Hand schaaf

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dan toch nog een tip :cool:

Op de werkbankslijper niet zo ver gaan dat je een braam krijgt maar net daarvoor stoppen. Ik heb een 400 en een 1000 watersteen. Meestal begin ik na het slijpen met de 1000 steen. Als ik niet binnen 10 halen een braampje heb pak ik de 400 steen. Die moet zeker binnen 10 halen een braam maken. Het voordeel hiervan is dat het sneller is. Op de een of andere manier duurt die laatste fractie op de slijpmachine heel lang en op de wetstenen is het zo gepiept. Duurt het op de wetstenen te lang dan ga ik nog even terug naar de slijpmachine. Even uitvogelen dus wat voor jou de snelste manier is. Nog een voordeel, juist dat laatste stukje op de slijpmachine vergroot de kans op verbranden van de snede omdat het staal daar zo dun is.

Als ik dan eenmaal een braampje heb, pak ik de 8000 steen en wet de voor en achterkant mooi tot hoogglans. Hoeft ook niet meer dan een minuut te duren. Hier kan je zien hoe ik het doe:

 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Zelf ben ik aan het kijken voor een bandslijpmachine. Schijnt nog sneller te gaan en geen hol slijpbeeld. The finishing touch (secundaire vouw) zou ik gewoon op wetstenen doen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Zelf ben ik aan het kijken voor een bandslijpmachine. Schijnt nog sneller te gaan en geen hol slijpbeeld. The finishing touch (secundaire vouw) zou ik gewoon op wetstenen doen.
Over hol of vlak slijpen zijn veel verschillende meningen. Vlak is sterker want er zit meer staal achter de vouw. ( waar maar ik vind dit geneuzel achter de komma) Hol dan loopt de krul mooier eraf. Ook hiervoor geldt voor mij geneuzel achter de komma. Wat ik wel fijn vind aan een holle vouw is dat bij het wetten je maar twee stukjes hoeft te wetten en niet de hele vouw. Tevens voel je beter dat je vouw op de steen ligt. Als de slijpplekjes weer naar elkaar toekomen slijp ik de beitel weer hol op de machine. Er zijn echter vele wegen die naar rome gaan. Wat vele echter vergeten is dat we eigenlijk alleen maar letten op de scherpte bij aanvang. Ook ik test dit met een papiertje. Maar of de beitel dan ook langer scherp blijft is een hele interessante discussie ( maar wel achter de komma).
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mooi he? Iedereen heeft zijn eigen methode en manier van werken. Ik probeer veel zaken die ik hier lees uit en adopteer dan wat voor mij lijkt te werken.

Mooi forum!
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik heb zelf een bankslijper van ferm niet heel goed maar maakt wel een hele mooie vlakke en haakse kant met wat aanpassingen op de machine die gebruik ik zelf om een beitel die echt butsen heeft weer op te knappen.

En de reden dat ik naar een tormek zat te kijken is dus omdat ik of een goede set wetstenen wil kopen of een tormek aangezien ik nu een slechte wetsteen heb en het niet echt goed gaat.

Maar na het vlakken op de werkbankslijper moet ik echt minimaal een half uur wetten omdat deze er nog een heel grote braam aan laat zitten.

.

Hallo Jordiij,

Er schort iets aan je techniek en niet noodzakelijk aan je machine: bij het herstellen van een beschadigde of erg botte beitel, kun je bij het verschijnen van een heel klein braam al ophouden met slijpen. Maar zelfs al is die groot dan mag dat nog maar maximum ongeveer 1 minuut duren eer die eraf gewet is, een half uur is echt veel te lang.
Kijk eens naar de filmpjes van Steven Gauwberg uit de rubiek http://www.woodworking.nl/showthread.php?7342-Hoe-slijp-ik-videos

http://www.youtube.com/watch?v=kBZfHlV08TM het slijpen

http://www.youtube.com/watch?v=cPzmK727QpQ In dit filmpje wordt de braam eraf gehaald. Hij doet het rustig en is er ongeveer een minuut mee bezig.

Ik heb op heel veel verschillende droge slijpmachines gewerkt. Meestal waren die niet uitgerust met speciale stenen voor houtbewerkingsgereedschappen te slijpen. Ik gebruikte dan steeds de ruwste steen. De resultaten waren steeds gelijkaardig.
Ik zou eerst enkele ( 2) goede wetstenen kopen en dan nog eens met de Ferm proberen. Wetstenen moet je toch kopen. Ik gebruik na de tweede wetsteen , dat is een coticule ( Belgisch Brok) ook nog een strop.

groeten en succes

Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
He Jordy,

Mooi verhaal wordt dit zo he !! Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat van je gekocht schaaf. Het belangrijkste is dat hij het doet...toch ??
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het zal wel klinken dat ik een excuus probeer te vinden om een tormek te kopen, dit is niet zo maar ik ken me zelf gewoon en ik hbe ook met ander gereedschap gehad als ik iets koop omdat het bijvoorbeeld goedkoper is koop ik later toch wat ik eigenlijk wou kopen en dan ben ik dubbel geld kwijt.

Jordi, je techniek om te wetten staat gewoon nog niet op punt, da's alles.
Ik heb m'n beitels jarenlang geslepen op een slijpmolentje van 20€ nieuwprijs, bovendien nog met de originele stenen (rommel dus ;-)).
Af en toe gebruik ik het zelfs nog, na een kleine aanpassing was is er echt prima mee te slijpen. Met een minder kwalitatieve steen moet je gewoon wat meer koelen, maar da's op zich niet erg vind ik.
Je hebt nu ook al een goedkope werkbankslijper, dus die kost hoef je al niet meer te maken.
Een goede set wetstenen moet je toch zeker hebben, bij mij groeit die spontaan aan als ik regelmatig een rommelmarkt doe.
Mijn beste (fijnste) is een Arkansas oliesteen die ik kocht voor 2€ ;-). Die kom je uiteraard niet vaak tegen, en meestal zijn ze hol.
Een holle steen is geen probleem om te vlakken, je legt een reep schuurpapier van een heel grove korrel (40 of zo) op een vlak blad (bijvoorbeeld van een schaafmachine) en je haalt daar de wetsteen overheen tot ie vlak is. Het kan een beetje lastig zijn, vooral in het laatste stadium waar het af te schuren oppervlak wordt steeds groter wordt.

De raad van Ornament vind ik ook goed, zo heb je sneller wat je wilt en weet je ook dat het kwaliteit is.

Wat Seek hier zegt:
Op de werkbankslijper niet zo ver gaan dat je een braam krijgt maar net daarvoor stoppen. Ik heb een 400 en een 1000 watersteen. Meestal begin ik na het slijpen met de 1000 steen. Als ik niet binnen 10 halen een braampje heb pak ik de 400 steen. Die moet zeker binnen 10 halen een braam maken. Het voordeel hiervan is dat het sneller is. Op de een of andere manier duurt die laatste fractie op de slijpmachine heel lang en op de wetstenen is het zo gepiept. Duurt het op de wetstenen te lang dan ga ik nog even terug naar de slijpmachine. Even uitvogelen dus wat voor jou de snelste manier is. Nog een voordeel, juist dat laatste stukje op de slijpmachine vergroot de kans op verbranden van de snede omdat het staal daar zo dun is.

Vind ik ook erg interessant. Zo had ik het nog niet bekeken, en ik slijp ondertussen toch al meer dan 20 jaar ;-).
Hij vergeet er nog een voordeel bij te vermelden: de beitel gaat langer mee dan wanneer je telkens een braam slijpt.
De holle vouw vind ik een heel belangrijk voordeel, het vergemakkelijkt het wetten aanzienlijk.
Wat het materiaal dat zich vlak achter de snede bevindt betreft: als je de beitel wet komt er vanzelf een vlak/bol randje van zo'n millimeter de eerste keer dat je wet. Ik vermoed dat de afstand van waar de holling begint tot de snede ,groot genoeg is om niet echt een merkbare invloed te hebben wegens een tekort aan 'achterliggend materiaal'. Met de methode van Seek lijkt me dat probleem ook helemaal van de baan. Die laatste fractie wegslijpen duurt inderdaad ook behoorlijk lang, logisch, want het te slijpen vlak wordt steeds groter.

'k Wil nog even iets duidelijk maken:
Een tijdje terug heb ik een cursus over slijpen door Kodama bijgewoond, en daar heb ik een voor mij geheel nieuwe manier van slijpen ontdekt.
Het is wel een heel groot verschil met mijn techniek (waarschijnlijk zoveel als het Oosten van het Westen verschilt ;-)), maar het resultaat is fenomenaal scherp.
Ik was en ben nog steeds onder de indruk van de kunde van de meester.
Maar er is een groot verschil, en dat is het staal dat wordt gewet.
Een Japanse beitel wordt met waterstenen geslepen. Naar verluidt is de staalsoort niet geschikt om op een slijpmolen te slijpen.
Nu heb ik geen enkele Japanse beitel in mijn bezit.
Ik heb een redelijk assortiment aan beitels, die ik over het algemeen opzij leg wanneer ze bot worden, en weer door een scherpe vervang. Wanneer de scherpe beitels op zijn slijp en/of wet ik ze allemaal na mekaar en kan ik weer geruime tijd verder. Mijn beitels worden iets minder scherp dan die van Kodama, maar volgens mij is die extra scherpte vooral nuttig als die niet na de eerste steek weg is. De Japanse beitels zijn in dat opzicht superieur.
Kodama werkt ook met een enorm hoge afwerkingsgraad, de voorbeelden die op het forum reeds gepasseerd zijn spreken voor zich.
De meeste houtbewerkers die ik ken schuren hun werkstukken als laatste stadium voor het beitsen, lakken of oliën, waar Kodama het met de schaaf doet.
Dat is natuurlijk een heel andere benadering van het gebruik van beitel en schaaf, wat die paar procenten meer scherpte wel van toepassing worden.

Zelf begin ik in makkelijk te schaven houtsoorten ook steeds meer met de schaaf af te werken, het gaat sneller dan schuren en met mooier resultaat. 't Is net of je ook dieptezicht in je hout krijgt. Ik ben zelfstandig in bijberoep en maak regelmatig seriewerk. 'k Probeer altijd de beste en snelste (in die volgorde)manier te vinden om de verschillende bewerkingen te doen. Met handgereedschap dat goed werkt kan je heel mooie resultaten halen. Dat je met een Stanley niet goed kan schaven is gewoon onzin, ze hebben gewoon een beetje aandacht nodig en laten spiegelgladde oppervlakken achter. Je hoeft ze ook maar één keer in orde te zetten , enkel het slijpen van de beitel komt regelmatig terug. Het geeft veel voldoening om te ontdekken dat handgereedschap regelmatig doeltreffender is dan een machine.

Excuses voor de lange uitweiding, wat ik eigenlijk wou zeggen: Oefen met je werkbankslijper, koop enkele wetstenen en zet die Tormek uit je hoofd ;-).
Voor het geld dat je uitspaart koop je beter een ander stuk gereedschap dat je echt nodig hebt...

Als je persé een draaiende polijstschijf wilt is zijn er veeeeeeel goedkopere manieren, 't is alleen maar enkele uurtjes knutselen.

Groeten en succes ermee!
Steven
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ik raad je aan met een microbevel te werken en een slijphulpje van 10 euro. Het te wetten oppervlak is hier minimaal klein en binnen een paar minuten heb je een scherpe beitel. Een hol slijpbeeld is alleen een voordeel als je uit de losse hand wet, maar hierbij moet je wel minstens 2x zoveel materiaal weghalen itt. een microbevel. Een enkele vlakke vouw slijpen en vervolgens wetten is naar mijn mening; monnikenwerk.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Zweihaak,

kun je even toelichten wat je bedoeld met deze foto?

Voor mij is het in ieder geval niet scherp genoeg. Voor mij mag dat nog even op de coticule (synoniem: Belgisch brok of steen van Vielsalm) en daarna even polijsten op de (hand) strop. Dus een stuk leer op een plankje gelijmd, met polijstrood erop gesmeerd. Dit vraagt samen ongeveer een minuut werk. En dan is het echt vlijm, vlijm, vlijmscherp.
Ik heb recent ook chroomoxide aangekocht en het op eenzelfde strop gesmeerd gebruik makend van hetzelfde bindmiddel. De eerste resultaten vallen tegen: tot nu toe, geen meerwaarde tegenover polijstrood, en vind het tot nu toe ook geen volwaardige vervanger ervan. Nou ja, ik ga er eerst nog wat verder mee ervaring opdoen.

Voor steekbeitels en gutsen raad ik een microbevel af: indien je op de vouw (schuin geslepen vlak) moet sturen ( bevel down), heb je te weinig controle. Voor een schaafbeitel is een microbevel geen enkel bezwaar, zolang er genoeg vrijloop is.

Ik heb ooit een hulpstukje gehad, er enkele keren me gewerkt, daarna een droge slijpmachine gekocht en vanaf toen nooit meer iets kunnen doen met dat Eclipse hulpstuk. Dat is ook logisch omdat ik veel gutsen sleep moest ik wel met de hand leren wetten. Persoonlijk zou ik zeggen indien je een slijpmachine hebt , nat of droog, koop dan geen slijphulpstuk om op de wetsteen te gebruiken. Na het correct hol slijpen op de machine werk zou elke beitel, schaafbeitel , guts binnen maximaal 2 minuten (maximum, dus bijna altijd sneller) uit de hand gewet en gepolijst op plankje ( zonder machine) moeten kunnen worden met slechts één vouw ( zonder microbevel dus) en met slechts 2 wetstenen. Bij schaafbeitels kun je het proces versnellen met de microbevel.

Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik raad je aan met een microbevel te werken en een slijphulpje van 10 euro. Het te wetten oppervlak is hier minimaal klein en binnen een paar minuten heb je een scherpe beitel. Een hol slijpbeeld is alleen een voordeel als je uit de losse hand wet, maar hierbij moet je wel minstens 2x zoveel materiaal weghalen itt. een microbevel. Een enkele vlakke vouw slijpen en vervolgens wetten is naar mijn mening; monnikenwerk.
Ik slijp nu bijna uitsluitend op waterstenen. Ik heb een plekje ingericht in mijn werkplaats zodat ik niets hoef uit te pakken. Het gaat nu al verbazend snel en goed. Veel sneller dan een slijphulp. Die gebruik ik enkel om een hoek aan te passen. Een monnikenwerk vind ik het echt niet!
Het is zoals met alles: oefenen. En je zal merken dat de vorderingen relatief snel komen.
Hol slijpen kan perfect samen gaan met waterstenen. Ik slijp beitels die beschadigd zijn ook eerst hol, zeker als het dik staal is. Scheelt in werk.
Een microbevel uit de hand slijpen zou ik niet doen. Je hebt te weinig controle over de hoek. En na een tijdje is hij niet meer micro, en verlies je de tijd die je eerst gespaard had weer met die tweede vouw er af te halen.
Met de hand wetten betekent je handen onder controle houden. Wat weer meegenomen is bij het eigenlijke gebruik van het gereedschap.
 
Laatst bewerkt:

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Zwaaihaak, als je bedoelt dat je hem met een tormek zo makkelijk al scherp kan krijgen snap ik je. Zo nee wat bedoel je er mee?

Ik zit ook te kijken naar een manier die niet heel veel tijd kost en niet heel moeilijk is om te leren als ik dan zie dat op een tormek hij zo snel al scherp is, is dat toch wel een droom apparaat :p

Ik ga na de vakantie bij iemand in de buurt een aantal beitels slijpen op de tormek om te kijken wat ik makkelijker vind.

Wat al eerder is gezegd dat iedereen ze eigenmanier heeft, ik heb al vaak zat op een wetsteen geslepen misschien nog een keer een betere kopen en ik ga dan dus nog kijken hoe het gaat met een tormek. En dan wil ik gaan beslissen wat ik makkelijker vind en wat mijn manier is. Ik denk zelf op een tormek alleen is het prijskaartje wat me tegenhoud.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Mathieu, wat voor wetstenen heb jij als ik vragen mag want ik zie zoveel soorten en merken dat ik door de home het bos niet meer zie.

Ik bedoel dan welk merk niet welke grofte.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb een Atoma diamandsteen (korrel 400), een Shapton 1000, 5000 en 8000 en een Sigma Select 3000. Verder heb ik nog enkele stukken coticule, maar die gebruik ik zelden (te klein).
Deze stenen zijn niet goedkoop, maar behalve de 1000, kan je met de andere al een hele tijd verder.
De Shapton 1000 is wel een prettige steen die erg agressief is. Na 2 jaar ben ik door de helft.
Maar voor te beginnen heb je niet al deze stenen nodig, of kan je ook goedkopere (zachtere) stenen nemen. Welke steen gebruik je nu?
Als je in de buurt woont, mag je altijd komen testen.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
@ornament

Ik bedoelde te zeggen dat rechtstreeks van de waterslijpmachine ze al behoorlijk scherp zijn.
De hoekjes rond ik iets af op een grovere wetsteen korrel 1200.
En ja ik wet ze ook na op een Coticule, die schijnt iets van een korrel te hbben tussen 4000 - 6000 ??

Een microbevel op een steekbeitel doe ik idd ook niet.
Vroeger noemden ze dit: "over de kop wetten".

Een op een machine geslepen beitel, geeft een holle vouw, als je die afwet krijg je iets wat op een microbevel lijkt, maar is dat niet, het houd nl de zelfde hoek.
Misschien dat die usa lui toen ze met handstenen gingen wetten dit niet kregen, omdat je dan een vlakke vouw krijgt, en daarom de microbevel aanzetten omdat ze misschien dachten dat dit zo moest??

Beitels wet ik uit de hand, schaafbeitels met een slijphulp.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dat van die mirobevel is niet perse iets Amerikaans, dat is een heel oude techniek om het werk op de polijststeen zo kort mogelijk te houden en er zeker van te zijn dat je echt op de snede zelf staat te polijsten. Het hangt er ook vanaf waar je de beitel voor gebruikt. Om te hakken is het ook handig om snel een iets steilere hoek te krijgen, bij schaven zit die microbevel zowiezo niet in de weg. Maar bij een gewone beitel is het inderdaad niet handig.

Ik ben er nu ook wel achter dat je die microbevel echt zo klein mogelijk moet houden, anders bijt je jezelf in de staart bij de volgende slijpbeurt, en duurt het veel te lang om weer een braampje te krijgen.

Bij al deze methodes is het belangrijk om rekening te houden met de volgende slijpbeurten. Het is niet moeilijk om een beitel scherp te krijgen, maar hoeveel werk is het bij de volgende keer? En bij een gewone steekbeitel wil je tijdens het werk vaak even tussendoor wetten zonder een hele slijpprocedure door te lopen. Dat zijn allemaal dingen om rekening mee te houden. Scherpte management, om het maar op een moderne manier te zeggen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Zwaaihaak, als je bedoelt dat je hem met een tormek zo makkelijk al scherp kan krijgen snap ik je. Zo nee wat bedoel je er mee?

Ik zit ook te kijken naar een manier die niet heel veel tijd kost en niet heel moeilijk is om te leren als ik dan zie dat op een tormek hij zo snel al scherp is, is dat toch wel een droom apparaat :p

hallo Jordiij,

Dat is een tegenstelling: de Tormec slijpt veel trager dan een droge steen. Er werd in dit hoofdstuk of draadje ( Handschaaf, dat je zelf startte) , hele pakken informatie gepost. Een paar keer alles herlezen en op alle linken klikken kan misschien de mist wat doen optrekken. Zo valt het bijvoorbeeld op dat de meeste schrijvers een Tormec niet noodzakelijk vinden en staat er een uitvoerige voor en nadelen van droogslijpers tegenover Tormec machines. Een droomapparaat is het niet (indien zoiets al zou bestaan) en de slijtage is stukken hoger dan met een droge slijpmolen.. Mijn gereedschap slijp ik droog, op een eerder goedkope snel draaiende machine. Niet stuk te krijgen . Ik verdien al dertig jaar brood met beitelen, gutsen en burijnen, hakken, boetseren en dat alles is handwerk, nooit is er iets vanuit CNC of kopieermachine langsgekomen, ook geen series. Ik moet dus veel moeilijke gutsen en burijnen correct geslepen zien te krijgen en bovendien vlijmscherp. Nooit wordt er na het snijden of schaven iets na geschuurd met schuurpapier. Het moet goed genoeg gesneden worden, dus alles VLIJJMMM SCCHHHHERRRRP en met een correcte geometrie ( er staat een niet de)

Ik heb ook elders de beschikking over twee grote Tormecs waar ik ook het onderhoud aan doe, en ook op slijp . En dus weet ik hoeveel slijtage en kosten er aan zijn. Dat schreef ik al eens eerder op dit forum. Nu hebben we het over zeer intensief gebruik door een groep mensen, indien je er alleen op werkt, zul je daar niets van merken. Nog nooit heb ik het nodig gevonden om voor mezelf een Tormec te kopen of mijn gereedschap mee te nemen naar de Tormecs waar ik beschikking over heb. Als Tormec voordeel, beter of sneller, zou ik het gekocht hebben. En de tijd nodig voor het afwetten en polijsten om het maximaal scherp te krijgen is bij beide systemen ongeveer gelijk. Voor de allerlastigste is het maximaal 2 minuten. De rest duidelijk korter. Ik polijst met de hand op een plankje met leder erop: een 12 tal snelle streken aan beide kanten en je zult verstelt staan. Scherper kun je ze niet krijgen, "of het is na de komma". De scherpte doet echt wel denken aan dat van scheermessen.

Voor alle duidelijkheid: aan iemand die wil een beginnen met houtsnijden ( intensief beitels en gutsen slijpen is erbij) en niet droog kan slijpen, zal ik zeker een Tormec aanraden. Waarom zou die het risico op oververhitte gutsen moeten lopen? Een leraar houtsnijden ( duizenden beitels en gutsen zijn in zo'n cursus aanwezig) zei mij een paar jaar geleden eens dat dit apparaat zowat een redding is van zijn cursus en hij blij is dat het niet droog meer hoefde. Hij bedoelde dat er heel veel onheil met oververhitte beitels mee voorkomen wordt. Ik geef die man volledig gelijk.

Jordiij , je schreef toch dat je ( enige) probleem zit in het haarscherp wetten van je gereedschap en dat het machinaal slijpen wel lukt? Machine probleem of keuze is dan toch opgelost? Gefeliciteerd daarvoor, dat is al een zeer belangrijke vaardigheid die je beheerst. Vandaar, je kan het al , dus zonder dure Tormec, dus niet nodig. Routine komt dan altijd vanzelf. Nu nog even het wetten iets verbeteren en je bent er helemaal.

In verband met de schaaf. Deze zal het prima doen. Alles hangt af van de scherpte van het mes, en daar is nu juist het probleem waaraan gewerkt wordt. Het afstellen ervan, daar kom je wel achter als je wat gaat experimenteren, eerst een vlijmscherpe beitel. Zool vlakken? Werk er eerst zo maar mee, ik heb de mijne nooit gevlakt . Ik heb ooit een oude een Rolls Royce onder de schaven, een echte Noris , gekregen omdat de vorige eigenaar overleden is, en die ergens naar toe moest. In prima staat, moest niets aan gebeuren. . Er werd in boeken geschreven dat dit merk dit beste schaven maakte die er tot nu toe ooit gemaakt zijn. Ik werk liever met mijn Stanley. Deze Stanley is vierendertig jaar geleden geproduceerd en toen nieuw gekocht, dus niet met houten handvatten en niet van vooroorlogse betere kwaliteit, en de zool is niet helemaal vlak). Ik schaaf er even glad en vlak mee als met de Noris, die absolute top schaaf. De ergonomie vind ik bij de Stanley en al wat erop lijkt gewoon beter, zeker op smal hout.

Scherpen en gebruiken, die schaaf. En best even stoppen met dromen over andere schaven, je kunt met je schaaf echt al heel veel doen. Stonden er trouwens geen Bessey lijmklemmen op je lijstje? Zou ik daar eerst (na één of twee wetstenen , een oude schoen voor het leder, een plankje, houtlijm en polijstrood en transparante schoencrème) van dromen. Ik zal binnenkort eens een draadje beginnen over polijsten onder de rubriek: houtsnijden, werkwijze. Er staat ergens op het forum al iets over polijsten met chroomoxidegroen.
Je kunt later nog altijd vlakken. Ik kan dat na vierendertig jaar ook nog, maar het zal dus wel niet nodig zijn zeker. Als ooit de praktijk zou uitwijzen en dus niet de theorie, dat er ingegrepen moet worden dan zal ik niet aarzelen. Het weghalen van een heel klein beetje materiaal van de zool, net achter het beitelopening heb ik bijvoorbeeld wel al eens gedaan, ter compensatie van slijtage aan de rest van de zool. Na tientallen jaren... Het geheel vlakken heb dat tot nu toe zelf alleen met mijn kopshoutschaafje gedaan, omdat het venster voor de bek opening te regelen niet in hetzelfde vlak met de zool lag. Dus was vlakken de enige oplossing..

Ik zou het hele draadje nog eens een paar keer doorlezen en op alle linken klikken, er staat hier zoveel gedeelde informatie, methoden .Ik heb ook alles een aantal keren overlezen, voor ik weer eens schrijf. Indien je toevallig een uiterst snelle manier(- en) van slijpen zoekt, budgetvriendelijk, dan staat dat er ergens tussen.... met varianten..... zonder een hele collectie dure wetstenen... met korte filmpjes (als het slijpen snel gaat is het filmpje kort)

@ Zweihaak. Dank je voor de toelichting bij je foto, nu snap ik het verband.


succes,
groeten
Ornament
http://www;houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Beste ornament.

Bedankt voor je uitgebreide bericht.

Nu ben ik nog lekker op vakantie maar als ik terug ben zal ik toch nog is me techniek met uit de hand slijpen gaan proberen te verbeteren.

Ik zie uit naar je topic over polijsten, aangezien ik geen idee heb wat Polijstrood is haha.

Ik ga denk ik nog is eerst kijken naar een goede geleider om bij me bankslijper te doen aan gezien ik nu maar een heel klein plaatje heb als geleider om de juiste hoek te houden.

Ik ga zeker alles nog een keer door lezen.

Bedankt voor alle tips.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Jordi,

Goede leunspanen zijn inderdaad uiterst belangrijk en vaak de enige verbetering die men moet doen aan een goedkope slijpmachine. Naar mijn ervaring kan je de oorspronkelijke stenen erop laten, tenminste indien je enkel op de ruwe slijpt, maar goede, slecht leunspanen moeten door iets bruikbaar vervangen worden.. Die van mij (zelfbouw) iets 1 euro kosten aan materiaal, per leunspaan. En ze zijn juist voldoende goed voor mijn maniakaal geslijp. Er zou makkelijk iets stabieler gemaakt kunnen worden, en vaak denk ik om dat eens te gaan doen, maar het werkt al meer dan dertig jaar. Op internet vind je voorbeelden andere voorbeelden van zelfbouw. Wanneer je terug bent, kun je misschien eens een foto posten over je oorspronkelijke leunspanen. Op dit forum zal je wel heel wat suggesties krijgen.

Groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ornament, even een vraagje. Jij doet veel houtsnijwerk. Slijp je de gutsen ook met een holle vouw, of hou je die juist bol?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.