Hand schaaf

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
na de schaaf ff te hebben gevlakt zo goed als kan en de bijtel te hebben geslepen op een goedkope wet steen maakt die al hele mooie krullen over de hele lengte van het hout.

dus kan het alleen maar beter worden.

over een tijdje maar is kijken naar een setje van twee wetstenen en een slijp hulp om hem helemaal mooi te slijpen.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik heb van de week precies eenzelfde schaaf op Marktplaats opgepikt. Iets meer betaald dan jij, maar blijft een goede koop. Tuurlijk, het kan altijd mooier, beter en duurder. Zie dezelfde "gekte" ook terug in mijn andere hobbies, fotograferen en gitaarspelen. Altijd is er wel iets aan te merken op een model. Hoe langer je zoekt op internet, hoe meer het lijkt of er niets deugt van jouw camera of gitaar.

Veel belangrijker: zorg dat je een goed oog ontwikkelt voor fotografie en oefen op een prachtig deuntje. Uiteindelijk zijn het gebruiksvoorwerpen. Schaaft je schaaf? Prima. Kan het beter? Altijd ;-)

Succes met je houthobby!
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Je heb helemaal gelijk. Alles kan altijd beter maar als het doet wat het moet doen is het goed.

Een lie Nielson ziet er mooi uit een peaktool ook maar warom zoveel uit geven als iets anders ook werkt. Tuurlijk ze zijn beter dat weet ik ook maar voor mij blijft het een hobby. Ik ken ook timmermannen die liever werken met een oude omdat ze die helemaal naar hun wensen kunnen aanpassen dat doe je niet snel met een hele dure.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Je heb helemaal gelijk. Alles kan altijd beter maar als het doet wat het moet doen is het goed.

Een lie Nielson ziet er mooi uit een peaktool ook maar warom zoveel uit geven als iets anders ook werkt. Tuurlijk ze zijn beter dat weet ik ook maar voor mij blijft het een hobby. Ik ken ook timmermannen die liever werken met een oude omdat ze die helemaal naar hun wensen kunnen aanpassen dat doe je niet snel met een hele dure.

Ik geloof er helemaal niets van dat een goed afgestelde en geslepen Stanley minder presteert dan een veel duurder merk.

Een goed investering in je hout bewerking hobby, zou denk ik dan ook beter een goede slijpmachine zijn.
Als je dan toch € 300,- of meer voor één schaaf zou willen uitgeven, is misschien een Tormek T3 het sparen waard zijn, en wellicht een betere uitgave.
http://www.baptist.nl/houtbewerkers...achines/tormek-supergrind-t-3-natslijpmachine
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik heb van de week precies eenzelfde schaaf op Marktplaats opgepikt. Iets meer betaald dan jij, maar blijft een goede koop. Tuurlijk, het kan altijd mooier, beter en duurder. Zie dezelfde "gekte" ook terug in mijn andere hobbies, fotograferen en gitaarspelen. Altijd is er wel iets aan te merken op een model. Hoe langer je zoekt op internet, hoe meer het lijkt of er niets deugt van jouw camera of gitaar.

Veel belangrijker: zorg dat je een goed oog ontwikkelt voor fotografie en oefen op een prachtig deuntje. Uiteindelijk zijn het gebruiksvoorwerpen. Schaaft je schaaf? Prima. Kan het beter? Altijd ;-)

Succes met je houthobby!

Dat doet mij een beetje denken aan de zelfbouw audio.
Je hebt daar ook mensen die honderden euro's uit geven voor bv vergulde of zelfs massief 14 karaat bananepluggen, of schroefjes.
Vaak zijn hun zelf de enigste die dan de geclaimde verbeterings kwaliteit horen :)

In !sommige! opname studio's worden dit soort connectoren gebruikt om de minimale ruis tijdens een opname te voorkomen.
In de meeste studio's word dit totaal niet gebruikt, omdat ze ruis er via een digitale bewerking uit poetsen.
Maar bij het afspelen thuis? ..... heb je daar geen enkele toegevoegde waarde aan. Behalve dat je kunt pochen dat je heel veel geld voor een bananenplug of een ander soort connector hebt uitgegeven.
Natuurlijk is het gebruiken van een goede luidsprekerkabel en connector belangrijk, maar overdrijven kun je dat ook, en daar spelen producenten en voor al handelaren heerlijk op in.
Maar de combinatie van versterker eindtrappen, luidspreker filter is vele malen belangrijker. Ruis in huis Hi-Fi word veroorzaakt door slechte geleiding of onderbelasting van je eindtrappen of luidspreker filter/spoelen, of een slechte verbinding tussen je kabel en aansluiting,
of een slecht geaarde versterker.
Vaak is het een hele hoop na ge-papagaai, zonder dat men echt kennis van doen heeft.

Een ander mooi voorbeeld is:
Jaren geleden was er eens een iemand die een test wilde doen met violen, en dan met name om het verhaal dat de Stradivarius het beste te bespelen was en het mooiste geluid voortbracht.
Er weren zeer goede violisten gevraagd mee te doen aan de test, die in verschillende bekende orkesten speelden.
Er waren een aantal violen waar op gespeeld waren, maar de violist werd geblindoekt en mocht de viool niet uitvoerig bevoelen.
De violist speelde met een aantal violen, en moest dan het viool een cijfer geven en bepalen of het een Stradivarius was of niet.
Wat schetste de enorme verbazing, de Stradivariusen werden als slechtste beoordeeld, en maar een heel klein aantal kun vertellen wat de Stradivarius was of niet.
Deze test is inmiddels een aantal keren door anderen ook uitgevoerd, met het zelfde resultaat.

Een van de vele testen staat hier:)
http://www.npr.org/blogs/deceptivec...uble-blind-violin-test-can-you-pick-the-strad

En zo is het ook in de houtbewerking soms.
Je bent echt geen LieNielson, Veritas, of Clifton nodig om een plankje glad te kunnen schaven als hobby houtbewerker.
De schaaf en slijptechniek is vele malen belangrijker dan de schaaf zelf. Er van uitgaande dat de schaaf foutloos in elkaar zit, en hij redelijk vlak is.
Een schaaf hoef niet tot op een honderste milimeter vlak te zijn, en het over grootste deel van de houtbewerkers kunnen ook niet tot op een hondedrste of tiende van een milimeter werken.
In de staal industrie is dat natuurlijk een heel ander verhaal, maar voor de gemiddelde houtbewerker, nee.
Het kleine extra wat de nieuwe erg dure schaven bieden, geeft voor de hobby houtbewerker geen extra.
En als ik toch dan zou moeten kiezen zou ik eerder voor een Clifton gaan, die zijn nl wat eerlijker in hun marketing.
De meeste usa marketing is gebaseerd op het eerst afbranden van de concurentie, en dan verklaren waarom hun product beter is, in hun politiek doen ze dat al net zo.
En nee ik zeg niet dat het slechte schaven zijn, maar de manier van adverteren is fout vind ik.

Het zelfde geld een beetje voor de electrische machines, je bent echt geen Festool/Maffel nodig om met een bovenfrees een afronding te maken een een gemiddeld werkstuk (zegt iemand met heel veel Festool spullen :) )
Met een goedkopere machine kun je die bewerking ook maken, de frees zelf maakt meer verschil dan de machine.
Werkt een dure machine beter, ja soms..
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Op zich helemaal mee eens Zwei, alleen heb ik nooit agressieve advertenties van Lie Nielsen of Lee Valley gezien. Ik vind ze juist vrij sympathiek overkomen met heel veel informatie, zoals het Youtube kanaal van LN.

Geen idee of een LN het beter doet dan een oude Stanley. Ik heb er zelfs nog nooit een aangeraakt, laat staan gebruikt.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
ik ga ook nu sparen voor een goede set wet stenen en een mooie slijp machine.
bedankt voor alle tips.
gr jordi
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Even een paar tips voor alle schaaf beginners die dit lezen:

- Een hele scherpe beitel is essentieel voor een schaaf. Heel veel schaafproblemen zijn terug te voeren op een botte beitel. Zelf loop ik ook nog wel eens te klooien en dan slijp ik de beitel en alles werkt weer pirma.

- Investeer dus in twee of drie goede wetstenen. Een grove en een fijne polijststeen en misschien iets daartussen in of juist een extra grove steen.

- Een electrische slijper gaat je heel veel tijd besparen. Veel beginners zijn er bang voor, maar dat hoeft echt niet. Met een beetje gezond verstand hoef je geen gereedschap te verbranden. Gebruik een grove steen, die slijpt koeler. Houdt hem schoon, gaat het beste met een diamond afritser, bijv: http://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/hulpmiddelen-voor-machinaal-slijpen-en-wetten/diamant-afritser-45mm
Duw de beitel niet te hard tegen de steen, laat de steen het werk doen en af en toe de beitel koelen in een bakje water, als het sist moet je een beetje kalmer aan doen.

- Geen enkele reden om een dure Tormek te kopen. Zie boven. Een goedkope uit de bouwmarkt doet het ook goed, de steen is belangrijk niet het motortje.

-Ik zal geen beginner afraden om een slijphulp te kopen. Koop niet de veel te dure LV, maar de goedkope Eclipse copy:
http://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/hulpmiddelen-voor-handmatig-slijpen-en-wetten/geleider-voor-het-slijpen-van-steek-en-schaafbeitels
Om de juiste hoek in te stellen meet je de afstand die de beitel uit de houder steekt. Om dat elke keer makkelijk en snel te doen, maak je een plankje met een paar afstandsblokjes. Zoals hier vanaf 12:00 min: http://www.youtube.com/watch?v=9aDPZzMvVTA&list=PL5BE69422F61CEE64&index=9

- Na een tijdje wordt je dat gedoe met die slijphulp helemaal zat of je wilt ook gutsen slijpen of wat dan ook. Slijpen en wetten uit de vrije hand is NIET moeilijk. Het is niet voorbehouden aan de profs. Als ik het kan, kan iedereen het.

- Kies 1 slijpmethode en hou je er aan tot je het helemaal in de vingers hebt. Heen en weer switchen tussen methodes levert alleen maar frustratie op.

Ik ben vast nog heel veel vergeten. :)
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Daar heb je wel gelijk in.

Maar ik heb van veel mensen gelezen dat die goedkope niet heel goed zijn. Dus dan lijkt die duurdere van veritas wel een betere investering aangezien ik vaak als ik iets heb waar ik niet het gewenste resultaat mee behaal toch weer een nieuw koop en dan ben ik dubbel geld kwijt.

En als ik dan kijk ben ik minimaal rond de €50 aan wetstenen kwijt een van 1000 en een van 5000 plus een slijp hulp is samen rond de €100. Ik heb vaak gelezen dat voor slijpen je eigenlijk een laagtoerental slijper nodig heb. En de bouwmarkten versie die ik nu heb draaid op 3500 rpm dus verbranden me bijtels vrijwel gelijk als ik ze er even op heb. Dus als ik daar een nieuw voor wil kopen ben ik ook al meer dan 100 euro kwijt dus dan kan ik lijkt mij beter een tormek t3 kopen of heb ik dit fout? En ik kan aardig recht uit de hand slijpen maar ik ben laatst een half uur met een bijtel aan het wetten geweest en die word niet echt scherp hij kan nog geen dun stuk papier snijden. Met hout gaat het wel goed maar ik wil ze eigenlijk hoe die Engelsen dat in filmpjes altijd zeggen razor sharp.

En als ik lees dat sommige mensen hun tormek al meer dan 10 jaar hebben is het wel iets dat lang mee gaat. Dan is het niet zo maar iets dat snel kapot is.

Maar bedankt voor de uitleg. En ik zal er nog is goed naar kijken wand ik heb nog een heel lijstje wat ik wil kopen. Ik wil ook nog bessey lijmklemmen en een goede set houtdraaibeitels.
Ook ben ik geslaagd en mag ik iets daar voor uit kiezen dus dacht ik aan een tormek misschien maar als mensen nog tips hebben om er juist een te kopen of juist niet hoor ik dit graag.

Gr. Jordi
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Er zit nog wel een zee van verschil tussen een rammel-slijphulp en een Eclipse. Er zijn er inderdaad bij waar de beitel in de behuizing vreet als je hem inklemt en je de schroef al bij de eerste keer krom draait. Ik heb persoonlijk geen ervaring met het ding van Baptist, maar ik kan me niet voorstellen dat ze hun reputatie op het spel zetten door een baggerding te verkopen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Lie Nielsen verkoopt ook die Eclipse kopie. Soms moet je even de overtallige laklaag wegvijlen waar de beitel vastklemt. Doe ook af en toe een drupje olie in het wieltje zodat hij blijft draien. En echt, geloof me, die LV doe thet niets beter. Die komt met zijn eigen set problemen, zoals het lastiger haaks inklemmen van de beitel, die de neiging heeft scheef gedrukt te worden. Ik had ook moeite met het gewicht van dat ding, vooral als je het geheel op zijn kop draait om de spiegelkant van de beitel te polijsten. Persoonlijk kon ik er nooit vriendschap mee sluiten.

En echt, werkelijk, er is geen enkele reden om een beitel te verbranden op een 3500 toeren, 150mm slijpsteen. Als je geld wilt investeren koop dan een goede, GROVE steen van rond de 40 grit. En houdt het oppervlak SCHOON met die diamant afritser! Stel de leunspaan in op de gewenste hoek, leun de beitel op de leunspaan en duw hem ZACHTJES tegen de draaiende steen. Houdt de beitel in BEWEGING van links naar rechts. VOEL met je vingers achterop de beitel de temperatuur vlak bij de snede, en KOEL AF in een bakje water als hij meer dan handwarm wordt. Ik heb de sleutelwoorden even groot geschreven. Een leunspaan met twee knikpunten is wel handiger trouwens om hem goed af te stellen.

Een hele goede steen is deze van Norton. Maar die past niet zomaar standaard op onze slijpmachines.
http://www.classichandtools.com/acatalog/Norton-Bench-Wheels.html

Vooral in Amerika wordt erg veel geschreven waar je bijna van gaat geloven dat je constant veel geld uit moet geven. Maar simpel en goedkoop gaat ook, past ook beter bij onze landsaard.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hee Jordii, gefeliciteerd! Waar ben je voor geslaagd en ga je nog een vervolgopleiding doen?

Een tormek is mooi maar geen noodzak, zonder gaat het ook prima! Als je beitels meteen verkleuren bij het slijpen dan doe je iets niet goed. Waarschijnlijk duw je te hard tegen de steen, waardoor er veel te veel wrijving ontstaat, waardoor hitte, waardoor verbranding. Probeer eens je beitels gewoon tegen de steen te laten leunen zonder er ook maar iets tegen te duwen? Duurt langer, maar ze verbranden niet. Pak een stuk afvalmetaal en ga daarmee oefenen en dingen uitproberen. Na enige tijd krijg je het in de vingers en kan je de echte beitels gaan slijpen. Geduld is hier een sleutelwoord en eerlijk is eerlijk, ik had het ook niet op jouw leeftijd. Toch proberen op te brengen, het is echt kicken als je WEL papier kan snijden met je beitel en messen!! Of als je de haren op je onderarm kan scheren met je schaafbeitel en dat dan aan je vriendin laat zien waarbij je smerig in je arm snijd, zoals mij gebeurde :mad:

Wat voor steen heb je? Grijs, wit, groen? Je kan het beste een brede witte steen gebruiken en die dan ook regelmatig schoonmaken en vlakken met een diamanttooltje.

Wat ook kan, bij beitels waar je een nieuw vlak op moet slijpen, is het ding tegen een (stationaire) bandschuurmachine houden. Zelfde verhaal, niet hard duwen maar gewoon er op laten leunen. Je krijgt dan een nieuw recht snijvlak wat je daarna natuurlijk nog wel moet naslijpen en wetten.

Overigens werk ik al jaren met een slijphulp van Stanley, bevalt me prima. De meegeleverde steen gebruik ik niet, ik heb bij Buitelaar een set diamant "steentjes" gehaald en die gebruik ik samen met die slijpsteun. Als een zonnetje....

Groet, Rob.

PS: bijna tegelijk met Seek gepost, zie ik nu. Helemaal met Seek eens, behalve dat ik grit 40 te grof vind, maar das erg persoonlijk. Zijn laatste zin zou ik ook geschreven kunnen hebben.
 
Laatst bewerkt:

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
De slijpmethode die ik al jaren toepas: De beitel in een stanley slijphulp, de bandmachine ondersteboven in de bankschroef van de werkbank en gaan. De beitel wordt niet snel warm, wel scherp. Daarna even wetten (waarbij ik de beitel gewoon in de slijphulp laat zitten) op schuurpapier met korrel van resp. 240, 400, 1000 en 2000. Kost een paar minuten per beitel en ze worden er echt vlijmscherp door.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Ik ga volgendjaar met een opleiding ontwerpend meubelmaker doen.

Welke diamant stenen van hbm hbm heb jij?

Ik heb zelf een witte steen op me werkbankslijper.

Die ik bij hbm die staat zijn alleen 180 en 300 en 600 maar vaak lees ik dat voor goed slijpen je een wetsteen van 1000 en 5000 nodig heb of zijn dat weer andere soorten van hoe je de grofte beschrijft?

Ik ga morgen op vakantie. Dus ff niks met houtbewerking doen en is goed na denken wat ik ga doen een tormek kopen of toch blijven proberen om het met me werkbank slijper en wetstenen doen. soiso ga ik het nog een keer proberen als ik terug ben van vakantie met een wetsteen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Leuk! Ik droom regelmatig van een late carriere als meubelmaker, maar ja, dat zit er niet meer in vrees ik...

Ik heb momenteel vier steentjes in oplopend grit, waarvan de fijnste 1200 is, meen ik, thuis even nakijken. Ik heb daar ruim voldoende aan. Wel wet ik nog heel zorgvuldig, das ook wel de moeite waard om uit te leggen:

Boormachine in een houder met daarop een viltschijf dik 20mm 150mm doorsnee. Die schijf wordt deels ondersteund door een op maat gemaakt rond stuk multiplex. De viltschijf is doordrenkt met parafine olie, vervolgens wordt er polijstpasta opgesmeerd (honing paste van Tormek of zwarte/grijze polijstpasta van Buitelaar) Na de diamantsteen zet ik de beitel op de viltschijf en polijst tot hij spiegeltjeglad is aan voor en achterkant. Dit doe ik met alle scherpe gereedschappen. Mijn draaibeitels bijvoorbeeld haal ik tijdens het draaien regelmatig even snel over een diamantsteentje (de gele Sorby "tandenborstel") en daarna snel over de viltschijf met pasta. Blijven vlijmscherp!

Succes en prettige vakantie!!

Groet, Rob.

PS: als je die viltschijfmethode gaat gebruiken, pas dan op de eerste keren dat je dat ding laat draaien. Er sproeit dan parafineolie in een straal van twee meter in t rond!!
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Oké dus inplaats van een hogere steen van korrel 5000 doe jij dat op een schijf ook handig denk ik.

Ik hbe genoeg om over na te gaan denken.

Gr. Jordi
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik heb zelf ook een sneller slijpende machine dan een Tormek, die ik gebruik voor beitels of schaafmessen met een flinke beschadiging.
Het is een Nederlands fabrikaat, made in Holland hahaha.

Creusen Ds 7500 TS
De TS staat voor traag slijper, die draait met een lager toerental, en heeft 2 verschillende stenen qua grofte.
Toerental (rpm): 1400-1700 i.pv de meestal gebruikte 2800-3500 rpm
http://www.creusen.nl/metalworking_catalogus.php?cid=5&s=1

Dit is eigelijk de betere bankslijper voor de houtbewerker.
Pluspunt:
1- veel lager toerental.
2- 5 jaar garantie, als er iets kapot aan gaat of je bent onderdelen nodig dan zijn die er!
3- heeft geen problemen met het slijpen van harde schaafmessen zoals A1 of A2 staal
Nadeel;
1- iets mindere en wat slechtere slijpgeleiding, maar als je daar flink de tijd voor neemt om die goed intestellen, is daar prima mee te werken.
2- je moet de beitels en schaafmessen nadien afwetten met een wetsteen.
3- Als je te lang slijpt een te hard duwd, verbrand je vouw alsnog, wat ik doe is 3x links rechts bewegen en dan 2 á 3 seconden koelen in een plastic waterbakje, en dan verbrand je vouw niet.
4- vonkt tijdens het slijpen

En nee een Tormek ben je niet nodig, maar is wel een heel prettige slijper, met een gladdere vouw.

Het verschil tussen een Tormek ene een normale bankslijper:
1- nooit meer een verbrande vouw
2- fijn slijpbeeld zonder diepe krassen in de vouw, die je anders met een wetsteen er weer uit moet wetten/slijpen.
3- heel scherp slijpen
4- goede hoek geleiding, en makkelijk in te stellen
5- goede garantie
6- vonkt niet tijdens het slijpen

Nadeel;
1- duur, maar wel goede levensduur en vervangings onderdelen.
2- het slijpen duurt iets langer bij beschadigde vouwen.
3- moeite met slijpen van A1 en A2 staal soorten.

Slijpen met handslijpstenen en daarna met wetstenen.
Duurt veel langer omdat je veel meer staal moet wegslijpen, zeker als je een beschadigde vouw hebt.

De Stanley slijphulp voor handmatig slijpen en wetten schijnt idd ook goed te zijn.
De versie van Veritas ziet er veel gelikter uit, maar doet het zelfde, maar voor een veel hogere prijs.
De goedkope van ebay heb ik laatst zelf gekocht omdat het rolwiel van mijn oude Eclipse stuk was, de Eclipse word niet meer gemaakt, en het ding wat Proops op ebay aanbied is redelijk gelijkwaardig voor een heel lage prijs,
hij heeft echter even 10 min aandacht nodig van een zoetvijl.

Ik heb zelf heel sterk de indruk dat de gelijk lijkende modellen die anderen aanbieden uit de zelfde fabriek komen.
 
Laatst bewerkt:

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Mooie vergelijking tussen die bankslijper en een tormek.

Ik heb zelf een bankslijper van ferm niet heel goed maar maakt wel een helemooie vlakke en haakse kant met wat aanpassingen op de machine die gebruik ik zelf om een beitel die echt butsen heeft weer op te knappen.

En de reden dat ik naar een tormek zat te kijken is dus omdat ik of een goede set wetstenen wil kopen of een tormek aangezien ik nu een slechte wetsteen heb en het niet echt goed gaat.

Maar na het vlakken op de werkbankslijper moet ik echt minimaal een half uur wetten omdat deze er nog een heel grote braam aan laat zitten.

En als ik dan een nieuwe bankslijper zou kopen bijvoorbeeld die zwaaihaak net een link van gaf ben ik voor die 250 euro kwijt. En voor een goede set wetstenen plus hulp ook 75 euro dus dan kan ik beter een tormek kopen.

Het zal wel klinken dat ik een excuus probeer te vinden om een tormek te kopen, dit is niet zo maar ik ken me zelf gewoon en ik hbe ook met ander gereedschap gehad als ik iets koop omdat het bijvoorbeeld goedkoper is koop ik later toch wat ik eigenlijk wou kopen en dan ben ik dubbel geld kwijt. Ik verdien niet zo veel geld maar ben net aangenomen bij de plaatselijke ijzerwaren handel dus dan kan ik beter wat geld sparen voor wat beters.

De Timmer man die mij heeft geleerd om uit de hand te wetten doet het alleen maar met een werkbank slijper en wetsteen maar die doet dat al meer dan dertig jaar. En hij gebruikt ze alleen om wat uit te hakken en zo als die deur kozijnen moet maken om dan een verbinding uit te hakken. Maar om een mooie verbinding in hard hout te maken moeten ze wel wat scherper zijn denk ik. Hij heeft wel is me beitels ge slepen maar dan vond ik ze nog net niet scherp genoeg.

Als ik dan kijk als ik wat meer uit geef en een perfect resultaat kan krijgen in een minut als de vouw al goed is geef ik daar liever wat meer aan uit dan wetstenen te kopen een houder en dan alsnog misschien een bankslijper moeten kopen.

Ik hoop dat jullie dit snappen.

Ps sorry voor de grote tekst maar dit is beter dan alles zeggen in meerdere berichten.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Tja kijk Jordiij iedereen gaat op denk duur slijpen met een manier die hem het beste bevalt, er bestaat niet één slijpmanier die het beste is, het kan op vele manieren.

Ik slijp op verschillende manieren, afhankelijk van de botheid of beschadiging.
Ik heb een Tormek een Creusen en verschillende slijp en wetstenen.
En regelmatig na een aantal uren gewerkt te hebben, kun je soms makkelijker even een paar halen geven over een gladde steen met een hoge korrel.
Als je wacht tot het snijgereedschap flink bot is, heb je meer werk om het weer scherp te krijgen, en ben je eerst een grofere steen nodig.

Neem er de tijd voor, en slijp rustig, slijpen is net zoiets als leren zagen of schaven, neem de tijd, kijk wat er gebeurt.

Met hakwerk word een beitel sneller bot dan met steekende en snijdende bewegingen.

In het algemeen zou je kunnen zeggen dat je hakbeitels of schaafbeitels met een grote afname in een andere hoek slijpt.
hakken, 35 graden, is minder scherp, maar blijft langer scherp, bij hakbeitels en bv op een voorloper schaaf
steken, 25 graden, is scherper maar word ook sneller bot

Op de oude Vermoor een dikke hakbeitels zat bij harde houtsoorten ook wel een slijphoek van 40 of 45 graden.

Onder welke hoek zijn de jouwe geslepen?
 
Laatst bewerkt:

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
mijn beitels zijn onder een hoek van 25 graden geslepen.

bedankt voor alle tips ik ga is goed kijken wat ik ga doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.