18 mm mdf als basis voor zelfbouwkast?

TomVH

Nieuw lid
18 dec 2010
20
4
We zijn bezig met een verbouwing van een woning zodat ze een jaar of 10 bewoonbaar is. Als uitdaging wou ik zelf eens een kast maken. Het is de eerste keer dat ik zelf een meubel in elkaar probeer te knutselen. Ik heb gebruik gemaakt van groene MDF 18 mm omdat ik de kast wil meeverven met de Gyproc / muren. Ik heb hier op het forum gelezen dat MDF een goede basis is voor meubels die je wilt verven. Ik heb echter het gevoel dat MDF niet geschikt is voor mijn toepassing:

- Vouwdeur is niet 100% Recht waardoor ze niet mooi aansloot. Dit heb ik wel kunnen oplossing door een klein hoekje te plaatsen als geleiding. Zie alu hoekje op de 2de foto ter hoogte van de wasmachinedeur op de rechtse MDF plaat
- de zijwand van de kast trekt nu ook krom. Zie eerste foto rechts onderaan. Het kromtrekken neemt nog toe nu.

Heeft iemand tips zodat ik de volgende keer geen kromtrekkende platen heb zodat de deuren wel mooi aansluiten zonder hulpmiddeltjes?

WP_000650.jpg
WP_000651.jpg

PS: het vouwdeurbeslag is de Hettich wingling 230

Alvast bedankt!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik persoonlijk zou een lichter materiaal gebruiken, berken plex oid, maar dat is in jou geval natuurlijk mosterd na de maaltijd :)
Mischien dat de echte deskundigen hier nog iets aan toe kunnen voegen?
 

WR1944

Oud hout
MDF is van zichzelf een relatief slap materiaal. Voor grotere vlakken moet je het met randen e.d. versterken tegen doorbuigen. Multiplex zou een betere keuze geweest zijn.
Als de machines iets naar links verschoven kunnen worden zou je over de hele hoogte aan de binnenkant van de wand een aluminium hoekprofiel kunnen monteren. Afmeting ca 30 tot 50 mm en een dikte van 5 mm. Ik weet niet of de witte balk bovenin een rails is maar als dat niet zo is zou ik er een rails plaatsen om het gewicht van de deur op te vangen. Tevens kan je een tweede alu profiel tegen de sluitkant aan de binnenzijde van de deur plaatsen. Zo verminder je al aardig wat slapte uit de constructie.
 

TomVH

Nieuw lid
18 dec 2010
20
4
Goede tip. Zal het eens bekijken wat mogelijk is. Ik ga wel geen alu gebruiken maar gewoon een kadertje lassen van staal buisprofiel 20*20*1.5 mm. Ik heb zo nog een aantal lengten liggen.

Het is dus niet zo dat MDF gewoon meer kromtrekt (werken van hout) dan multiplex? Dus als er geen belasting wordt uitgeoefend op een mdf plaat, blijft ze perfect recht?

De witte balk is inderdaad een rail voor de deur.

Iemand een idee welk materiaal ze gebruiken voor een deur zoals hieronder afgebeeld? Als je zo een deur construeert mag ze echt niks doorbuigen zodat beide helften mooi aan elkaar aansluiten. Je moet dus en materiaal hebben dat weinig of niet werkt.

New Picture (11).jpg
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Zijn de wasmachine en droger al in gebruik? Vocht zorgt ervoor dat hout, maar ook MDF uitzet. Ook groen MDF, de vochtbestendige variant.
Het lijkt erop dat het MDF nog niet behandeld is. Als de machines al in gebruik zijn, zal het MDF met name aan de binnenzijde vocht op hebben genomen. Dit zou kloppen met het naar binnen toe krom gaan staan van de panelen.
Door het te behandelen (gronden 2x, aflakken 2x) zouden je problemen zich misschien vanzelf oplossen: na een tijdje is is de asymmetrische vochtinwerking wel weg en zijn je panelen mogelijk weer netjes recht.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Het is dus niet zo dat MDF gewoon meer kromtrekt (werken van hout) dan multiplex? Dus als er geen belasting wordt uitgeoefend op een mdf plaat, blijft ze perfect recht?

Nee.

MDF is geschikt voor jou deuren. Enige wat je moet doen is deurrechter (http://www.kastinrichting.nl/index.php?item=deurrechter&action=page&group_id=40&lang=NL) erin maken. Deuren op de manier die jij maakt is gegarandeerd dat het hol of bol staat, ongeacht materiaal; mdf of multiplex, berken multiplex is kwa gewicht geloof ik niet heel veel verschillend in gewicht met mdf als je het mij vraagt is mdf lichter. Het verschil in gewicht is trouwens niet van belang in deze schuifdeur contstructie, maar dat terzijde. Dus in de deuren deurrechter frezen, dan moet het goedkomen.

Zijkant is lastig. Is inderdaad denk ik ook met de machines die erinstaan. Hoe is hij op de vloer vastgemaakt?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
@Renault: Waarom gaan deze deuren gegarandeerd krom staan?

Het MDF wat ik gebruik is juist zwaarder dan het multiplex, maar volgens de cijfers hoeft dat niet:
MDF: 650-800
L-MDF: 550-650
UL-MDF: 450-550
Multiplex: 400-850 kg/m³
 

TomVH

Nieuw lid
18 dec 2010
20
4
Zijn de wasmachine en droger al in gebruik? Vocht zorgt ervoor dat hout, maar ook MDF uitzet. Ook groen MDF, de vochtbestendige variant.
De wasmachine en droger zijn nog niet in gebruik. Ik heb de wasmachine wel al eens 10 min laten draaien om te kijken of ik geen lekken heb in de waterleiding. Meer niet.

Maar nu je over werken begint t.g.v. vocht, denk ik nu wel aan het voglende:
Toen ik de MDF platen ben gaan afhalen heeft het even geregend op de platen. Het was een tamelijk grote bui waardoor de bovenste plaat redelijk nat was. Thuis aangekomen heb ik de platen wel direct uitgeladen maar de bovenste plaat was wel nat.

Bij de eerste versie van de kast heb ik de plaat, die nat geworden is, niet gebruikt. Tijdens het monteren bleek echter dat het scharniersysteem op het loopprofiel niet geschikt is voor een opliggend deursluitsysteem. Daarom heb ik de rechter zijwand en de deur opnieuw moeten maken. Hiervoor had ik nog 1 plaat te kort. Toeval of niet maar toen ik de plaat ben gaan afhalen heeft het weer even geregend tijdens de rit naar huis. De zijwand en de deur zijn dus vervaardigd uit platen die heel even regen hebben gezien. De plaat, waaruit de zijwand is vervaardigd, heeft wel meer regen gehad.


MDF is geschikt voor jou deuren. Enige wat je moet doen is deurrechter (http://www.kastinrichting.nl/index.php?item=deurrechter&action=page&group_id=40&lang=NL) erin maken. Deuren op de manier die jij maakt is gegarandeerd dat het hol of bol staat, ongeacht materiaal; mdf of multiplex, berken multiplex is kwa gewicht geloof ik niet heel veel verschillend in gewicht met mdf als je het mij vraagt is mdf lichter. Het verschil in gewicht is trouwens niet van belang in deze schuifdeur contstructie, maar dat terzijde. Dus in de deuren deurrechter frezen, dan moet het goedkomen.

Zijkant is lastig. Is inderdaad denk ik ook met de machines die erinstaan. Hoe is hij op de vloer vastgemaakt?

De zijkant is nog niet bevestigd op de vloer. Ik wou gebruik maken van een hoekje.

Je spreek dat "deze schuifdeur constructie" gegarandeerd zorgt voor kromme deuren. Welke schuif - vouwdeur of andere deurconstructies zorgen dan niet voor kromtrekkende deuren? Als ik in de toekomst nog eens zoiets maak, moet ik de deuren dan anders construeren? Met die deurrechters ga je misschien mijn deuren juist kromtrekken terwijl ze nu recht zijn. Je zou dan eigenlijk een deurrechter moeten steken van de linkse bovenhoek naar de rechter onderhoek. Dit kan ik niet omdat het een vouwdeur is. Of ik moet enkel één steken in de rechter vleugel.


PS: de deur is niet krom. zonder het alu hoekprofiel komt ze gewoon iets binnen (3 mm ofzo) de zijwandaansluiting. Ik heb er al eens een lange rij (2 m) op gelegd maar de deur is perfect recht. Als ik het nu nader bekijk is het rolschanier gemonteerd binnen de deur. De onderkant van de deur zal dus altijd de neiging hebben naar binnen te willen omdat de rolletjes niet juist boven, maar binnen, de deur gemonteerd zijn.

In de montagekit van het deurbeslag (winglinge 230 van hettich) zit ook een "stop" die je normaal moet monteren zodat de stop op de binnendeur tegen een legplank duwt als de deur gesloten is. Dit lost het probleem natuurlijk ook op. In mijn constructie is dit niet mogelijk omdat de wasmachine daar staat.

Ik heb mij echter gebaseerd op onderstaande foto uit de catalogus van hettich. Hier hebben ze ook geen legplanken waar deurstoppen gebruikt kunnen worden. Volgens de cataloog mag je zelf 4 deurbladen gebruiken per kant. Dan kun je toch nooit voorkomen dat de deuren iets naar binnen buigen omdat de wielen binnen de deur gemonteerd zijn?
Bekijk bijlage 7420

Kan ik volgende conclusie trekken?:
-Zijplaat is krom door de regenbui
-Dat de vouwdeur iets naar binnen buigt is normaal omdat het loopwiel binnen de deur is gemonteerd. Hierdoor zal er altijd een kracht zijn die de deurvleugel naar binnen trekt. Dan vraag ik mij toch af hoe ze de constructie in bovenstaande afbeelding realiseren.

New Picture (12).jpg

Bedankt voor de nuttige reacties
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...
Kan ik volgende conclusie trekken?:
-Zijplaat is krom door de regenbui
...
Denk het wel. Ik zie geen andere reden voor het kromtrekken. Er komt helemaal geen kracht op verder, moet dus vocht zijn. Vóór gebruik van de machines zou ik de kast goed afwerken, met dezelfde afwerking aan binnen- en buitenzijde. De huidige kromming verdwijnt waarschijnlijk weer, hiertoe de kast wel open laten staan, het vocht zit aan de binnenzijde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.