Datering Nooitgedagt schaven

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Op sommige beitels staat Swedish steel, ik ben benieuwd welk staal ze hebben gebruikt dat van jernobolaget , EA Berg, sandvik of zo?
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik las dit op deze site:

http://friesscheepvaartmuseum.nl/beeld/fsm-col1-dat13457


" [FONT=&quot]Begin jaren negentig kreeg het familiebedrijf een forse klap te verwerken; de grote Zweedse afnemer kocht een beitelfabriek op en zegde het contract met Nooitgedagt op. In 1991 werd er nog een nieuw fabriekspand geopend. Het bedrijf legde zich volledig toe op de metaalproductie."

Wat ik begrijp maakte Nooitgedagt ook beitels voor Zweedse afnemers (Bahco?). Misschien is dit ook het keerpunt geweest dat het bergafwaarts ging.
Record heeft het bedrijf overgenomen, maar later werd Record ook weer overgenomen.

Overigens staan hier 188 stuks gereedschap van Nooitgedagt op, sommige zelfs in nieuwstaat, terwijl het bijvoorbeeld een gerfsschaaf is. Heel bijzonder.[/FONT]
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Bekijk bijlage 7359
ook even tussen de profielschaven gezocht
deze logo's zijn net weer anders
IMG_9637.jpg
IMG_9635.jpg
ook bij de beitels van nooitgedagt zijn de logo's heel variabel
IMG_9638.jpg
deze komt van een gelamineerd stalen beitel met palmhouten hecht echter is het hetzelfde logo als de eerste gegoten beitels van nooitgedagt (die met het zwarte stickertje)
ook de logo's met het grote kroontje op de gelamineerde beitels hebben verschillen
IMG_9639.jpgIMG_9640.jpg
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
dit type was welke ik bedoelde
2Q==

ze hebben hetzelfde kroontje als sommige gelamineerd stalen beitels
 
P

Pel

Guest
Zou het handvat soms van masser birch kunnen zijn, met de kleine krulletjes?

Groet Pel.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Zou het handvat soms van masser birch kunnen zijn, met de kleine krulletjes?

Groet Pel.
Pel,
Ik denk niet dat het masur birch zou kunnen zijn, maar dat het het is :)
Eigenlijk is het gewoon berkenhout, maar het is aangetast door de larve van de Agromyzia Carbonara kever.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ja Piet, ik kon mij herinneren dat Leo daar e.a. over geschreven heeft, toen de vraag naar dit hout hier op het forum kwam. Omdat het veelal gebruikt werd voor hechten vandaar dat ik er aan dacht, bedankt voor de bevestiging Piet.

Groet Pel.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
De beste houten handvatten zijn van palmhout gemaakt, waarin het hart besloten zit. dus ik vermoed dat het palmhout is dat handvat. De kleur komt daarmee wel overeen.
 

omslag

Nieuw lid
21 jun 2019
5
0
Dit is boxwood=Nederlands voor palm hout,....waar palmhout eerste kwaliteit was was beuken de goedkopere kwaliteit,, in england had je voor de oorlog 4 gradaties in beitel heften,...
 
Laatst bewerkt:

omslag

Nieuw lid
21 jun 2019
5
0
Garantie staal is gegarandeerd voor de oorlogs-kwaliteit, het verschil in stempels komt omdat de messen niet allen gemaakt zijn in Nederland, maar veelal in licensee in Duitsland,....en dus wel de hoogste kwaliteit had die nooitgedagt aan hun staal gaf,was hij niet goed kreeg je een ander, no question asked,..

Het stempelen van beitel ijzers en schaaf messen was op zijn hoogst voor de oorlog en vertelde iets over de garantie en kwaliteit.


Bij nooitgedagt
Het volle firma logo= eerste kwaliteit
Het volle logo met garantie= tweede kwaliteit
en alleen garantie zonder logo=derde kwaliteit deze zeer zeldzaam ik heb er nog nooit een gezien maar ze zijn er wel.

In Engeland
volle logo =eerste kwaliteit
volle logo met warranted steel=tweede kwaliteit,....deze kwaliteit betekende een slechte beitel of schaaf mes gewoon een nieuwe,..
enkeld warranted steel=derde kwaliteit

Het Duitse systeem is nog leuker, maar daar begin ik maar niet mee,..

Dit kwam gewoon door de fluctuerende kwaliteit tool steel dat geproduceerd werd voor de oorlog, en daarbij horende kwaliteits- controle.

Na de oorlog verviel dit systeem een beetje omdat de grote firma's na hun A merken gewoon B of C merken op de markt zetten.
 
Laatst bewerkt:

omslag

Nieuw lid
21 jun 2019
5
0
Ik las dit op deze site:

http://friesscheepvaartmuseum.nl/beeld/fsm-col1-dat13457


" Begin jaren negentig kreeg het familiebedrijf een forse klap te verwerken; de grote Zweedse afnemer kocht een beitelfabriek op en zegde het contract met Nooitgedagt op. In 1991 werd er nog een nieuw fabriekspand geopend. Het bedrijf legde zich volledig toe op de metaalproductie."

Wat ik begrijp maakte Nooitgedagt ook beitels voor Zweedse afnemers (Bahco?). Misschien is dit ook het keerpunt geweest dat het bergafwaarts ging.
Record heeft het bedrijf overgenomen, maar later werd Record ook weer overgenomen.

Overigens staan hier 188 stuks gereedschap van Nooitgedagt op, sommige zelfs in nieuwstaat, terwijl het bijvoorbeeld een gerfsschaaf is. Heel bijzonder.

Na het stoppen van het fabriceren van schaatsen, werd de core business van nooitgedagt het alleen vervaardigen van gereedschap,wel of niet vervaardigt in Nederland, wel of niet onder de naam nooitgedagt,....

De grote afnemer in dit geval was Sandvik want sandvik had in die tijd geen productie bedrijven, en liet dus alles maken bij de Europese gereedschaps-bedrijven waar onder nooitgedagt,..
toen sandvik weg viel door overname van sandvik door bahco die wel de productie bedrijven bezat,bijvoorbeeld een hele grote beitel fabriek in Spanje waar nog steeds de oranje bahco beitels vandaan komen.
Verloor nooitgedagt zijn quantum afzet gebied, en ging het snel bergafwaarts met het bedrijf
 
Laatst bewerkt:

omslag

Nieuw lid
21 jun 2019
5
0
Een leuk onderwerp Seek!
Weet je ook iets over de kwaliteit van de schaven door de jaren heen?

Groeten, Raymond

Voor de oorlog uitstekende kwaliteit, was ook nodig zeer veel concurrentie van vooral Engelse en Duitse fabrikanten------Na de oorlog was de kwaliteit zeer middelmatig dit door bulk fabricatie terwijl de kwaliteit van het staal na de oorlog alleen maar beter werd door de versimpelde productie manieren (denk aan de Bezemer hoogovens) en een constante kwaliteit van het te producerende gereedschapsstaal.Terwijl andere firma's wel kwaliteit leverde.
En de export naar Amerika totaal in elkaar stortte door de dump van kwaliteits- beitels uit Spanje,Brazilië maar het meest uit Groot-Brittannië, en invoer van dezelfde landen(denk aan record en stanley) in Europa dus ook in Nederland.
 

omslag

Nieuw lid
21 jun 2019
5
0
Op sommige beitels staat Swedish steel, ik ben benieuwd welk staal ze hebben gebruikt dat van jernobolaget , EA Berg, sandvik of zo?

Geen van de drie die jij opnoemt dit zijn gereedschaps-merken en hebben niks met het te verwerken of verwerkt staal te maken, sterker nog sandvik is nooit in het bezit geweest van enig productie bedrijf, was een franchiser onder eigen naam,...

En Swedish steel op het ijzer van de beitel heeft niks te maken met het gebruikte staal, maar een export verwijzing naar het type beitel gebruikt,namelijk genaamd het Zweedse type beitel.
In de states spreken ze als ze over beitels praten of vooral kopen van "steel and wood' of te wel de beitel en het heft.
En anders had er gestaan made of Swedish steel,...wel een geweldige verkoop truc E.A Berg was een groot concurent in de 20er tot de eind 40er jaren, soms vraag ik mij af als ik de duurdere beitels vergelijk met elkander of nooitgedagt deze niet stiekem bij Berg heeft laten maken.
De vierkante beitel zonder bevel edge (afgeschuinde kanten) heet het Hollandse of Nederlandse type.


net zo'n kul als de uitdrukking ''berg staal''. E.A Berg is een naamgever aan een beitel merk cq gereedschaps- merk, dat opgegaan is in bahco en de uitdrukking het beste 'Zweedse staal', het staal voor de beitels van nooitgedagt kwam gewoon bij de nederlandse hoogovens weg.
En kwaliteit van staal dus ook gereedschaps staal word aangegeven in vier cijferige nummers niet in namen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.