Laag kastje op wielen voor konijnenkooi

Caelir

Nieuw lid
5 jul 2013
5
0
Inleiding
Deze winter zijn we van plan om een konijn als huisdier te nemen. Om de kooi en voedingsmiddelen op een iets elegantere manier in onze woonkamer te integreren, wil ik graag een simpel kastje op wielen maken. Hoewel houtbewerking me interesseert, is het nieuw voor mij. Daarom had ik graag bevestiging en/of tips over het volgende ontwerp dat ik reeds gemaakt heb (ja op het model zijn het nog cavia's in plaats van konijnen :eek:):

uyzr.png



Kenmerken
  • Materiaalsoort: MDF, 18 mm
  • Afmetingen: 120 cm x 60 cm x 30 cm (LxDxH)
  • Afwerking: lakverf (ivoorkleur)


Vragen/bedenkingen

  1. Ik had op het forum gelezen dat MDF platen een geringe horizontale draagkracht hadden. De plaat moet volgens het ontwerp toch 120 cm overspannen (maar met 4 steunpunten: 3 buitenschotten en een middenschot). Is een 18mm MDF dan voldoende om een konijn en de kooi te houden?
  2. Momenteel denk ik om enkel houtlijm en nagels/vijzen te gebruiken. Is er extra versteviging nodig? Bovendien splijt MDF relatief gemakkelijk. Waarop moet ik letten als ik de vijzen/nagels bevestig?
  3. In het ontwerp heb ik vier wielen voorzien. Kunnen deze het gewicht (kooi, konijn, voer, hooi) goed dragen? Dien ik een extra MDF lat op de bodem te plaatsen om daarop de wielen te monteren?
  4. Over het schilderen van MDF heb ik heel wat contradictorische informatie en tips gelezen (bv. over het al dan niet opschuren voor de primer). Enige tips hiervoor?


Alvast bedankt voor jullie tips / feedback!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De kooi is rigide dus die zal de kast niet doen doorbuigen, maar mdf heeft geen gewicht nodig om te buigen want zijn eigen gewicht is genoeg om het te doen buigen.
Aan de achterkant heb je een plaat getekend die de achterkant recht zal houden, enkel aan de voorkant kan je na een tijdje lichte buiging krijgen. Dat kan je verhelpen met een verticale strook in de lengte in te bouwen. Kan ook onderaan tussen de wielen.
Een extra dikte mdf bijzetten heeft geen zin als die plat ligt.

Mdf van 18 is goed te schroeven, maar dan wel alle gaten voorboren met een boor die 1-2 mm dunner is dan de schroef, en schroeven van 4 of 3,5 x40 zijn hiervoor goed.
De kop ook verzinken en dan afwerken met plamuur/vulpasta.

Ik denk dat eender welke goedkope wielen hiervoor goed zijn, het gewicht zal niet in de honderden kg's oplopen! Maar neem beter licht gekleurde wielen die geen sporen nalaten.

Om mdf te verven moet je de kopse kanten goed schuren tot boven P200 totdat ze glad worden, het helpt om de kopse kanten bij het assembleren een halve mm te laten uitsteken, zodat je dat makkelijker kan vlak schuren!
 

Caelir

Nieuw lid
5 jul 2013
5
0
Bedankt voor de uitleg. MDF lijkt misschien niet ideaal voor de horizontale planken. Multiplex was een ander materiaalsoort dat ik op het oog had, maar ik wist niet of het evenveel afwerkingspotentieel had (mooie lakglanzende kleur).
 

Caelir

Nieuw lid
5 jul 2013
5
0
Een terechte vraag. We zouden Mr. Snuggles echter in de woonkamer zetten. We beschikken slechts over een gemeenschappelijke tuin waardoor een buitenhok geen optie is. Een volledig hok in een woonkamer vinden we maar absurd. Bovendien kan een dergelijke kast later ook voor andere doeleinden gebruikt worden.
 

Caelir

Nieuw lid
5 jul 2013
5
0
Zeer interessante site (soms wel grappig)! Toch heb ik nog enkele bedenkingen:

Ikea kasten zijn vaak gemelamineerd, is dit wel te schilderen?
Door een kast om te bouwen in een hok is het moeilijker om dit te reinigen. Een plastic kooi kan je zo openmaken en leegkappen in de afvalcontainer. Ik zie me nog niet met een hele kast rondlopen :)
Door het meubel om te bouwen, verliezen we reeds een groot deel aan opbergruimte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.