Datering Nooitgedagt schaven

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Garantie staal is gegarandeerd voor de oorlogs-kwaliteit, het verschil in stempels komt omdat de messen niet allen gemaakt zijn in Nederland, maar veelal in licensee in Duitsland,....en dus wel de hoogste kwaliteit had die nooitgedagt aan hun staal gaf,was hij niet goed kreeg je een ander, no question asked,..

Het stempelen van beitel ijzers en schaaf messen was op zijn hoogst voor de oorlog en vertelde iets over de garantie en kwaliteit.


Bij nooitgedagt
Het volle firma logo= eerste kwaliteit
Het volle logo met garantie= tweede kwaliteit
en alleen garantie zonder logo=derde kwaliteit deze zeer zeldzaam ik heb er nog nooit een gezien maar ze zijn er wel.

In Engeland
volle logo =eerste kwaliteit
volle logo met warranted steel=tweede kwaliteit,....deze kwaliteit betekende een slechte beitel of schaaf mes gewoon een nieuwe,..
enkeld warranted steel=derde kwaliteit

Het Duitse systeem is nog leuker, maar daar begin ik maar niet mee,..

Dit kwam gewoon door de fluctuerende kwaliteit tool steel dat geproduceerd werd voor de oorlog, en daarbij horende kwaliteits- controle.

Na de oorlog verviel dit systeem een beetje omdat de grote firma's na hun A merken gewoon B of C merken op de markt zetten.
Welkom op het forum !

Jouw informatie over het stempel systeem was nieuw voor mij en geeft een goed beeld over de kwaliteiten .
Nou ben ik wel benieuwd naar het duitse stempel systeem ?
 

0nn0

Nieuw lid
23 mei 2023
18
4
Hier soms daar
Nooitgedagt maakte ook schaven voor "Handelaren" deze konden gemaakt zijn door Duitsers die deze maakte naar Hollands model.
Er zijn twee boeken die kunnen helpen bij het dateren.
-De Nooitgedagt Collectie
een reprint van een aantal Catalogi
-Vier eeuwen Nederlandse schaven en schavenmakers
Deze is in verschillende uitgave verkrijgbaar, ook in het Nederlands/Engels

Wat ik verder nog weet is dat bij een profiel schaaf.
Het blok, wig en ijzer het zelfde merkteken hebben bij het verlaten van de fabriek.
Kan een kras zijn of iets met potlood dit verdween door gebruik soms is het nog te zien.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Inmiddels heb ik alle catalogussen van Nooitgedagt (5 stuks) en een catalogus voor de Amerikaanse markt (Friesland tools) en een recent boek over de geschiedenis van Nooitgedagt. Het boek van Vier eeuwen Schaven heb ik niet (hoofdstuk JNIJ is beperkt). En ik heb ook gereedschap van JNIJ.

Het lijkt mij wel een mooie klus dat wij een nauwkeuriger datering kunnen opzetten. Misschien zijn er ook leden die lid zijn van Ambacht & Gereedschap die informatie hebben?
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

0nn0

Nieuw lid
23 mei 2023
18
4
Hier soms daar
Friesland Tools die ken ik niet?
Er zijn een aantal oudere leden (op hoge leeftijd ) die wel wat onderzoek gedaan hebben en veel weten.
Sorry heel cruw, dan moet er wel iemand heel snel zijn en de info uit hun halen en dit verwerken.
De leden hebben twee keer per jaar een bijeenkomst. (en er zijn twee lokale zover ik weet)

Het zou mooi zijn als kunnen beginnen op dit forum een bericht kunnen pinnen zodat er een lijst van boeken over schaven komt. Internationaal en lokaal. (met op de pagina vermeld Nooitgedagt) denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Leden die veel weten kunnen zich altijd melden. Op FB zijn speciale groepen over alleen al Stanley. Er is ook een pagina over (houten) schaven in Europa. Maar wij als Nederland moeten toch zoiets voor Nooitgedagt kunnen opzetten. Het gaat over dateren op basis van feiten, niet op basis van 'het staal was de laatste jaren niet meer zoals het was'. Over de geschiedenis van het bedrijf zelf is al wel het e.e.a. bekend, maar een goed overzicht over dateren (praktisch) niets.

(De naam 'Friesland tools'' is ontwikkelt, omdat de naam 'Nooitgedagt' niet te doen was in Amerika).
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
We hebben onder ons ook nog forumlid @wjordan , Wolfgang Jordan die een eigen museum over schaven heeft in Duitsland en ook ongelofelijk veel kennis heeft. En mijn goede vriend Symen Dijkstra, @arkbak 33 van het Houtmuseum en Werkplaats in IJlst, ontstaan uit de nalatenschap van Nooitgedagt. Een deel van de collectie in het museum is van Symen.

Ik ben het met jullie eens dat er heel veel kennis onder de forumleden zit, een topic met boeken lijkt me een goed idee. We zijn ook het forum geworden van de Vereniging Ambacht en Gereedschap, de combi lijkt me echt goud! Dit is echter nog maar een paar weken geleden gerealiseerd, dat moet even groeien.

jaap
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
We hebben onder ons ook nog forumlid @wjordan , Wolfgang Jordan die een eigen museum over schaven heeft in Duitsland en ook ongelofelijk veel kennis heeft. En mijn goede vriend Symen Dijkstra, @arkbak 33 van het Houtmuseum en Werkplaats in IJlst, ontstaan uit de nalatenschap van Nooitgedagt. Een deel van de collectie in het museum is van Symen.

Ik ben het met jullie eens dat er heel veel kennis onder de forumleden zit, een topic met boeken lijkt me een goed idee. We zijn ook het forum geworden van de Vereniging Ambacht en Gereedschap, de combi lijkt me echt goud! Dit is echter nog maar een paar weken geleden gerealiseerd, dat moet even groeien.

jaap
Jaap heb jij contactgegevens Symen Dijkstra?. Ik zal Wofgang ook contacten.

Zijn er ook leden die bijvoorbeeld oude tijdschriften van het blad 'Doe Het Zelf' hebben, uit de jaren vijftig en zestig?
 

Hapeka

Nieuw lid
30 mrt 2023
16
1
Rucphen
Hoi allemaal, gisteren kwam er een advertentie op MP van een reclamefolder van Nooitgedagt uit 1964 (dat jaartal staat achterop) en die geeft een stukje houvast. De folder blijkt inmiddels verkocht maar ik heb wel tijdig foto's gedownload (copyright bij MP en/of de verkoper? of mag ik ze hier afbeelden?). In die folder staan 4 schaven afgebeeld: twee 'amateurschaven' (type 1301 en 1310) (met die term kun je tegenwoordig niet meer aankomen) zonder sticker op de wig, eentje type 1330 met een ruitvormige sticker en een 1380 met een ovale sticker. Dus ergens in de eerste helft van de jaren '60 maakte het ruitje plaats voor het ovaaltje. Dat sluit aan bij een andere reclamefolder (in mijn bezit), ongedateerd maar in de tekst: "Gereedschap dat met een bijna honderdjarige ervaring, ten volle gegarandeerd wordt". Bijna honderdjarig, dat schrijf je nog niet bij 90 jaar maar wel bij zo'n 95 jaar, ofwel rond 1960 of iets later. In dat foldertje hebben de afgebeelde schaaf, waterpas, verstekbak en kruishout allemaal een 'ruitje'. Steekbeitels toen leverbaar met plastic of berkenhouten hecht.
Ik heb zelf een ongebruikte 1310, amateurmodel dus, wel met het beeldmerk JN met kroontje ingeslagen op de kopse kant, maar inderdaad zonder sticker. Een sticker - ruitje /ovaaltje, voor de latere 'moderne' stickers gaat het denk ik niet op - gaf bij Nooitgedagt dus tevens aan dat het ging om een schaaf voor professioneel gebruik. En de beitel: amateurschaaf: enkele beitel, professioneel: beitel plus keerbeitel.
De afgelopen tijd heb ik behoorlijk wat oude(re) schaven van JN (plus de nodige 'bijvangst') van MP geplukt, getriggerd door een gebruiks-reischaaf waar zo'n fenomenale gelamineerd stalen Nooitgedagt beitel in zit. En eerlijk gezegd ben ik nogal teleurgesteld in wat Van der Sterre aan info geeft over de periode vóór de stickers. Embleem met 6x6 stippen ingeslagen op de wig: wordt niet genoemd! En in het boek wordt het ingeslagen beeldmerk voor de hele periode circa 1865-1945 op één hoop gegooid (J.N. onder afgerond kroontje) maar: zet er maar eens een stuk of wat naast elkaar! Een andere keer daarover meer. Groet, Hans
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Dag Hans,

Op zich interessante informatie. Los van de foto's die jij hebt, kunnen we op basis van jou informatie stellen dat ergens in 1964 het ruitje werd omgewisseld voor een ovaal. Ik heb zelf een advertentie van JNIJ uit 1962 en daar staat het ovaaltje ook al op. Dus de 'overgangsperiode kan langer hebben geduurd. Na 1965 kwam het modernere zwarte sticker met kroontje er op. Maar wanneer is (nog) niet precies te achterhalen. Zelf heb ik in 1970 schaven en beitels van JNIJ gekregen op de LTS en daar zat toen ook dat modernere zwarte sticker op.
We komen steeds een stukje verder. Het zou ook kunnen zijn dat dit geïntroduceerd werd bij het 100 jarig bestaan.
 

Hapeka

Nieuw lid
30 mrt 2023
16
1
Rucphen
Dag Wim56, ook in 1962 blijkt het ovaaltje dus al gebruikt.
Een overgangsperiode lijkt mij logisch: gereedschap was, zeker toen nog, geen mode-artikel dus je kon voor een aantal jaren verbruik produceren (efficiënt) en pas als dat voorraadje opraakte weer nieuwe maken.
De periode 'ovaaltje' kan ook niet heel kort geweest zijn, langer dan een paar jaar want daarvoor kom je ze te vaak tegen. Niet zo vaak als het ruitje maar ook dat lijkt mij verklaarbaar: ik vermoed dat Nooitgedagt, toen Peter Duesing (4x4 en 5x5 stippen op de wig) in 1927 omviel, niet zelf nog jarenlang daarna is doorgegaan met zijn eigen 6x6 stippen. Misschien waren ze daar al vóór 1927 mee gestopt.
Wie weet er meer over JN het eerste kwart van de 20e eeuw? We klimmen nu leuk op elkaars schouders!
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik heb een catalogus uit (ik vermoed) 1935 en daar staan geel stickers op. Er staan wel winkelhaken e.d. in deze catalogus en JN is rond 1930-1933 met maken begonnen. Als je in de 'oude krantendatabase' Delpher gaat zoeken dan kom je wel krantenartikelen tegen van JN en daar las ik dat van die winkelhaken. Je vind daar ook wel advertenties.

Volgens mij staat er in de (ongeveer) 1950 catalogus ook geen stickers. Maar ik heb toen ik op de MTS zat een oude reischaaf kunnen kopen. Die werden niet meer gebruikt en deze schaven zijn door school aangeschaft tijdens de opening van de school in 1958. Dat was het ruitje. De stippen op de wig is nieuw voor mij. Heb je daar een afbeelding van?
 

Hapeka

Nieuw lid
30 mrt 2023
16
1
Rucphen
Zal foto's sturen van de stippen bij Nooitgedagt (ik heb meerdere blokschaven en reischaven met die stippen, op de kopse kant staat dan gewoon het beeldmerk onder kroontje) en ook van de stippen bij Peter Duesing. Kan een paar dagen duren maar het komt eraan!
 

Hapeka

Nieuw lid
30 mrt 2023
16
1
Rucphen
Even een snelle foto. Hier zijn de stippen niet erg stevig ingeslagen, ik heb er ook waar dat steviger is gedaan. IMG_20240313_201757570.jpg
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Dat ken ik niet, die stippen. De bevestiging van de keerbeitel met de koperen moer is ook een indicatie. Ergens is er een datum dat men overging op dunnere beitels (dus niet opgelegd staal) zonder koperen moer. De schroefdraad voor de bout zit dan in de beitel. Even uit mijn hoofd hebben de 'ruitjes schaven' nog een beitel met koperen moer.
 

Hapeka

Nieuw lid
30 mrt 2023
16
1
Rucphen
En op een schaaf die van later datum zal zijn want gevernist. Weet iemand vanaf wanneer Nooitgedagt geverniste schaven ging leveren? (dat haalt wellicht mijn theorie onderuit dat rond 1927 de stippen hebben plaatsgemaakt voor de ruitvormige stickers)
IMG_20240313_202636486.jpg
 

Hapeka

Nieuw lid
30 mrt 2023
16
1
Rucphen
Allebei de schaven waarvan ik een foto stuurde hebben de messing moer. Hierbij nog een schaafbeitel, kennelijk in licentie voor Nooitgedagt vervaardigd (in Engeland? want Engelse tekst) waarbij de messing moer ontbreekt, schroefdraad rechtstreeks in de keerbeitel. Een keerbeitel verslijt je niet (ik tenminste niet) dus ik ga ervan uit dat deze beitel en keerbeitel altijd bij elkaar gehoord hebben. IMG_20240313_204447828.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.