Hand schaaf

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Hallo,

Na vandaag wat hout te hebben gevlakt moest ik even wat hoekjes schuin maken dit ging met mijn schaaf goed dit is een nr 4 van een onbekend merk. En ik wil eigenlijk wel een keer een schaaf die wat langer is om ook met de hand te vlakken kopen. En die dan een iets afgeronde beitel heeft dat zag ik een keer op internet dat je dan beter in het midden van de plank kan schaven.

Nu was ik laatst bij van cranenbroek en daar hadden ze een Stanley bailay voor 30 euro volgens mij. Dit was een wat langere versie. Nu vroeg ik me af is dit wat.

Ik heb hem wel in een topic voorbij zien komen maar kan dit niet meer terug vinden.

Want als ik bij pontmeyer kijk hier inde buurt hebben ze er een die kost 70 euro en een andere nog meer. Dus vroeg ik me af wat is nou het verschil?

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.

Ik hbe vandaag wel de handvatten geschuurd van de schaaf die ik voor €1 eb gekocht met koninginnedag hier bij een foto.

image.jpg de foto is met me ipad gemaakt en ik kan hem niet draaien sorry.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Je beschrijft het een beetje onduidelijk vind ik.
Heb je bv weblinks naar de pagina van de bedrijven waar je deze schaven hebt gezien?
Zodat we kunnen zien over welke schaven je het precies hebt?

Stanley schaven hebben een nummer wat de grote van de schaaf aangeeft.

De lengte van je hout/werkstuk wat je wilt gaan vlakken kan van invloed zijn op het soort schaaf wat je zou kunnen gebruiken.
Een plank of balkje van bv 60 cm lang gaan vlakken en kantrechten met een lange reischaaf van 80 of 90 cm is niet handig, bij een lengte van je hout/balk van langer dan een bv 1,70 is dat dan wel een handige lengte.
Normaal gesproken zoals ik het doe, is het grofste er afhalen met een Stanley No. 5 of een No.6 met een iets concaaf geslepen schaafbeitel, maar met een vlak geslepen beitel in de zelfde schaven kun je dan bv ook prima vlakken.
Als je weinig geld te besteden hebt zou je bv ook 2 schaafmessen kunnen gebruiken op één schaaf die je naar gelang je gebruikt die wisselt;
- één met een concaaf geslepen beitel, met een grote schaafmond instelling, met de kikker dus naar achteren, voor grof verwijderen van het ruwste hout
- en een tweede die rechter geslepen is, waarbij je dan de kikker verder naar voren zet, als je deze gebruikt voor het zoeter opschaven.

Dit bespaart je dan gauw zon 70 tot 100 euro, maar je hebt wel wat meer werkt daar het anders in te stellen van je schaaf.
Maar als je dit enige tijd doet, dan zul je zien dat je daar erg handig en snel mee word.

Zelf heb ik een aantal schaven van de zelfde grote die anders geslepen zijn, en klaar voor gebruik staan als ik ze nodig heb.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Jordij, bedoel je een nieuwe schaaf voor 30 euro? Ik kna me niet voorstellen dat dat veel voorstelt. De nieuwe Stanley schaven (behalve misschien de Stanley sweetheart serie) is toch niet aan te raden. Veel geld voor slecht geproduceerd spul. Dan kan je beter kijken naar de Chinese schaven bij Baptist.nl of bij finetools.de. Die zijn wel fatsoenlijk gemaakt. Als 30 euro je budget is dan raad ik je tweedehands aan. Een Stanley #5 of #6 met houten knoppen is wel te vinden op marktplaats.

Zweihaak, bedoelde je convex ipv concaaf? Concaaf betekend hol. Ik onthoud dat altijd door aan een cave te denken, een grot. Dus concave: met een holling.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ik heb die van cranenbroek ook, is een nummer 5. Moet wel gevlakt en gewet worden.

Op MP kun je ook heel goed oude stanleys nr 5 kopen. Zijn over het algemeen beter dan de nieuwe. Maar hier zijn al heel wat posts over geweest, zoek maar eens op schaven in het forum.

Cas
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Hallo, zwaaihaak, ik las me bericht net en hè heb wel gelijk is onduidelijk. Sorry hier voor. Maar ik bedoel precies wat jij zegt.
Een link kan ik even niet vinden maar ik bedoel de kimmen vijf van cranenbroek ja. Als ik lees dat die we Gé spepen moet worden kan het denk ik zijn dat dat dan een iets minder goede partij is die hun op kopen.

Maar alvast bedankt voor de info ik zal nog is goed op mp kijken.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Jordij, bedoel je een nieuwe schaaf voor 30 euro? Ik kna me niet voorstellen dat dat veel voorstelt. De nieuwe Stanley schaven (behalve misschien de Stanley sweetheart serie) is toch niet aan te raden. Veel geld voor slecht geproduceerd spul. Dan kan je beter kijken naar de Chinese schaven bij Baptist.nl of bij finetools.de. Die zijn wel fatsoenlijk gemaakt. Als 30 euro je budget is dan raad ik je tweedehands aan. Een Stanley #5 of #6 met houten knoppen is wel te vinden op marktplaats.

Zweihaak, bedoelde je convex ipv concaaf? Concaaf betekend hol. Ik onthoud dat altijd door aan een cave te denken, een grot. Dus concave: met een holling.

Je je hebt gelijk, ik typ het fout, bol geslepen bedoelde ik.

Maar kent iemand de schaven die verkocht worden onder de naam silverlinetools? Die zie ik wel eens voor dat soort prijzen.

En over het algemeen kun je met een beetje werk van een nieuwe Stanley een prima werkende schaaf maken, maar er zitten wel redelijk maandag morgen exemplaren tussen, dus in de winkel goed kijken wat je koopt, en dus niet de eerste de beste doos grijpen.
Ik ken een aantal mensen die veel met de nieuwe Stanleys werken en die schaven er prima mee, niet iedereen heeft het geld om dure schaven te kunnen, of willen kopen, zeer zeker niet als je ze maar een aantal uren per maand gebruikt.
Een beginnende houtbewerker zal het verschil tussen een heel dure schaaf en een nieuwe Stanley niet eens opmerken, persoonlijk vind ik het ook onzinnig om zo iemand een schaaf te verkopen van 200,- of 300,-
De Handyman serie is er wel een om ver links te laten liggen.

Op marktplaats en bv ook ebay staan ook heel wat slechte oude of beschadigde Stanleys te koop, en trouwens Stanley heeft nog nooit een schaaf gemaakt die de vlakheid van de dure merken evenaard, en toch worden daar al vele decenia mooie werkstukken mee gemaakt. Het grappige vind ik dan ook dat het merk wat adverteerd met absolute vlakheid dit verhaal dan ook is begonnen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Hallo, zwaaihaak, ik las me bericht net en hè heb wel gelijk is onduidelijk. Sorry hier voor. Maar ik bedoel precies wat jij zegt.
Een link kan ik even niet vinden maar ik bedoel de kimmen vijf van cranenbroek ja. Als ik lees dat die we Gé spepen moet worden kan het denk ik zijn dat dat dan een iets minder goede partij is die hun op kopen.

Maar alvast bedankt voor de info ik zal nog is goed op mp kijken.

De:Kimmen 5: is een merk schaaf?
En wat bedoel je met deze zin? Ik snap daar geen hout van :) : Als ik lees dat die we Gé spepen moet worden kan het denk ik zijn dat dat dan een iets minder goede partij is die hun op kopen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het probleem met die nieuwe Stanleys is dat ze niet eens goedkoop zijn. 70 euro voor slecht afgewerkt, grof geslepen, slechte beitels, nergens echt vlak, slecht passende kikker, plastic handvaten, etc, vind ik een hoop geld. Bij een oude Stanley moet je inderdaad ook vaak een hoop doen, maar als die maar 15 tot 20 euro kost is de eerste winst al binnen.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Eens met Seek. Heb voor 2 tientjes ook een knappe tweedehands Stanley van Marktplaats met houten handvatten :)
Moet nog wel wat werk aan gebeuren, maar dat is ook weer deel van het plezier toch?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Als ik lees dat die we Gé spepen moet worden kan het denk ik zijn dat dat dan een iets minder goede partij is die hun op kopen.

Lang leve de tablets en de smartphones. Ik denk dat hier het volgende moest staan: "Als ik lees dat die wel geslepen moeten worden, kan het - denk ik - zijn dat dát dan een iets minder goede partij is die zij opkopen."
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Het probleem met die nieuwe Stanleys is dat ze niet eens goedkoop zijn. 70 euro voor slecht afgewerkt, grof geslepen, slechte beitels, nergens echt vlak, slecht passende kikker, plastic handvaten, etc, vind ik een hoop geld. Bij een oude Stanley moet je inderdaad ook vaak een hoop doen, maar als die maar 15 tot 20 euro kost is de eerste winst al binnen.

No.4 € 58,-
N0.5 € 69,-

Bijna alle Stanleys, van na 1959, hebben speling en beweging in de kikker.
Een plastic greep en knop, doet niet af aan de schaaf functie dacht ik?

Zover als ik begrepen heb is Jordiij nog een vrij jonge jongen, niet verkeerd opvatten Jordiij :)
Maar oudere houtbewerkers hebben vaak een iets ruimer budget.
En een peaktool N0. 5 kost iets van 135,- ?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De kwaliteit van een peaktool gaat hard in de richting van een Lie Nielsen. Dus dat kost wat mee, maar dan heb je ook wat. Olie eraf vegen, beitel slijpen en gebruiken. Bij finetools.com is de Juuma no. 5 maar 119,-. Dezelfde fabriek, maar ook dezelfde kwaliteit?

Maar uiteindelijk is het mijn geld niet, dus doe je voordeel met alle ervaringen, en veel plezier ermee. :cool:
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Sorry mijn ipad verbeterd Stanley naar kimmen en geslepen naar ge slepen.
Zwaaihaak, dat klopt ik ben 16 jaar maar als ik echt iets wil dan spaar ik er voor als het ze geld ook waard is.

Ik ga morgen een Stanley nummer 4 ophalen van marktplaats voor 10 euro. Dus ga ik eerst die mooi slijpen en dan is kijken naar een nr5.

Gr. Jordi
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Sorry mijn ipad verbeterd Stanley naar kimmen en geslepen naar ge slepen.
Zwaaihaak, dat klopt ik ben 16 jaar maar als ik echt iets wil dan spaar ik er voor als het ze geld ook waard is.

Ik ga morgen een Stanley nummer 4 ophalen van marktplaats voor 10 euro. Dus ga ik eerst die mooi slijpen en dan is kijken naar een nr5.

Gr. Jordi

Ik bedoelde je leeftijd niet negatief hoor.

Voor de N0.5 of No.6 probeer een model van rond 1930-1936 te krijgen. Deze zijn vaak wel iets duurder zo rond de 45,- 65,- euro.
Als je zo een kunt vinden en goed afstelt heb je een prima schaaf, waar je vele jaren plezier aan zult beleven.
De No.5 en No.6 van na 1944 zijn lompe dingen.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Maakt niet uit dat je dat zij hoor ik bedoelde alleen dat ik graag wat meer besteed aan goed gereedschap.

Ik zal er is naar zoeken op marktplaats. Eerst ga ik denk ik nog een mooie set wetstenen kopen en een slijphulp.

Ik hbe al gezocht maar kan het niet vinden dus vraag het even hier.

Warom zou je op een bijtel een secundaire vouw maken is dit zodat die wat steviger is of zo ik hbe gister wel een filmpje van thewoodwhisperer ge zien en die had het er over maar daar kon ik er niet uit komen warom dit nou is.

Want ik heb mijn bijtels uit de hand leren slijpen van een Timmerman en die heeft er maar een vouw op zitten. Maar op de manier hoe ik het nu doe krijg ik ze niet ' razor sharp ' zeg maar dan werkt die wel goed maar net niet zo scherp als ik wil.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
hallo.

ik heb net een stanley no 4 opgehaald. nog incl orgineel doosje en beschrijvingen.
ik gq eerst de zool vlakken en hem schoon maken dan slijpen en proberen.

hier een paar fotos1373380655505.jpg 1373380702698.jpg1373380743929.jpg1373380802582.jpg
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Jordi,

Leuk om je 'zoektocht' te lezen naar een paar goede handschaven. Bij mij ging het een aantal jaar geleden precies zo, ik wist niks van handschaven en bij de aanschaf wil je dan eerst het e.a. uitzoeken. Ik heb ook gekeken naar de goedkopere oplossingen (beperkt budget ook) maar ben uiteindelijk voor een a-merk gegaan nl. Veritas. Daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.

Mijn inziens kan je beter wat geld bij elkaar sparen met een bijbaantje oid. dan je tijd te verdoen om die oude zooi op te knappen. Want daar kan meer tijd in gaan zitten dan je zal denken, dat kunnen andere forumleden wel bevestigen. Ook tijdens het werk is het toch meer geklooi met afstelen (meer spelling enzo).

Warom zou je op een bijtel een secundaire vouw maken is dit zodat die wat steviger is of zo ik hbe gister wel een filmpje van thewoodwhisperer ge zien en die had het er over maar daar kon ik er niet uit komen warom dit nou is.

Omdat het met enkele vouw 100x zolang duurt om de beitel tot een scherpe snede te slijpen op de wetsteen. Met dubbele vouw/microfase is het binnen 5 minuten gepiept en kan je weer verder werken. Een paar keer per jaar moet je wel de primaire vouw herstellen op een grove slijpmachine.

Groetjes en Succes met alles,
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
je heb gelijk ik ga ook voor een goede nieuwe sparen denk ik.

maar deze heb ik voor tien euro kunnen kopen en dat leek mij een mooie prijs.

dan maakr het niet uit dat het opknappen lang duurt. ik heb nog vakantie tot midden september dus genoeg tijd.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Jordiij ik denk dat je nog best een goede aankoop hebt gedaan. Houten handvat en knop. Ik schat deze op jaren zestig of zeventig. Je leert nu wel hoe een schaaf werkt. En nog belangrijker wat er niet goed aan is. Kijk in de oude topics wat je kunt verbeteren. Ik heb zelf nog twee stanleys uit de jaren tachtig en na enige uren werk zijn het prima schaven.
 

TAP

Nieuw lid
21 jun 2013
21
0
zuid-overijssel
Mijn inziens kan je beter wat geld bij elkaar sparen met een bijbaantje oid. dan je tijd te verdoen om die oude zooi op te knappen. Want daar kan meer tijd in gaan zitten dan je zal denken, dat kunnen andere forumleden wel bevestigen. Ook tijdens het werk is het toch meer geklooi met afstelen (meer spelling enzo).

Die schaaf hoeft echt geen oude zooi te zijn. Als hij vlak is of gevlakt kan worden en de beitel ligt goed dan is het toch een prima schaaf?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.