Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 41
    _MG_0002 50%.jpg

_MG_0007 bijgesneden.jpg

24 en 32 mm beitel.

Wanneer zijn ze gestopt met stempels?
    Deze zijn namelijk al redelijk oud.
    Tijdens het wetten geven ze een vreemde typische zwavellucht.

_MG_0009 bijgesneden.jpg
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 13-07-13 om 05:35.

Op één zijde een inkt stempel, aan de andere zijde een plakker.

_MG_0010 bijgesneden.jpg

_MG_0011bijgesneden.jpg

_MG_0012 bijgesneden boorschaaf.jpg

Die boorschaaf is van het laatste type. In de kop van het houtblok staat vast geen merk ingeslagen.

De ingeslagen merken op de beitels van de schaven is weer een apart verhaal. Die beitel die je daar hebt lijkt me ook behoorlijk oud. In mijn voorraad hebben de oudste schaafbeitels, die met de keerbeitel met ronde messing moer, ook dit merk. De latere modellen hebben een ingeslagen merk dat hier veel op lijkt maar waar het kader veel strakker om de letters en de kroon heen zit.

Jaartallen zijn niet te noemen, daar is gewoon geen documentatie van of gericht onderzoek naar gedaan. Je kan alleen maar spreken in termen van ouder/nieuwer.

Apart trouwens die zwavellucht als je de beitel slijt. Zo'n vervuiling in het staal lijkt me eigenlijk geen kwaliteits kenmerk!

De boorschaaf is gekocht tussen 1980 -1985
    De schaafbeitel is van prul staal, en werkt eigelijk alleen maar goed op zachte houtsoorten.

De beitels zijn gekocht door mijn overgrootvader ze zijn van zeker van voor 1940.

Ze zijn van gelamineerd staal, de bovenkant is zo zacht dat je die met een vijl kunt bewerken, de onderkant is loeihard, en hebben een zeer lange standtijd, veel langer dan de nieuwere.
    Wat ik altijd vreemd heb gevonden is dat ze niet roesten, ze worden wel door vocht pikzwart.
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 13-07-13 om 17:13.

Ik herken het verhaal van Zweihaak hierboven.
    Ik heb ook een paar oude houten schaven en toen ik de beitels ging ontroesten (eerst een paar met HG ontroester, andere later met citroenzuur) waren de spiegelkanten van die beitels ook pikzwart. En ze stonken heel erg naar roest (zwavellucht).
    Ik dacht eerst dat de vorige eigenaren ze zwart geverfd hadden, maar na goed poetsen met staalwol zie je duidelijk verschillende staalsoorten.

Deze beitels zijn zo hard dat ik ze niet makkelijk op een 220grid Japanse watersteen kan slijpen. En de 1000grid steen heb ik er hol mee geslepen.
    Ze zijn van verschillende merken, maar ik geloof dat er ook een Nooitgedacht bij zit.
    Ik zal vanmiddag eens kijken en een paar foto's maken van de merktekens.

Grts, Raymond

Stempel met datum.
    1865

J.Nooitgedagt zn ijlst 1865

IMG_0033.jpg
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 21-07-13 om 22:34.

Iemand enig idee hoe het met de datering van de metalen schaven zit?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Het lijkt me een goed plan om naar de datering van nooitgedacht schaven en beitels eens wat onderzoek te doen. Ik heb er al aardig wat en kan zeker van hulp zijn. Misschien is er wat info bij het museum in Ijlst?

De wig met sticker 'made in Holland' (2e foto links) zat op mijn schaaf die ik op de LTS kreeg, dus 1970. Deze hadden ook de dunnere beitel al. De andere stickers zijn ouder. Is er geen Nooitgedagt museum in IJlst?
    De dikke beitel zit ook in mijn reischaaf en die dateert uit 1958. Daar zit ook die ruitvormige sticker nog op (foto 2 rechts).

De kwaliteit is volgens mij teruggelopen eind jaren tachtig. Is JNY toen ook niet overgenomen?

Forum Rechten