Figuurzaagmachine

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Beste houtvrienden,

Mijn 25 jaar oude Dremel heeft het begeven en is kaduuk; eigenlijk was het nooit een echt succes geweest.....
Nu staan er op Marktplaats een aantal Huvema's te koop evenals een enkele Hegner. Nu weet ik wel dat Hegner HET merk is voor deze apparaten, maar wie van jullie heeft er ervaring met Huvema (Made in Taiwan)? Zo te zien zijn het ook allemaal machines van 25-30 jaar oud.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
Beste houtvrienden,

Mijn 25 jaar oude Dremel heeft het begeven en is kaduuk; eigenlijk was het nooit een echt succes geweest.....
Nu staan er op Marktplaats een aantal Huvema's te koop evenals een enkele Hegner. Nu weet ik wel dat Hegner HET merk is voor deze apparaten, maar wie van jullie heeft er ervaring met Huvema (Made in Taiwan)? Zo te zien zijn het ook allemaal machines van 25-30 jaar oud.

Ik heb een Huvema. Ook wel gewerkt met de Hegner de rollr royes onder de zagen, oftewel de festool onder houtbewerkings machines. Maar het zijn leuke basic machines trillen iets meer als de hegners maar er valt prima werk mee te doen.

Als je er een koopt kijk dan even of het blaasbalgje het doet en niet gescheurd is. Ook het blazertje aan de voorkant wil nog wel eens stuk zijn maar is makkelijk te maken, wel leuk voor de prijs. Verder horen er inspanblokjes voor de zaagjes bij te zijn, daarvan willen de inbus boutjes wel eens doorgedraaid zijn.
Voor dat geld een prima machine met lekker veel uitloop naar achteren toe. Dus veel ruimte voor grotere werkstukken. Blad roest standaard, even een schuurpapiertje er over en het is weer spik. Volgens mij allemaal type 18 nooit afgevraagd waar dat voor staat.

De mijne is geupdate met een draaihendel aan de achterzijde voor de spaning op het zaagje. Ook een draaihendel voorop voor de verstelling van het blad. Die gast op marktplaats uit Amersfoort heeft er een werklampje op gemonteerd. Strakke machine zo te zien altijd goed onderhouden. Rest is goedkoop, zit zeker nog ruimte in de prijs, en vergt enig onderhoud.
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Als je een echt goede figuurzaag wilt hebben dan moet je voor een Hegner gaan. Ik heb de mijne de Hegner multi cut 1 al 25 jaar en werkt perfect! Zaagt hout van 30mm zonder moeite.
Bij HBM in Gouda hebben ze wel eens een aanbieding. Ook de kleinste in zijn soort doet het perfect. Je kunt er gewoon figuurzaagjes van de elk soort gebruiken.
Koop ze meestal bij Opitec per gros.
Huvema heb ik ivm met mijn werk slechte ervaringen mee. Ook de scheppach raad ik af. Die hebben we op mijn werk en een kriem om de zaagjes erin te doen
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Jullie schreven al eens dat mijn Einhell eigenlijk niets was, welnu heb er ook een Hegner gevonden op Marktplaats en lees nu ook dat Jan-Pieter over dezelfde heeft als die ik heb gekocht.
Wat is eigenlijk het verschil tussen de Multicut-2 patented en de multicut-1. Op de foto zag hij er wel heel mooi en goed onderhouden uit.
Het blijkt wel een oudere type te zijn want ik kan geen beschrijving hierover vinden.
 
Laatst bewerkt:

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Zover ik kan vinden is de oude multicut-2 vergelijkbaar met een nieuwere multicut 1. De multicut 2s is wat beter. De plaatjes zijn nu weg maar er zat volgens mij geen Quick-Lock tension lever op, ik weet niet of er een op te monteren valt. Wel reuze handig.

Ik zag ook geen Quick-Clamp maar die kun je er gewoon opzetten. Ideaal voor snel zaagjes verwisselen. Zonder is het wel een gedoe om het zaagje precies in het midden van de klem te zetten. Alleen als het zaagje precies in het midden zit balanceert het klemmetje. Je kunt het klemmetje ook vastzetten maar dan knappen de wat dunnere zaagjes regelmatig. Als ie balanceert blijven de zaagjes heel. De Quick-Clamp kun je wel vastzetten zonder dat de zaagjes snel breken door 2 lagers in het klemmetje :)

Jammer dat het geen multispeed is maar wel een erg goede machine lijkt me.

Magazijn Blijdorp verkoopt Hegner onderdelen.

P.s. Voordat je begint en na 10 uur zagen moet je de lagers oliën met dunne machine olie.
 
Laatst bewerkt:

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Oke' Jan-Pieter bedankt voor de snelle en nuttige informatie, daar zal ik zeker mijn voordeel mee doen.
Krijg de machine deze week binnen en zal kijken of de onderdelen uitwisselbaar zijn, dan ga ik zeker naar Magazijn Blijdorp.
Zij zullen mij hierin kunnen adviseren, dan heb ik toch nog een Hegner voor weinig geld.
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Er zit ook een goede zaak van hegner in Spijkenisse.
Verkoopt ook alles van proxxon, tormek, en natuurlijk hegner.
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Oke Bep, ook hartelijk dank. Ben al even naar hun site gegaan en zag al, keuze genoeg.
Mijn toekomstige machine is al verzonden en zal hem morgen binnen krijgen.
Moet ik nog wel van mij nieuw Einhell af zien te komen, dus wie interesse heeft voor een beginnend (hoor mij nu, ben al drie maanden bezig) Figurist.
Zal hem anders meenemen op 1 sept. in Zwolle.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Tatetataaaa ....
En hier zijn ze dan, de foto's van m'n nieuwste aanwinst, een Hegner Multicut-1 uit 2008 in nieuwstaat.
Inclusief onderstel, voetschakelaar, werkstukhouder en handvol spanblokjes.
En dat alles voor de somma van 200 euro; leve Marktplaats, hiep hiep hoera ......
Pieter
2013-07-13 10.59.15.jpg
2013-07-13 10.59.22.jpg
2013-07-13 10.59.35.jpg
2013-07-13 10.59.46.jpg
2013-07-13 11.01.44.jpg
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Hey met standaard erbij, da's helemaal mooi! Er zijn geloof ik 3 verschillende maten klemmetjes 0,5mm voor de allerdunste figuurzaagjes, 0,7mm voor de rest van de zaagjes en 1,0mm voor b.v. lintzaag zaagjes. Ik heb er alleen 3 van 0,7mm, de 2 ongebruikte heb ik klaar liggen met zaagjes van een andere maat zodat ik snel tussen m'n 3 meeste gebruikte zaagjes kan wisselen.

Het slangetje is nog te vervangen als je geen zaagsel in gezicht geblazen wilt hebben :D Er zijn kits te koop om er zo'n buigbare segmenten slangetje op te zetten. Ik had er al een blaaspijpje met bocht voor gemaakt voordat ik die zag.

Dit is trouwens de Quick Clamp:
zaagbladklembinnenb.jpg
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Tatetataaaa ....
En hier zijn ze dan, de foto's van m'n nieuwste aanwinst, een Hegner Multicut-1 uit 2008 in nieuwstaat.
Inclusief onderstel, voetschakelaar, werkstukhouder en handvol spanblokjes.
En dat alles voor de somma van 200 euro; leve Marktplaats, hiep hiep hoera ......

Dat heb je goed gedaan zeg ! Geweldig combinatie van medium en site blijft het toch !!! #internet #Marktplaats
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Heb afgelopen week ook een Hegner gekregen.
Toen de post hem kwam bezorgen schrok ik eerst wel omdat het pakketje zo klein en ligt was. Ik dacht dat ik een mini Hegnertje had gekocht i.p.v. een eche Hegner.
Moest op internet toch even naar de afmetingen kijken, maar het bleek toch echt een multicut-2 te zijn.
Alleen toch jammer van die vaste toerental van 1440 , vind ik toch te hoog voor 3/4 hout.
Bijkomend voordeel is rustig en lekker haaks zagen, dat kan ik van mijn 3 maanden oude Einhell niet zeggen, maar die trilt niet vanwege zijn zwaarte van de tafel.
Heb gisteravond extra zaagklemmen besteld waaronder twee Quick Clamps en wat ga ik aankomende week doen ?
Ga mijn Einhell voorzien van twee Hegner zaagklemmen (wist niet dat ze zo klein waren) want deze machine van € 86,00 heeft wel een variabel toerental.
Vindt persoonlijk Hegner, ondanks dat het leuke machientjes zijn wel overgewaardeerd wordt (de zogenaamde Rolls onder de zaagmachines) en de nieuwprijs niet in verhouding staat t.o.v. de goedkope minderwaardige, maar wel met een variabel toerental motortje.
Nu kunnen we echt figuurzagen.

 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Ja, Want als de Einhell omgebouwd is zal ik hem waarschijnlijk toch vaker gebruiken voor 3/4 hout en de Hegner meer voor dunner figuurzaagwerk.
Als het werkt dan zal ik foto's opsturen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gisteren heb ik "reverse" zaagjes binnen gekregen voor de "leen" hegner die hier staat....Nu heb ik die zaagjes alleen ergens neergelegd en ik weet echt niet meer waar.....
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Gewoon nieuwe bestellen, dan heb je ze zó weer teruggevonden. Althans, zo werkt het bij mij. De plek waar je ze wilt leggen is logisch als je ermee in handen staat, maar niet als je ze moet hebben :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.