Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Onderwerp: Figuurzaagmachine

Figuurzaagmachine

Beste houtvrienden,

Mijn 25 jaar oude Dremel heeft het begeven en is kaduuk; eigenlijk was het nooit een echt succes geweest.....
    Nu staan er op Marktplaats een aantal Huvema's te koop evenals een enkele Hegner. Nu weet ik wel dat Hegner HET merk is voor deze apparaten, maar wie van jullie heeft er ervaring met Huvema (Made in Taiwan)? Zo te zien zijn het ook allemaal machines van 25-30 jaar oud.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Ik heb geen ervaring met een Huvema. Er staat een Hegner multicut-2 ('87) in Alkmaar voor bieden vanaf €100.
    Laatst gewijzigd door Jan-Pieter; 08-07-13 om 22:02.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door O Peatey Bekijk Berichten
    Beste houtvrienden,

Mijn 25 jaar oude Dremel heeft het begeven en is kaduuk; eigenlijk was het nooit een echt succes geweest.....
    Nu staan er op Marktplaats een aantal Huvema's te koop evenals een enkele Hegner. Nu weet ik wel dat Hegner HET merk is voor deze apparaten, maar wie van jullie heeft er ervaring met Huvema (Made in Taiwan)? Zo te zien zijn het ook allemaal machines van 25-30 jaar oud.
    Ik heb een Huvema. Ook wel gewerkt met de Hegner de rollr royes onder de zagen, oftewel de festool onder houtbewerkings machines. Maar het zijn leuke basic machines trillen iets meer als de hegners maar er valt prima werk mee te doen.

Als je er een koopt kijk dan even of het blaasbalgje het doet en niet gescheurd is. Ook het blazertje aan de voorkant wil nog wel eens stuk zijn maar is makkelijk te maken, wel leuk voor de prijs. Verder horen er inspanblokjes voor de zaagjes bij te zijn, daarvan willen de inbus boutjes wel eens doorgedraaid zijn.
    Voor dat geld een prima machine met lekker veel uitloop naar achteren toe. Dus veel ruimte voor grotere werkstukken. Blad roest standaard, even een schuurpapiertje er over en het is weer spik. Volgens mij allemaal type 18 nooit afgevraagd waar dat voor staat.

De mijne is geupdate met een draaihendel aan de achterzijde voor de spaning op het zaagje. Ook een draaihendel voorop voor de verstelling van het blad. Die gast op marktplaats uit Amersfoort heeft er een werklampje op gemonteerd. Strakke machine zo te zien altijd goed onderhouden. Rest is goedkoop, zit zeker nog ruimte in de prijs, en vergt enig onderhoud.
    Jeroentje

Als je een echt goede figuurzaag wilt hebben dan moet je voor een Hegner gaan. Ik heb de mijne de Hegner multi cut 1 al 25 jaar en werkt perfect! Zaagt hout van 30mm zonder moeite.
    Bij HBM in Gouda hebben ze wel eens een aanbieding. Ook de kleinste in zijn soort doet het perfect. Je kunt er gewoon figuurzaagjes van de elk soort gebruiken.
    Koop ze meestal bij Opitec per gros.
    Huvema heb ik ivm met mijn werk slechte ervaringen mee. Ook de scheppach raad ik af. Die hebben we op mijn werk en een kriem om de zaagjes erin te doen

Ik ben inderdaad voor de Hegner Multicut-1 gegaan. Donderdag ophalen. Foto's volgen.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Jullie schreven al eens dat mijn Einhell eigenlijk niets was, welnu heb er ook een Hegner gevonden op Marktplaats en lees nu ook dat Jan-Pieter over dezelfde heeft als die ik heb gekocht.
    Wat is eigenlijk het verschil tussen de Multicut-2 patented en de multicut-1. Op de foto zag hij er wel heel mooi en goed onderhouden uit.
    Het blijkt wel een oudere type te zijn want ik kan geen beschrijving hierover vinden.
    Laatst gewijzigd door FrecledBee; 09-07-13 om 18:11.

Zover ik kan vinden is de oude multicut-2 vergelijkbaar met een nieuwere multicut 1. De multicut 2s is wat beter. De plaatjes zijn nu weg maar er zat volgens mij geen Quick-Lock tension lever op, ik weet niet of er een op te monteren valt. Wel reuze handig.

Ik zag ook geen Quick-Clamp maar die kun je er gewoon opzetten. Ideaal voor snel zaagjes verwisselen. Zonder is het wel een gedoe om het zaagje precies in het midden van de klem te zetten. Alleen als het zaagje precies in het midden zit balanceert het klemmetje. Je kunt het klemmetje ook vastzetten maar dan knappen de wat dunnere zaagjes regelmatig. Als ie balanceert blijven de zaagjes heel. De Quick-Clamp kun je wel vastzetten zonder dat de zaagjes snel breken door 2 lagers in het klemmetje

Jammer dat het geen multispeed is maar wel een erg goede machine lijkt me.

Magazijn Blijdorp verkoopt Hegner onderdelen.

P.s. Voordat je begint en na 10 uur zagen moet je de lagers oliën met dunne machine olie.
    Laatst gewijzigd door Jan-Pieter; 09-07-13 om 18:59.

Oke' Jan-Pieter bedankt voor de snelle en nuttige informatie, daar zal ik zeker mijn voordeel mee doen.
    Krijg de machine deze week binnen en zal kijken of de onderdelen uitwisselbaar zijn, dan ga ik zeker naar Magazijn Blijdorp.
    Zij zullen mij hierin kunnen adviseren, dan heb ik toch nog een Hegner voor weinig geld.

Er zit ook een goede zaak van hegner in Spijkenisse.
    Verkoopt ook alles van proxxon, tormek, en natuurlijk hegner.

Oke Bep, ook hartelijk dank. Ben al even naar hun site gegaan en zag al, keuze genoeg.
    Mijn toekomstige machine is al verzonden en zal hem morgen binnen krijgen.
    Moet ik nog wel van mij nieuw Einhell af zien te komen, dus wie interesse heeft voor een beginnend (hoor mij nu, ben al drie maanden bezig) Figurist.
    Zal hem anders meenemen op 1 sept. in Zwolle.

Forum Rechten