraam iets weg poetsen met een wetsteen, je geeft dan een paar streken met een harde wetsteen langs het zaagblad, dan pas ga je zetten en scherpen.
Heb je een braam op je tanden door het vormen, en je haalt deze niet weg, zullen je zaagtanden iets gaan krassen tijdens het zagen, en krijg je een lelijke krasserige zaagsnede.

De Nickelson en Oberg vijlen waren vroeger inderdaad iets beter, ze waren harder dan de zachtere Bahco vijlen.
Deze Nickelson vijlen werden destijds gemaakt in Nederland. Die vijlen zijn makkelijk de herkennen aan de molenwiek er op. Tegenwoordig komen ze uit Mexico en zijn slecht te verkrijgen.

Het grootste probleem van de verkrijgbaarheid is dat mensen van nu, meestal hobby houtbewerkers, geen doosjes vijlen willen kopen maar een paar losse vijltjes, en er worden zeer weinig verkocht, en zodoende gooiden de meeste ijzerwarenhandels ze uit hun assortiment.
Ik merk wel dat de vijlen moeilijker te verkrijgen zijn, de wachttijd is wel eens 4 weken geweest op meestal de naaldvijlen.

Waarom vijl ik nog steeds, simpel deze zagen zijn scherper dan de meeste geharde zagen.
De nieuwe Toffel en Plintzagen van bv Bahco vind ik bedroevend scherp.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Volgens die test zijn de Bahco vijlen inderdaad van heel behoorlijke kwaliteit. Het zou mooi zijn als de tapsheid van de vijl constanter over de lengte is en niet alleen maar het puntje. En iets harder kan ook geen kwaad. Maar het zijn zeker bruikbare vijlen. Alleen jammer dat ze geen 4" xxs in hun programma hebben.

Trouwens wat betreft die zaagklem. Ik heb beide en gebruik de stalen eigenlijk nooit meer. Persoonlijk wordt ik helemaal iegel van het telkens opschuiven van de zaag in de klem. De houten klem doet het heel goed en kan je maken van wat restjes afvalhout. Ik vijl de zaag helemaal van 1 kant, draai hem dus niet om. Dat zal ook wel niet volgens de regels van de technische school zijn, maar het levert me scherpe zagen op in minder tijd.

Het wegslijpen van de braampjes doe ik trouwens na het slijpen en zetten. Belangrijk bij een zaag is dat alle tanden exact gelijk gezet zijn. Je doet je best natuurlijk om dat met de tang voor elkaar te krijgen maar een lichte variatie is onvermijdelijk. Als je er even een harde wetsteen langs haalt weet je zeker dat alle tanden zijwaarts gelijk uitsteken. Ook is dit een goede manier om een zaag die een beetje naar links of rechts afwijkt te corrigeren. De braampjes op zich zijn geen probleem, na twee plankjes doorzagen zijn ze toch wel weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.