zwaar belast schroefgat repareren, buiten

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik moet de schroefgaten van het stevenbeslag van mijn bootje repareren, want ze zijn te groot en niet in de juiste richting geboord.
De schroeven zijn vrij zwaar belast. Het zijn hele mooie rvs 6x50 schroeven en het hout is mahonie
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Het makkelijkste zou zijn ze op te boren tot 10mm en dan op te vullen met epoxy met vulmiddel (katoenvezels, aerosil (silica) of houtstof?) Of toch beter wat extra investeren en een stukje mahonie rond inlijmen
(zag dat je dat kunt kopen in modelbouwwinkels) ?
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Hoeveel ruimte heb onder het dek op de plaats van je beslag.
Je kan daar eventueel een nieuw stuk hout plaatsen waar de lagere schroeven in komen.
Heb je misschien een foto?
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Dank voor je reactie.
Nee, het is niet in het dek. Het is in de steven, de schroeven lopen horizontaal.
De steven is massief en het beslag is soort van een verlengstuk van de boeg-beschermstrip.
Inderdaad veel handiger om een foto te maken.
 

Ruurd.A

Actieve deelnemer
7 jun 2013
29
0
Groningen
Uitboren en vullen met epoxy lijkt mij de meest makkelijke optie. Als vulmiddel kun je het beste een middel gebruiken dat niet alleen zorgt voor het dikker maken van je epoxy, maar ook sterkte toevoegt. Zelf heb ik goede ervaring met de fillers west system, maar er zullen ongetwijfeld andere merken/opties zijn.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
He, ik wist niet dat er vullers zijn die sterkte toevoegen. Zijn daar behalve beweringen van fabrikanten ook ervaringen mee bij het forum of publicaties over?

Nu naar het item: ik heb geen verstand van boten of ervaringen met effect van ( evt zout) water, maar vroeg me af of rvs rampas een optie zijn. Ik denk aan de duitse leverancier Pfahl. Niet de goedkoopste maar wel het hele assortiment en snel en kleine aantallen mogelijk.

mvg
klaas0639
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Dank voor het meedenken. Ik denk dat je gelijk hebt en dat er alleen vulmiddelen zijn die niet verzwakken behalve misschien glasvezels?. Aerosil poeder of colloidal sillica zoals anderen het noemen is voor zover ik het begrijp een verdikker die de hars niet zwakker maakt.

Ik heb voor 100 euro (in een vlaag van verstandsverbijstering ;-)) een doos van die schroeven gekocht, niet wetende waar je ze los kon kopen, dus zit er een beetje aan vast....
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik neig toch naar het uitboren en inlijmen van een stukje mahonie rond, omdat ik dan zeker weet wat er in gaat, terwijl je met opvullen niet zeker weet dat je tot de bodem van het gat hebt gevuld.
 

Ruurd.A

Actieve deelnemer
7 jun 2013
29
0
Groningen
Hout inlijmen is wel mooier dan vullen met epoxy :)

@ Klaas0639: tot nu toe heb ik geen publicaties gevonden over vullers, het zijn beweringen van fabrikanten. Zelf heb ik met name ervaring met vuller 405 van west. geeft een beetje een hout-achtige kleur aan het mengsel en voldoet goed om mee te lijmen of mee te plamuren.

Naast deze fabrieksklare vuller heb ik wel eens vlokken van glasvezelmatten gebruikt als vuller, dit was in combinatie met injectiehars (water dunne epoxy). Naar mijn idee zou dit meer stevigheid geven dan alleen epoxy, door het toevoegen van vezels komt er meer verband in de epoxy. Maar voor het vullen van schroefgaten zijn vezels minder handig, de kans op luchtbellen is dan vrij groot.

Groet, Ruurd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.