logo in massief eiken tafelblad infrezen

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Ik wil in een massief eiken tafelblad een logo van ongeveer 50 bij 5 cm infrezen (tekst + een symbool)
Ik vraag me af of dit te doen is ivm. het werken van het hout? en welke houtsoort goed past bij eiken geoliëd, ik dacht zelf aan wenge, maar wellicht hebben jullie betere ideeën.
Over het infrezen, dit ben ik van plan om met een kantenfreesje te doen met hierin een kleine rechte frees. Hierna wil ik het inlegwerk van 5 mm dik erin lijmen.
Het lijkt me dat dit technisch allemaal mogelijk moet zijn. Heeft er wellicht iemand ervaring met dit soort werk?
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
nol zei:
Ik wil in een massief eiken tafelblad een logo van ongeveer 50 bij 5 cm infrezen (tekst + een symbool)
Ik vraag me af of dit te doen is ivm. het werken van het hout? en welke houtsoort goed past bij eiken geoliëd, ik dacht zelf aan wenge, maar wellicht hebben jullie betere ideeën.
Over het infrezen, dit ben ik van plan om met een kantenfreesje te doen met hierin een kleine rechte frees. Hierna wil ik het inlegwerk van 5 mm dik erin lijmen.
Het lijkt me dat dit technisch allemaal mogelijk moet zijn. Heeft er wellicht iemand ervaring met dit soort werk?
Ik weet niet wat voor symbool je in het blad wil inleggen dus post even een schets of een foto.
Zelf heb ik voor mijn sidetable (http://www.guidokauer.nl/sidetable) een bovenfrees gebruikt om de groef te maken in het blad (esdoorn) voor een bies. Daarna heb ik een dunne lat gezaagd (breder dan de groef diep is) van gouden regen en die met een schaaf passend geschaafd. daarna deze in de groef gelijmd (groot stuk steekt er dan nog bovenuit) en het uitstekende hout met schreepstaal vlak geschraapt (heerlijk werk om te doen) de houtinleg in de poten poten heb ik met de hand gedaan omdat ik toen nog geen zaagtafel mocht gebruiken voor de groeven.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
[quote="guidoIk weet niet wat voor symbool je in het blad wil inleggen dus post even een schets of een foto.
Zelf heb ik voor mijn sidetable (http://www.guidokauer.nl/sidetable) een bovenfrees gebruikt om de groef te maken in het blad (esdoorn) voor een bies. Daarna heb ik een dunne lat gezaagd (breder dan de groef diep is) van gouden regen en die met een schaaf passend geschaafd. daarna deze in de groef gelijmd (groot stuk steekt er dan nog bovenuit) en het uitstekende hout met schreepstaal vlak geschraapt (heerlijk werk om te doen) de houtinleg in de poten poten heb ik met de hand gedaan omdat ik toen nog geen zaagtafel mocht gebruiken voor de groeven.[/quote]

Hoi Guido,
Zoiets wil ik ook gaan doen met m'n keukenkastjes, maar ik vraag me af hoe ik die inleglatjes op maat ga schaven? In mijn geval moeten ze zo'n 5mm breed worden. Hoe heb jij dat ingeklemd zodanig dat je er met een schaaf nog bij kan en hoe heb je het zo netjes recht gekregen?
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Seek zei:
..........................iets wil ik ook gaan doen met m'n keukenkastjes, maar ik vraag me af hoe ik die inleglatjes op maat ga schaven? In mijn geval moeten ze zo'n 5mm breed worden. Hoe heb jij dat ingeklemd zodanig dat je er met een schaaf nog bij kan en hoe heb je het zo netjes recht gekregen?

Ik heb in de deuren van een zwart gelakte kast, 5mm latjes ingelegd.
Eerst materiaal door de vandiktebank gehaald tot ik platen van 5 mm dik kreeg en die met de cirkelzaag tot breedtes van iets meer dan de freesdiepte verzaagd.
Als hulpstuk, om de latjes op de juiste hoogte te krijgen, heb ik een smalle plaat MDF genomen met een groef van dezelfde diepte als die in de deuren. Daarna de latjes "Perfect" in de deuren gelegd. Zo zie je maar, iedereen verzint zijn eigen oplossing.

Attached files
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Seek zei:
Hoi Guido,
Zoiets wil ik ook gaan doen met m'n keukenkastjes, maar ik vraag me af hoe ik die inleglatjes op maat ga schaven? In mijn geval moeten ze zo'n 5mm breed worden. Hoe heb jij dat ingeklemd zodanig dat je er met een schaaf nog bij kan en hoe heb je het zo netjes recht gekregen?
Mijn latjes waren iets dikker dan 4mm dik gezaagd in best lange (en brede) latjes. daarna heb ik het uiteinde van een latje plat op de werkbank vastgeklemd met een lijmtang. daarna met een hele zoete schaaf voorzichtig er 4 mm van gemaakt. niet elke groef was exact even breed (onnouwkeurig gewerkt met de bovenfrees) dus het was per lat handwerk om het passend te maken. de verstekjes zijn op een verstekstans gemaakt.

waarschijnlijk zou ik tegenwoordig de vandiktebank gebruiken maar dat kon toen ook niet omdat het hout te breekbaar was (en ik nog geen vandiktebank mocht gebruiken)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ok, ik snap hem. Je schaaft de dikte op maat, niet de breedte. En daarna gebruik je de dikte in de breedte, zeg maar. Eigenlijk hetzelfde wat Tjeerd met de vandikte bank heeft gedaan.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Het infrezen van het logo (symbool + tekst) gaat me wel lukken met een graveerfreesje. Nu het volgende, graag wil ik hetgeen eruit gefreest is weer opvullen met iets wat een contrastkleur heeft. Bestaat er een soort pasta of opvulmiddel oid. waarmee ik het uitgefreesde weer kan opvullen. In eerste instantie had ik gedacht om het geheel uit te besteden aan een bedrijf met een cnc frees. Echter bij navraag bleek dit erg kostbaar ong. 300 €, dwz. het uitfrezen logo (A3- formaat) en het daarna weer opvullen met met een ander soort hout. Het principe van een puzzel. Vandaar dus dat ik het toch zelf wil uitfrezen en dan opvullen met iets maar weet nog niet goed wat. Heeft iemand een idee?
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
je kunt er heldere epoxy (goede die tegen UV bestand is) ingieten (eventueel met een kleurtje)
dan zie je ook mooi de diepte :cool:
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Hubert, bedankt voor je reaktie. Epoxie, daar heb ik nog nooit mee gewerkt. Maar wordt epoxie niet keihard zodat dit door het werken van het hout op een gegeven moment los komt te zitten?
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Ik heb om een knoest op te vullen schellak gebruikt. dat was een staafje die ik met een soldeerbout heb gesmolten en laten druppelen boven het gat. Daarna laten drogen en vlak geschuurd. deze staafjes zijn bedoeld om kleine reparaties uit te voeren maar ik zou niet weten waarom je het niet voor een gefreesd figuur kan gebruiken.
Ik weet ook niet of dit een dure grap wordt. Ik weet wel dat er een grote verscheidenheid in kleuren te verkrijgen is.

Ik heb toen gekozen voor doorzichtig. en dit zit er nog even goed in als +/- 3 jaar geleden.
http://picasaweb.google.com/lh/photo/w0CFLSzjZXKk6SZagRQVxA?feat=directlink
het oppervlak is ietsje vaal geworden maar dit heb je met een gekleurde schellak volgens mij niet.

Kan iemand anders bevestigen of dit een goed idee is?

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Hubert. zei:
je kunt er heldere epoxy (goede die tegen UV bestand is) ingieten (eventueel met een kleurtje)
dan zie je ook mooi de diepte :cool:

Helaas is transparante epoxy niet UV bestendig. Als je er pigment aan toe voegt wordt het wel een stuk beter en zal het binnenshuis nauwelijks problemen opleveren. Epoxyhars zonder toevoeging wordt erg hard en is moeilijk schuurbaar. Als je er zg. glasbubbles aan toevoegt tot je een pindakaas achtige pasta krijgt, is het een stuk beter schuurbaar.

De meeste epoxy verwerkers hebben deze spullen in grotere hoeveelheden, bij polyservice kun je ook hele kleine hoeveelheden kopen, incl prima advies en instructie.

Voor toepassingen buiten wordt epoxy meestal gecoat met een polyester of pu lak met uv filter en/of pigment.

jaap
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
of je logo inleggen (zie foto). Iepenhout met inleg van gouden regen in het deksel van
een tarotkaartendoos.

Attached files
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Bedankt voor jullie reakties, ik ga toch eerst proberen om het met houtinleg zelf te maken. Mocht dit niet lukken dan kan ik alsnog de epoxiemethode gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.